telling van tot

Bespreek het rekenblad
pimmail2@gmail.com
Berichten: 9
Lid geworden op: do feb 26, 2015 3:55 pm

telling van tot

Bericht door pimmail2@gmail.com »

Ik heb in een gegevens tabel metingen staan.
Vervolgens wil ik uit deze gegevens een selectie maken om een waarde te berekenen.
Ik het de formule gebruikt:
=SOM.ALS(Sport.B7:B40;EN(">11-10-2015";"<18-10-2015");Sport.AL7:AL40)

Is deze formule juist?
Ik krijg namelijk niet het gewenste resultaat.
Het gaat hier om het criterium, EN(">11-10-2015";"<18-10-2015") om een bepaalde tijdvak te verzamelen.

Graag een oplossing.

Bij voorbaat dank,

Pim
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7 (64)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: telling van tot

Bericht door RPG »

Hallo
pimmail2@gmail.com schreef:Is deze formule juist?
De formule is fout.

Op de plaats waar de EN functie staat hoort een enkel criterium. De EN functie werkt niet met criteriums voor zover ik weet.
pimmail2@gmail.com schreef:Graag een oplossing.
Kijk eens bij je voorgaande berichten ik heb daar een heel verhaal gehouden. Het is echt raadzaam om de sterke kanten van het programma te gebruiken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: telling van tot

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb nog even gekeken of ik een simpele oplossing kan vinden. Ik kan die niet vinden maar dat komt ook doordat ik veel vaker probeer oplossingen te vinden door gebruik te maken van de database functies in een spreadsheet. Het blijft werken in een spreadsheet maar met iets andere functies.

Ik kan jouw gegevens verzameling niet zien maar ik denk dat het een simpele tabel is. Het eenvoudigste is misschien dan ook dit als een database te zien en te benaderen. Door dit een naam te geven met :
menu --> Gegevens --> Bereik definieren

Om te zorgen dat de gegevens goed blijven is het beste om alles aan het begin van de tabel toe te voegen en niet aan het eind. In een database is de volgorde van de gegevens niet belangrijk. Op een ander werkblad kun je een mooi werkblad maken waar in je de resulaten van deze database toont. Het geheel kan redelijk dynamisch zijn.

Het maakt wel uit hoe je het aanpakt. De functies voor een database in een werkblad worden altijd toegepast op de gehele database ongeacht of deze gefilterd is. Waarneer je gebruik maakt van de functie subtotaal dan worden de gefilterd waarden niet meegeteld. Het is in het begin belangrijk om deze twee manieren te ontdekken en te bestuderen. Later moet dan een keus gemaakt worden welke manier het beste gebruikt kan worden. Het kan ook zijn dat de twee manieren op de zelfde database toegepast worden.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
pimmail2@gmail.com
Berichten: 9
Lid geworden op: do feb 26, 2015 3:55 pm

Re: telling van tot

Bericht door pimmail2@gmail.com »

Iedereen bedankt die heeft geprobeerd mij te helpen het probleem op te lossen.

Ondertussen ben ik de oplossing zelf al ontdekt.

Het blijft dat de functie die zocht en die te vergelijken is met sommen.als in Microsoft Excel in OpenOffice te vinden de is als som.alss

Met vriendelijke groeten,

Pim van der Hoek
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7 (64)
Plaats reactie