Macro starten met cel waarde

Bespreek het rekenblad
Atwist
Berichten: 52
Lid geworden op: ma sep 14, 2015 8:56 am

Macro starten met cel waarde

Bericht door Atwist »

Hallo,

Ik probeer met een cel waarde een macro te starten
Deze code heb ik in cel E13 staan

Code: Selecteer alles

=ALS(E12>1;(binnen_8); )
Dus als E12 groter als 1 is dan starten er een macro met de naam "binnen_1" die een button "Enabled" en anders "Disabled"
Maar de macro wil niet starten krijg de foutmelding "#naam" maar de naam van de macro is juist.
Wat doe ik verkeerd.
of is er nog een andere manier om een knop "Enable" of "Disable" te maken.
Andreas

LibreOffice 4.4.7.2. op Linux Mint en zeker geen Versie 5 meer.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Macro starten met cel waarde

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb geen idee wat de oorzaak van de fout kan zijn maar het is mogelijk dat het niet als een functie maar als een naam herkend wordt. Een functie heeft een parameter nodig. Misschien is een lege parameter voldoende. Dus de haakjes achter de functie naam zetten in plaats van er omheen. Ik denk dat het zowel een functie is in Calc als ook in BASIC moet zijn.

Probeer eerst het voorbeeld uit de help file voor calc. kijk bij
functies: "gebruikergedefinieerde functies" of in het Engels "user-defined functions"

Kijk dan of dat ook in een meer complexe functie kan in Calc.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Atwist
Berichten: 52
Lid geworden op: ma sep 14, 2015 8:56 am

Re: Macro starten met cel waarde

Bericht door Atwist »

Dit is een lastig materie heb ik al gelezen maar ik heb ook al iets anders gevonden de optie "omschakelen" van de knop.
Dus als er geen andere oplossing komt ga ik dit gebruiken.
Andreas

LibreOffice 4.4.7.2. op Linux Mint en zeker geen Versie 5 meer.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Macro starten met cel waarde

Bericht door RPG »

Hallo

Het zou best kunnen dat de optie omschakelen datgene is wat je wilt.

Meer algemeen. Het is in het algemeen nuttig om alle mogelijkheden te leren kennen die een knop biedt.Dat geldt voor de mogelijkheden die je nu zoekt als ook voor de vele andere. Wanneer een knop gebruikt wordt in een doc-formulier waarin vele formulieren zitten dan kan het soms nuttig zijn om een knop in een ander formulier te plaatsen. Het voor heen actieve formulier wordt afgesloten. Meestal betekent dat de gegevens opgeslagen worden.

Ook de mogelijk om aan te geven dat een knop niet de focus moet krijgen kan soms buiten gewoon handig zijn met het uitvoeren van een url.

Wat bedoel ik met een url in dit geval: Een knop heeft de mogelijkheid om iets te doen. De opdracht wordt vaak gegeven in een url vorm. Bijvoorbeeld: .uno:CloseDoc.
Framework/Article/OpenOffice.org 3.x Commands - Apache OpenOffice Wiki geeft de complete lijst van urls. Een url die geen parameter nodig heeft kan in een knop gebruikt worden. Het een en ander kan op vele manieren gebruikt worden. Ik ben niet zo goed in het geven van uitleg en voorbeelden. Voor degenen die Engels kunnen is het aan te bevelen om berichten te lezen van Villeroy. Die heeft veel voorbeelden gegeven.

De urls kunnen ook gebruikt worden bij het maken van een hyperlink met de beperking geen parameter.

Ik hoop dat je wat aan dit verhaal hebt alhoewel het geen antwoord op je vraag is.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Atwist
Berichten: 52
Lid geworden op: ma sep 14, 2015 8:56 am

Re: Macro starten met cel waarde

Bericht door Atwist »

Ik vind het erg jammer dat ik steeds op de Excel terug kom in mijn gedachten met het VBA kon ik behoorlijk uit de voeten,
Weet ook wel dat ik nog lang niet StarBasic onder de knie heb, maar als je een hele middag met Google in de weer bent voor een tamelijk eenvoudige opdracht (in Excel opzicht dan) dan gaat de lol er gauw af bij mij althans.
Andreas

LibreOffice 4.4.7.2. op Linux Mint en zeker geen Versie 5 meer.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Macro starten met cel waarde

Bericht door RPG »

Hallo

Heb je simpel het voorbeeld uit de help file overgetypt?

Laat maar eens een voorbeeld zien!

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Macro starten met cel waarde

Bericht door RPG »

Hallo

Het is inderdaad jammer dat je steeds terug moet denken aan Excel maar ik kan me dat ook wel voorstellen. Om dat te voorkomen moet je je meer gaan verdiepen in de mogelijkheden van OOo. Wanneer je je verdiept in de mogelijkheden zie je ook de beperkingen. Bij kennis van de mogelijkheden en de beperkingen kun je langzaam een koers uit zetten over wat haalbaar is. Ik durf geen grote lijn uit te zetten daar ik zelf ook niet zo'n grote programmeur ben.

Ik denk dat macro's voor de meesten beter vermeden kunnen worden. Ik zou zeggen dat moet toch ook jouw ervaring onder tussen zijn. Een grote moeilijkheid voor de meeste mensen is dat er geen kennis is over services en interfaces. Het gaat werkelijk over services en interfaces. Als je werkelijk wilt programmeren in BASIC dan lijkt het mij beter om OOo te vergeten. Wat je dan wel moet kiezen weet ik niet.

Probeer een grondige kennis te krijgen van OOo in zijn gehele omvang met uitzondering van macro's. Misschien is het mogelijk om dan een werkwijze te vinden die iets gemakkelijker uit te werken is.

Ik heb gisteravond zelf ook de macro uit de help file min of meer over getypt en dat werkt. Ik denk dat het beter is zelf die stappen te leren vandaar dat ik een voorbeeld van je wil zien. Zoeken met Google levert soms weinig op. Niet dat Google verkeerde resultaten geeft op goede vragen. Het is eerder zo dat Google goede resultaten geeft op verkeerde vragen. De verkeerde vragen komen vaak door een gebrek aan kennis. Stel je gerust: ik heb daar persoonlijk grote ervaring mee.

De vragen die gesteld worden op forums lijden aan een gebrek aan gedetailleerdheid. Waar was jouw macro desnoods had je als voorbeeld een korte macro geschreven. Alleen al in de functie in calc zaten veel fouten. Maar hoe kan ik zeggen wat je verkeerd doet als er geen je bijna geen informatie geeft. Ik denk wel dat de omgang met OOo veel moeilijker is dan met Excel zeker in het begin. Toch heb ik het idee als je een goede werkwijze vindt dat OOo ook gemakkelijker wordt.

Ik hoop ook dat je dit kunt lezen als iets wat je probeert op het goede spoor te zetten. Ik heb zelf ervaren dat het moeilijk is om een andere software te gebruiken. Ik zie het ook op het Engels forum dat soms ook goede programmeurs het in begin moeilijk hebben maar zij weten dat ze kennis moeten verzamelen. Sommige hebben belangrijke bijdragen geleverd of doen het nog steeds en dank zij hun kennis waarderen zij OOo ook. Zij hebben hun kennis ook gedeeld. Bijdragen op een forum leert je zelf ook veel.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: Macro starten met cel waarde

Bericht door cornouws »

Atwist schreef:Hallo,

Ik probeer met een cel waarde een macro te starten
Deze code heb ik in cel E13 staan

Code: Selecteer alles

=ALS(E12>1;(binnen_8); )
Dus als E12 groter als 1 is dan starten er een macro met de naam "binnen_1" die een button "Enabled" en anders "Disabled"
Maar de macro wil niet starten krijg de foutmelding "#naam" maar de naam van de macro is juist.
Wat doe ik verkeerd.
of is er nog een andere manier om een knop "Enable" of "Disable" te maken.
Niet geprobeerd (sorry) maar ik zou ten eerste denken aan "binnen_8" - dus met aanhalingstekens.
En dan: via welke weg wordt de macro gestart?
En je gebruikt binnen_8 en binnen_1 ?
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
Plaats reactie