[OPGELOST] Ledenlijst vernieuwen, data eruit halen

Bespreek het rekenblad

[OPGELOST] Ledenlijst vernieuwen, data eruit halen

Berichtdoor johan29019 » ma dec 28, 2015 1:11 am

Beste,

Ik heb een ledenlijst van een club. Hiervan zijn een aantal leden opgestapt. Deze namen moet ik uit de lijst halen.

In kolom A staan de namen onder elkaar, inclusief de namen van leden die weg zijn gegaan in 2015.
In kolom B staan de namen van alleen de leden die weg zijn gegaan.

Hoe krijg ik in kolom C nu de lijst met namen zonder de namen uit kolom B? Dus ik wil de data uit kolom A filteren zodat de data uit Kolom B er niet meer in voorkomt.

Een voorbeeld (met fictieve namen) hieronder.

image01.jpg

Wie weet hoe ik dit kan doen?

Mijn dank is bijzonder groot!
Laatst bijgewerkt door floris v op di dec 29, 2015 11:46 am, in totaal 2 keer bewerkt.
Reden: Tag opgelost bewerkt (moet zoekbaar zijn)
Openoffice 4.1.1 op windows 7
johan29019

Re: Ledenlijst vernieuwen, data eruit halen

Berichtdoor floris v » ma dec 28, 2015 1:57 am

Die opzet van de lijst lijkt me niet erg handig. Ik zou in de eerste kolom de namen laten staan, maar in de tweede kolom niet de namen opsommen van de vertrokken leden maar kruisjes zetten achter de namen van de vertrokken leden, daarna selecteer je beide kolommen en kun je een filter toepassen. Ik heb het niet geprobeerd, maar daarna zou je de gefilterde regels kunnen kopiëren en plakken naar de derde kolom.
* AOO 4.1.6 op Linux Mint 19.x en LibreOffice 7.0.4 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
floris v

Berichtdoor johan29019 » ma dec 28, 2015 2:06 am

Dank voor je snelle reactie!

Het probleem is dat ik een lijst aangeleverd heb gekregen met de namen van duizenden ouderen. Daarbij een aparte lijst met honderden leden die overleden zijn. Om handmatig deze namen te markeren zou ik een week bezig zijn.
Vandaar dat ik de data in kolommen heb gezet en ben gaan zoeken naar mogelijkheden om kolom A te filteren met de data uit Kolom B.

Is het ook mogelijk om alle dubbele waarden te verwijderen uit een bestand? Dat zou in dit geval ook perfect zijn aangezien na het toevoegen van de namen in kolom B deze namen er dubbel in staan. Ze komen dan immers voor in beide kolommen. Of dubbele waarden te markeren met een kleur en dan te sorteren zodat ik ze eenvoudig kan verwijderen.
johan29019

Berichtdoor RPG » ma dec 28, 2015 9:51 am

Hallo

Ik zou eens vragen aan de verstrekker van de gegevens of zij niet de gewenste gegevens kunnen aanleveren.

Probeer anders alles in een database te brengen en dan lijkt met een simpele query mogelijk het gevraagde zo op te vragen. Het is niet getest

Code: Selecteer alles   UitklappenInklappen
Select * from "Ledenlijst"
where "Naam" not in (select  "Naam" in from "Lijst_overleden")

Romke
LibreOffice 6.4.4.2.0 op openSUSE Leap 15.1
RPG

Berichtdoor floris v » ma dec 28, 2015 1:13 pm

Het kan ook met de functie MATCH (in de Engelse versie). dat gaat als volgt:
- Voeg na de kolom met namen een blanco kolom in waarin een controlegetal komt te staan. dat wordt in dit geval kolom B, de andere twee schuiven naar rechts op.
- Verzin een kop voor B1, dat is later nodig.
- Typ in B2: =MATCH(A2;$C$2:$C$300;0)
- C2 bevat dus de eerste naam van de lijst vertrokken personen, voor 300 vult u het laatste regelnummer in.
- Selecteer de cellen onder B1 tot het einde van de lijst.
- Kies dan Bewerken - Vullen - Omlaag.
- Selecteer beide kolommen, kies Extra - Sorteren en sorteer op de tweede kolom.
- Kopieer de regels uit de eerste kolom waar in de cel ernaast #N/B staat naar de kolom actueel, en klaar.
floris v

Berichtdoor johan29019 » ma dec 28, 2015 8:51 pm

Klinkt vrij eenvoudig en makkelijk stappenplan, aantal stappen lukken. Echter bij het selecteren gaat het mis, geen idee wat mis gaat.

- Voeg na de kolom met namen een blanco kolom in waarin een controlegetal komt te staan. dat wordt in dit geval kolom B, de andere twee schuiven naar rechts op. <gaat goed>
- Verzin een kop voor B1, dat is later nodig. <gaat goed>
- Typ in B2: =MATCH(A2;$C$2:$C$300;0) <gaat goed>
- C2 bevat dus de eerste naam van de lijst vertrokken personen, voor 300 vult u het laatste regelnummer in. <gaat ook goed>
- Selecteer de cellen onder B1 tot het einde van de lijst. < overal in kolom B staat nu #NAME?>
- Kies dan Bewerken - Vullen - Omlaag. < gebeurd niets>

- Selecteer beide kolommen, kies Extra - Sorteren en sorteer op de tweede kolom.
- Kopieer de regels uit de eerste kolom waar in de cel ernaast #N/B staat naar de kolom actueel, en klaar.
Bijlagen
test.ods
(10.46 KiB) 87 keer gedownload
johan29019

Berichtdoor floris v » ma dec 28, 2015 8:58 pm

Ik bedoelde dus: de cellen B2 t/m de laatste regel waar in A.. nog een naam staat. In het voorbeeld bestand is het goed gedaan. Alle items in de A-kolom die niet in de C-kolom voorkomen, krijgen het label #N/B - die moet je houden. De rest kan weg. Sorteer dus op kolom B, zodat alle #N/B bij elkaar komen, kopiëren, plakken in kolom D.
floris v

Berichtdoor johan29019 » di dec 29, 2015 2:29 am

Ongekend goed Floris, wat een superoplossing is dit die je hebt geboden!

Dit werkt perfect, mijn dank is echt heel groot!
johan29019

Keer terug naar Calc