Afdrukbereik verdwijnt bij kopiëren tabblad

Bespreek het rekenblad
Dodirorkok
Berichten: 3
Lid geworden op: do jan 28, 2016 9:56 am

Afdrukbereik verdwijnt bij kopiëren tabblad

Bericht door Dodirorkok »

Ik gebruik OpenOffice 4.1.2 en als ik in een Calc spreadsheet het laatste tabblad (met ingesteld afdrukbereik) kopieer, dan is op het nieuwe tabblad het afdrukbereik verdwenen.
Ik maak veel nieuwe tabbladen, dus continue dat probleem.. Het heeft dan geen nut om een bereik in te stellen als ik toch steeds handmatig moet selecteren om af te drukken.

Is hier een work-around / oplossing voor?

bvd Dirk
OpenOffice 4.1.2 / Windows 10
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Afdrukbereik verdwijnt bij kopiëren tabblad

Bericht door RPG »

Hallo
Dodirorkok schreef:Is hier een work-around / oplossing voor?
Ik denk niet dat er een oplossing of work-around hiervoor is. Ik heb het idee dat het beter is om een andere manier van werken aan te leren. Bijvoorbeeld niet meer tabbladen kopieren maar hetgeen wat je wilt printen naar het gewenste printbereik kopieren. Maak een grote tabel en filter het gewenste naar het gewenste printbereik.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Dodirorkok
Berichten: 3
Lid geworden op: do jan 28, 2016 9:56 am

Re: Afdrukbereik verdwijnt bij kopiëren tabblad

Bericht door Dodirorkok »

Ik print iedere keer een bestellijstje naar PDF of naar de printer. De omliggende gegevens (de berekeningen) wil ik niet meenemen. Dus een bepaald deel afdrukken. Iedere keer een nieuw tabblad, zodat ik een historie heb per klant.
Nu wil je zeggen dat ik eerst een overzicht moet maken en dat dan kopiëren naar het printbereik? Beetje omslachtig? :(

Maar ik begrijp dat er geen solide oplossing is?

Ter info: In Excel maar ook in LibreOffice wordt het printbereik wel mee gekopieerd naar een nieuw tabblad.
OpenOffice 4.1.2 / Windows 10
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Afdrukbereik verdwijnt bij kopiëren tabblad

Bericht door RPG »

Hallo
Dodirorkok schreef:Nu wil je zeggen dat ik eerst een overzicht moet maken en dat dan kopiëren naar het printbereik? Beetje omslachtig?
Ja dat zou denk ik goed kunnen werken en is mogelijk niet omslachtig. Ik denk dat het goed is om de mogelijkheden die er zijn goed te bestuderen. Het eerste waar ik aan denk is alles wat met databasebereiken te maken heeft. Als je alles in een enkele tabel heb staan kun je het gewenste gemakkelijk naar een ander werkblad kopiëren in dit geval een database-bereik wat in jouw print bereik zit.

Ik weet niet of LibreOffice het gewenste heeft maar als dat het geval is waarom gebruik je dat dan niet.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Dodirorkok
Berichten: 3
Lid geworden op: do jan 28, 2016 9:56 am

Re: Afdrukbereik verdwijnt bij kopiëren tabblad

Bericht door Dodirorkok »

Ik werk met een overzicht voor klant A tm Z.
Als klant C weer een keer besteld, dan kopieer ik een oud tabblad van C naar een nieuw tabblad (het nummer wordt zijn ordernummer), alle gegevens staan er gelijk achter en als ik op CTRL+P druk, dan heb ik direct de afgebakende print voor mijn neus.
Helaas werkt dit niet in OpenOffice; dat vergeet zijn afdrukbereik.

Ik denk dat er geen simpelere oplossing is dan "tabblad kopiëren > CTRL+P".

Daarmee denk ik ook dat het verstandig is om over te stappen op LibreOffice, ik werk zelf nooit met OOO, maar dit staat geïnstalleerd bij een sub-bedrijf. Waar ik dit probleem dus tegenkwam.
Alhoewel ik ook OOO en LibreOffice gebruik, ben ik helaas nog Excel en Google Drive verslaafd :shock:
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Afdrukbereik verdwijnt bij kopiëren tabblad

Bericht door RPG »

Hallo

Als eenvoudige thuisgebruiker wil ik mij ver houden van discussies met mensen die een voor hun gevoel een goede werkwijze hebben en het professioneel gebruiken. Ik denk dat het ook verstandig om niet over te stappen zonder eerst goed overtuigd te zijn.

Als je het Engels machtig bent is het misschien verstandig om te kijken op het Engelse forum. Daar zijn veel mensen die Apache OpenOffice en LibreOffice professioneel gebruiken. Hier kun je een klein en eenvoudig voorbeeld vinden hoe ik het bedoel. Het is niet bedoeld als compleet voorbeeld maar als idee hoe sommige mogelijkheden werken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie