Macro zit in eenloop

Bespreek het rekenblad

Macro zit in eenloop

Berichtdoor Fred Schaaders » zo okt 25, 2015 2:34 pm

Ik maakte een simpele macro om een tabblad te sorteren en nu is die makro in een loop en eindigt niet meer.

Hoe kan ik dat verhelpen en hoe zou het zijn ontstaan?
Versie OpenOffice: 3.4
Besturingssysteem: Windows 8.1
Fred Schaaders

Re: Macro zit in eenloop

Berichtdoor floris v » zo okt 25, 2015 5:17 pm

Zonder te tekst van de macro kunnen we natuurlijk niet zien wat er mis mee is. Er is een ingebouwde sorteerfunctie, het is beter die te gebruiken dan zelf te gaan knutselen.
* AOO 4.1.6 op Linux Mint
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
floris v

Berichtdoor Fred Schaaders » ma okt 26, 2015 11:32 am

Bedankt Floris,

heb intussen het probleem min of meer opgelost.

Wilde wel het sorteren automatisch laten lopen, omdat de gebruikster niet zo thuis is met spreadsheets.

Ik heb dus wel een macro gebuikt waarin ik via de ingebouwde sorteermogelijkheid sorteer.

Wat me niet lukte zoals ik wilde, is het toewijzen van die macro via een gebeurtenis.

Nu werkt het bijvoorbeeld uitstekend via de gebeurtenis "dubbel klikken", maar ik had liever gehad dat die macro ging lopen als het document werd
geactiveerd en dat werkt vreemd genoeg niet!

De allereerste keer dat ik het bewuste document aanklikte werkt het dan wel, maar als ik, na in andere tabbladen te hebben gewerkt, opnieuw dat tabblad aanklik, waarin die macro is toegeezen om te sorteren, gebeurt er niets.
Versie OpenOffice: 3.4
Besturingssysteem: Windows 8.1
Fred Schaaders

Berichtdoor RPG » ma okt 26, 2015 2:26 pm

Hallo

Fred Schaaders schreef: omdat de gebruikster niet zo thuis is met spreadsheets.
Het gevaar in dit soort gevallen is dat de maker probeert alles automatisch te laten verlopen. Ik denk dat het beter is om de tijd te nemen om de gebruikers te leren omgaan met een complex iets als OpenOffice. Ook voor de maker is OpenOffice vaak te complex om alle ingebouwde mogelijkheden te gebruiken. Ik denk maak een simpele database en plaats eventueel enkel knoppen op een formulier. Goede opschriften en het aanroepen van de mogelijkheden zullen de gebruiker helpen en de maker kennis geven van OpenOffice. Alle tijd die de maker gebruikt voor het maken van macro's kan hij niet gebruiken voor het leren van OpenOffice.

Ik zou het in het begin simpel houden. Bij een simpel iets is het geheel ook vaak weer wat gemakkelijker aan te passen aan de ontwikkeling van de gebruiker en de maker.

Romke
LibreOffice 6.4.4.2.0 op openSUSE Leap 15.1
RPG

Keer terug naar Calc