Optellen van cellen lukt niet.

Bespreek het rekenblad
Jan12
Berichten: 16
Lid geworden op: vr nov 06, 2015 4:58 pm

Optellen van cellen lukt niet.

Bericht door Jan12 »

Hallo,

Sinds enige tijd gebruik ik Libreoffice Calc en ben helemaal nieuw in spreadsheets. Een vriendin van mij heeft mij veel uitgelegd maar komt ook niet uit het volgende probleem.

Ik heb van Ebay.com dus de Amerikaanse versie, een csv bestand gedownload. In mijn Nederlandstalige Libreoffice probeer ik nu de waarden van de cellen in een kolom op te tellen.
De uitkomst is dan #waarde.
Alle cellen zijn in getal standaard opmaak en bevatten een $. Verander ik de cellen echter in valuta krijg ik met som de uitkomst 0.
Ik heb ook geprobeerd om via de opties van Calc de bestanden, interface en waarden over te zetten in Engels US. Maar ook dit mocht niet baten.

Als ik een kolom invoeg en dan de waarden overtyp kan ik ze wel bij elkaar optellen met de juiste uitkomst.
Volgens mij ligt het probleem dan ook bij de opmaak.
Heb zelfs de $ weggehaald dan de opmaak naar valuta veranderd maar kan ze niet bij elkaar optellen.

Mijn kennis van Libreoffice en spreadsheets in het algemeen is te weinig om te zien wat het euvel nu precies is.
Kan iemand mij misschien op weg helpen?
OpenSuse 13:2 (Linux) Libreoffice Versie: 4.3.7.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Optellen van cellen lukt niet.

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat je getallen geen getallen zijn waar OOo iets mee kan doen. Het zal wel tekst zijn.

Probeer je CSV opnieuw in te lezen en wel zo dat het goed komt. Besteed daar aandacht aan.

De [Tutorial] Voor het inlezen van CSV kan nuttig zijn om te bestuderen en daarna het bestand goed in te lezen. Let er ook op dat er waarschijnlijk een decimale punt gebruikt wordt en geen comma. Je van die tekst files ook direct een database maken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Jan12
Berichten: 16
Lid geworden op: vr nov 06, 2015 4:58 pm

Re: Optellen van cellen lukt niet.

Bericht door Jan12 »

Bedankt voor het snelle antwoord. Ik heb het gelezen en tijdens het inladen de optie velden engels-VS gekozen voor de geselecteerde kolom en kon vervolgens de cellen bij elkaar optellen.

Echter bij cel opmaak als valuta krijg ik geen $ te zien?
OpenSuse 13:2 (Linux) Libreoffice Versie: 4.3.7.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Optellen van cellen lukt niet.

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat het dollar teken gewoon weggehaald is. Als het dollar teken blijft staan dan is het tekst. Je kunt waarschijnlijk wel het dollar teken via de opmaak terug krijgen dan blijft het een getal. Als je ook nog reageren moet op de inhoud is het misschien verstandig om een aparte gebruiker te maken op de computer en die een Amerikaanse setting te geven. Ik heb er geen ervaring mee.

Als aanvulling: Het is misschien verstandig om te leren omgaan met de pivot table/draaitabel. Bij het oefenen is het beste om met een kleine tabel te beginnen. Klein zowel in kolommen als rijen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Jan12
Berichten: 16
Lid geworden op: vr nov 06, 2015 4:58 pm

Re: Optellen van cellen lukt niet.

Bericht door Jan12 »

Hallo,

Sorry maar eigenlijk bedoelde ik dat de cel opmaak niet meer in tekst maar in valuta is ingesteld maar toch geen $ teken te zien krijg.
OpenSuse 13:2 (Linux) Libreoffice Versie: 4.3.7.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Optellen van cellen lukt niet.

Bericht door RPG »

Hallo
Jan12 schreef:Sorry maar eigenlijk bedoelde ik dat de cel opmaak niet meer in tekst maar in valuta is ingesteld maar toch geen $ teken te zien krijg.
Zo heb ik het ook begrepen.

Anders gezegd: Het dollar teken is weggehaald. Van de tekst is een getal gemaakt. Dit getal ziet er voor ons meestal gelijk uit. Het verschil is vaak dat tekst is links uit gelijnd en getallen zijn rechts uitgelijnd. Wanneer je er opnieuw een valute teken voor wilt hebben dan moet je dat regelen met de opmaak.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Jan12
Berichten: 16
Lid geworden op: vr nov 06, 2015 4:58 pm

Re: Optellen van cellen lukt niet.

Bericht door Jan12 »

Okeeee (heel voorzichtig) en hoe doe ik dat, als ik vragen mag?
OpenSuse 13:2 (Linux) Libreoffice Versie: 4.3.7.2
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Optellen van cellen lukt niet.

Bericht door eremmel »

Jan12 schreef:Okeeee (heel voorzichtig) en hoe doe ik dat, als ik vragen mag?
Hoi Jan, alle begin is moeilijk, gewoon door blijven vragen. Maar ik (wij) proberen je zo snel mogelijk op eigen benen te krijgen. Dat gaat het beste als je zelfvertrouwen krijgt en durft te experimenteren. Ook hebben vrijwilligers veel tijd besteed aan de help en andere documentatie. Als je redelijk goed bent in Engels moet je maar eens op youtube zoeken op "Libreoffice Calc tutorial" daar is een hele serie korte filmpjes te vinden die van basis naar expert niveau gaan.

Maar nu je dollars... Selecteer je getallen die een valuta betreffen (Eventueel gewoon de hele kolom, en geen zorgen maken over het opschrift van de kolom). Dan type je in Ctrl-1. Je krijgt dan een scherm waar je lekker kunt experimenteren (ook de Help-knop niet vergeten). Probeer dat maar en lukt het niet dan kunnen we je wel met meer details helpen, maar zelf dingen ontdekken geeft veel meer voldoening, en mij ook!

Groet,

Erik
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Jan12
Berichten: 16
Lid geworden op: vr nov 06, 2015 4:58 pm

Re: Optellen van cellen lukt niet.

Bericht door Jan12 »

Hoi Erik,

Daar heb je ook helemaal gelijk in. Ik heb dan ook eerst het internet ook in het Engels afgespeurd maar kon echt geen antwoord vinden.
Dus dacht ik om het hier te vragen. Ben inmiddels met hulp van hier al veel verder gekomen dan dat ik was.

Ik ben dus ook in het cel opmaak menu bezig geweest. Ctrl 1

Het volgende doet mij dan ook duizelen.
Ik heb de hele kolom geselecteerd en opmaak cel in Us Dollars gezet.
Sommige cellen worden dan ook daadwerkelijk in Valuta ($) aangegeven maar anderen weer niet?
Als ik het nakijk zie ik dat ze allemaal dezelfde opmaak hebben?

Groet,
Jan
OpenSuse 13:2 (Linux) Libreoffice Versie: 4.3.7.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Optellen van cellen lukt niet.

Bericht door RPG »

Hallo
Jan12 schreef:Als ik het nakijk zie ik dat ze allemaal dezelfde opmaak hebben?
Waarschijnlijk is alles nog niet goed omgezet naar getallen. Selecteer zo'n cel en kijk boven aan het scherm of er een hoge komma staat. Als er een hoge komma voor staat is het tekst wat op een getal lijkt.

Lees [Tutorial] Ten concepts that every Calc user should know

Misschien kan deze zoekactie helpen.
https://forum.openoffice.org/en/forum/s ... id%5B%5D=9

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Jan12
Berichten: 16
Lid geworden op: vr nov 06, 2015 4:58 pm

Re: Optellen van cellen lukt niet.

Bericht door Jan12 »

Hallo,

Misschien is het te laat maar ik zie het niet. Heb nu een aantal dingen geprobeerd maar kom er gewoon niet uit.

Ben er haast wel zeker van dat het aan de locale ligt. Maar goed ook die veranderen helpt weinig.
OpenSuse 13:2 (Linux) Libreoffice Versie: 4.3.7.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Optellen van cellen lukt niet.

Bericht door RPG »

Hallo
Jan12 schreef:Heb nu een aantal dingen geprobeerd maar kom er gewoon niet uit.
Je bent pas een dag of wat bezig. Na enige tijd wordt het beter. Het is ook verstandig om een groot deel van de help file te lezen. Wanneer je begint met een spreadsheet kom je aan het eigenlijke werk niet meer toe.

probeer : menu --> Beeld waarden markering
Alles wat een getal moet zijn wordt blauw en tekst wordt zwart.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Jan12
Berichten: 16
Lid geworden op: vr nov 06, 2015 4:58 pm

Re: Optellen van cellen lukt niet.

Bericht door Jan12 »

Hallo,

Ok duidelijk en alle cellen zijn dan ook zwart. Inclusief de cellen waar er wel een $ in kwam te staan.
OpenSuse 13:2 (Linux) Libreoffice Versie: 4.3.7.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Optellen van cellen lukt niet.

Bericht door RPG »

Hallo

Het is best mogelijk dat er al zoveel opmaak actief is dat het niet meer helpt. Je kunt ook weer van begin af aan beginnen en kijken of het dan werkt. Het herhaaldelijk opnieuw beginnen is gewoon deel van het leer proces. Wanneer je verschillende dingen gedaan hebt dan het werkt bewaren onder een iets andere naan. Ik geef altijd een hoger nummer aan het bestand.

Bestand001.ods is altijd de naam van het eerste bestand en daarna nummer ik door. Bij elke grote wijziging sla ik het op onder een ander nummer. Bij kan het zijn een geslaagde aanpassing.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Jan12
Berichten: 16
Lid geworden op: vr nov 06, 2015 4:58 pm

Re: Optellen van cellen lukt niet.

Bericht door Jan12 »

Hallo.

Dat lijkt mij een goed idee.
Zal het bestand opnieuw downloaden en dan een kijken wat er gaande is en verschillende oplossingen afhankelijk van elkaar toepassen.

Ik neem aan dat ik hier gewoon verder terecht kan bij opvolgende vragen
Jan
OpenSuse 13:2 (Linux) Libreoffice Versie: 4.3.7.2
Jan12
Berichten: 16
Lid geworden op: vr nov 06, 2015 4:58 pm

Re: Optellen van cellen lukt niet.

Bericht door Jan12 »

Hallo,

Dat was het dus.
Opnieuw gedownload en via tekst naar kolommen kon ik zo de cellen juist zetten.
Optellen, klaar.

Ontzettend bedankt voor alle hulp.

Jan
OpenSuse 13:2 (Linux) Libreoffice Versie: 4.3.7.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Optellen van cellen lukt niet.

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb nog even gekeken naar waardenmarkering. Dat is ook om dat ik dat zelf weinig gebruik.
help file schreef:Geeft celinhoud in verschillende kleuren weer, afhankelijk van het type.
Wilt u de markering verwijderen, dan heft u de selectie van de menu-ingang op.

Om toegang te krijgen tot deze functie..
Kies Beeld - Waardenmarkering

Tekstcellen worden opgemaakt in zwart, formules in groen, en cellen met getallen in blauw, waarbij het niet uitmaakt hoe de weergave is opgemaakt.

Als deze functie actief is, worden kleuren die u in het document definieert, niet weergegeven. Wanneer u de functie uitschakelt, worden de gebruikergedefinieerde kleuren weer getoond.
Als je het goed leest blijkt dat het een goed hulp middel is om te kijken of gegevens goed zijn omgezet. Ik wist het zelf ook niet zo duidelijk. Ik wist wel dat het op het Engelse forum het ook vaak gebruikt wordt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Jan12
Berichten: 16
Lid geworden op: vr nov 06, 2015 4:58 pm

Re: Optellen van cellen lukt niet.

Bericht door Jan12 »

Het is inderdaad een hulpmiddel waarmee je in een keer een overzicht hebt. Ontzettend handig dus.
OpenSuse 13:2 (Linux) Libreoffice Versie: 4.3.7.2
Plaats reactie