Automatische selectie van waardes

Bespreek het rekenblad
Elcipa
Berichten: 2
Lid geworden op: do feb 04, 2016 6:12 pm

Automatische selectie van waardes

Bericht door Elcipa »

Weet iemand of het volgende mogelijk is?

Ik heb een lijst met totaal berekeningen. De waardes haal ik uit een lijst met subtotalen.
Ik wil graag dat bijvoorbeeld het kopje 'Onkosten' alle waardes van 'Onkosten' uit het subtotaal haalt zonder dat ik het steeds een voor een moet aanklikken.

Er komen elke week nieuwe waardes bij welke niet altijd in de zelfde cel staan. Hopelijk is er een formule voor waardoor hij toch altjd de juiste cel pakt.
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Automatische selectie van waardes

Bericht door RPG »

Hallo

Op de gestelde vraag heb ik geen antwoord. Het lijkt mij als je tegen dit soort problemen aanloopt dat je dan langzamer hand een andere manier van werken moet zoeken. Een manier van werken die gemakkelijker het gewenste resultaat geeft.

Zonder iets te weten is het moeilijk om iets te vertellen maar het lijkt mij verstandig om eerst veel berekeningen te doen en pas later gaan denken aan zo iets als vormgeving. De vormgeving dient om het resultaat te tonen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Elcipa
Berichten: 2
Lid geworden op: do feb 04, 2016 6:12 pm

Re: Automatische selectie van waardes

Bericht door Elcipa »

Hallo RPG,

Misschien is wat extra toelichting wel handig. Zoals ik het omschreven heb is het nogal vaag volgens mij.

Ik heb een lijst met bonnetjes. De bonnetjes zijn in een kolom omschreven met een naam (categorie). Hiernaast staat een kolom met de datum, daarnaast met het bedrag, enz. enz.
De uitgaven zijn gesorteerd op datum dus de categorieën staan niet netjes onder elkaar, maar verspreid tussen de andere uitgaven.

Onder deze tabel met uitgaven wil ik graag een opsomming hebben van elke categorie. Dus bijvoorbeeld hoeveel ik aan 'Inkoop' en 'Transportkosten' heb uitgegeven.

Is het mogelijk dat bij deze opsomming automatisch naar het woord 'Inkoop' wordt gezocht, zodat hij alle uitgaven in deze categorie (uit kolom 'Bedrag') op telt?
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Automatische selectie van waardes

Bericht door RPG »

Hallo

Het lijkt mij dat het in principe waarschijnlijk eenvoudig is. Zorg dat er een tabel is waarin alles staat. Deze tabel wil daarna wel het gewenste resultaat geven indien er gewerkt wordt met een draaitabel of de functie subtotaal.

Tabel
Het is belangrijk om eerst een tabel te maken die alle gegevens bevat. De eenvoudigste manier is voorlopig een tabel in een werkblad die gemaakt wordt met: menu --> Gegevens --> Bereikdefinieren.
Doe in deze tabel niet meer dan de meest noodzakelijke bewerkingen.

Gegevens extractie
Hier voor zijn verschillende mogelijkheden
a) Filteren
b) Draaitabel.
c) Filteren en het resultaat ergens anders neerzetten.

Eigenlijk wordt het in zijn geheel wel in de help file beschreven maar de moeilijkheid is om al die onderdelen samen te koppelen. Om te beginnen is het beste om met een kleine tabel te beginnen. Klein zowel in rijen als in kolommen. Het geheel geeft niet zo gauw alle geheimen prijs maar het is wel de moeite waard.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie