Wat te doen met lange tabellen

Bespreek het rekenblad

Berichtdoor RPG » wo sep 07, 2016 12:31 pm

In eerdere berichten heb ik al aan gegeven dat het goed is om met lange tabellen te werken in OOo-calc. Misschien nog beter is als deze tabellen zijn opgeslagen in een soort databasedocument. Centraal in deze uitleg wat kan OOo-calc doen met lange tabellen. OOo-calc maar dat is ook waar voor Excel heeft verschillende hulpmiddelen om hiermee om te gaan. Niet elk hulpmiddel is voor elk doel geschikt. Eigen onderzoek maakt dat de onderzoeker kennis krijgt en door die kennis wordt ook duidelijk wat mogelijk het best hulp middel is.

Databasebereik
Het maken van een databasebereik van de tabel is een goed begin. Nu is het mogelijk om de tabel te filteren en te sorteren. Ook kunnen er subtotalen van gemaakt worden. Zorg altijd voor een goede backup van de gegevens want het kan altijd mis gaan.

Draaitabel
De draaitabel is misschien wel het meest krachtige hulp middel wat er is. Het vereist wel wat doorzettings vermogen om er mee te werken.

Consolidatie
Ik zelf heb nooit veel profijt gehad van deze functie maar ik kan me toch ook niet ontrekken aan het idee dat voor bedrijven en mogelijk ook voor verenigingen deze functie toch ook een betekenis heeft.

Printbereik
Dit is voor het uit printen van gegevens. In combinatie met andere functies is het mogelijk om delen van een lange tabel te printen.

Database functies
OO-calc heeft ook een reeks databasefuncties. Persoonlijk heb ik het idee dat deze functies voor beginners veel gemakkelijker zijn dan andere functie. De verschillende stappen in het gebruik van een databasefunctie is beter te overzien dan het gebruik van de verschillende werkblad-functies.

Werkbladfunctie
Het is niet verkeerd om soms ook een werkblad functie te gebruiken. Toch heb ik het idee dat de beginner deze zoveel mogelijk moet vermijden als er met tabellen gewerkt wordt. Het is ook niet altijd mogelijk om het te vermijden. Het is aan de gebruiker zelf om te oordelen wanneer het gepast is.

Maak het niet te moeilijk
Iedereen die pas begint wil vaak een mooi iets maken. Ik herken dat omdat ik ook zo begonnen ben. Zoals voor de meesten was het voor mij ook te moeilijk. Ik ben al snel overgestapt naar het gebruik van de meer in gebouwde hulp middelen zoals boven genoemd. Het duurt vaak enige tijd voor dat ze herkend worden ook vanwege de onbekendheid. Ik wil dus alleen die hulpmiddelen bekend maken.

De hulpmiddelen
De hulpmiddelen zijn soms op zichzelf niet eens zo krachtig. Ik denk bijvoorbeeld aan printbereik en Databasebereik. Wanneer we deze twee hulpmiddelen samen gebruiken dan worden ze samen sterker. Er zijn geen duidelijke regels om aan te geven hoe de details gebruikt moeten worden. Het lijkt mij ook dat er niet een beste methode is. Alleen het eigen onderzoek zal uitwijzen wat voor die persoon op dat moment het beste is. Door het eigen onderzoek worden de kleine details zichtbaar. Eigen onderzoek bestaat volgen mij hieruit:
1) Hebben van een probleem.
2) Zoeken van een oplossing.
3) Kijken of de oplossing verbeterd kan worden.

Belangrijk hier bij is of er gebruik gemaakt wordt van de reeds aanwezige hulpmiddellen. Ik heb mij altijd afgevraagd wat het doel was van alle knopjes en mogelijkheden in de reeds aangestipte mogelijkheden zoals: databasebereik, draaitabel en databasefuncties.

Ter afsluiting
Er is niets op tegen dat anderen gebruik willen en kunnen maken van de meer gecompliceerde functies.

Romke
LibreOffice 6.3.3.2.0 op openSUSE Leap 15.1
RPG

Re: Wat te doen met lange tabellen

Berichtdoor Alex » do sep 08, 2016 11:38 pm

Dit is wel erg vaag allemaal. "Het is goed om met lange tabellen te werken", alsof je ze maar beter zo lang mogelijk kan maken.
Het begint al met de eerste tip: "Het maken van een databasebereik van de tabel is een goed begin". Geen enkele uitleg hoe dat zou moeten.
Wat consolidatie en werkbladfunctie te maken hebben met de lengte van een tabel wordt niet duidelijk.
Meest opmerkelijk is dat in het bericht geen enkele komma voorkomt! Sommige zinnen zouden er wel duidelijker mee worden.
AOO 4.1.5 & LO 5.0.6 op Windows XP & 7
Alex

Re: Wat te doen met lange tabellen

Berichtdoor RPG » vr sep 09, 2016 12:46 pm

Hallo Alex

Het doel van deze draad is voorlopig niet het geven van een uitleg over de aangestipte mogelijkheden maar meer het aangeven van deze mogelijkheden. Ik hoop dat ze dan meer tijd gaan geven aan die onderdelen dan aan functies. Aangezien ik schrijf voor mensen die weinig weten over werkbladen kunnen ze nu weten dat ze hun aandacht beter kunnen gaan richten op genoemde onderdelen.

Ik zou graag willen dat mijn beheersing van het Nederlands beter is dan het is. Je heb mij nieuwsgierig gemaakt naar jouw inzichten over het gebruik van werkbladen voor beginnende gebruikers.

Romke
LibreOffice 6.3.3.2.0 op openSUSE Leap 15.1
RPG

Keer terug naar Calc