Berekenen 1e en 3e kwartiel

Bespreek het rekenblad
Michael61
Berichten: 2
Lid geworden op: za okt 10, 2015 12:06 pm

Berekenen 1e en 3e kwartiel

Bericht door Michael61 »

Beste mensen,

OS: windows10
OOO: 4.1.1

Ik heb de volgende vraag mbt centrum maten, de mediaan, en het 1e en 3e kwartiel in calc.
de formules hiervoor zijn naar mijn weten
mediaan(A1:A8) voor de mediaan
kwartiel(A1:A8;1) voor het 1e kwartiel
kwartiel(A1:A8;3) voor het 3e kwartiel.

De situatie:
in de cellen A1:A8 bevindt zich een oplopende cijferreeks van 1 tot 8, dus A1 is 1, A2 is 2, A3 is 3 etc. We hebben dus een reeks van 1 2 3 4 5 6 7 8.
Als ik de mediaan dmv de formule [mediaan(A1:A8)] bereken is alles ok [mediaan ligt tussen 4 en 5 en is zodoende (4+5)/2 dus 4,5]

Het probleem:
Maar als ik het 1e kwartiel laat berekenen met boven genoemde formule [kwartiel(A1:A8;1)] dan laat Calc mij weten dat dit 2,75 is.
Vreemd omdat als ik handmatig reken uitkom op (2+3)/2=2,5. Immers het 1e kwartiel valt tussen de cijferreeks 1 tot en met 4, dus de twee argumenten zijn 2+3=5 en als ik dat deel door 2 kom ik uit op 2,5 en NIET 2,75.

Zelfde laken en pak met het 3e kwartiel. Calc zegt mij dat dit 6,25 is maar ja ik dacht dat het 3e kwartiel gehaald wordt uit de cijferreeks 5 6 7 8 waarmee de twee argumenten zijn 6 en 7. Dus wederom (6+7)/2=6,5 en NIET 6,25.

Vraag
Wat doe ik verkeerd want ik weet zeker dat 1e kwartiel 2,5 moet zijn en het 3e kwartiel 6,5. Waar komen de afwijkingen vandaan. Ik kan ze echt niet verklaren.

PS: Ik heb met de zoekfunctie gekeken of dit thema eerder is besproken maar ik ben het niet tegen gekomen. Als dit echter wel het geval is sorry. Trouwens ik ben absoluut nul zero rekentalent dus misschien maak ik wel een verschrikkelijk belachelijke rekenfout. Als dat zo is, lach even hard, leg het uit en ik kan weer verder met mijn incomplete leven :D

Alvast heel erg bedankt

Michael
OpenOffice 4.1.1 op Windows10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Berekenen 1e en 3e kwartiel

Bericht door floris v »

Je hebt gewoon gelijk, het is een fout in Calc, of Calc gebruikt een typische formule om de kwartielen te berekenen die op dit geval faalt. Het moet wel duidelijk zijn dat je mediaan en kwartielen niet moet toepassen op zulke korte cijferreeksen, dat heeft totaal geen zin.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Berekenen 1e en 3e kwartiel

Bericht door eremmel »

Michael,
Ik denk dat je gelijk hebt. Als ik kijk naar wat Dr Aart schrijft dan moet je 2.5 en 6.5 krijgen. E.e.a. gaat wel goed als je over een oneven reeks de kwartielen bepaalt.

Op deze wiki pagina worden drie methoden beschreven. De derde methode neemt 25% van lage en 75% van volgende getal: dus .25 x 2 + .75 x 3 = 2.75. Maar dat zou alleen moeten gelden voor reeksen met een lengte van 4n+1.

Voor reeksen die 4n+3 lang zijn krijg je precies het omgekeerde 75% van lage en 25% van volgende, en dat klopt ook als je de reeks met 9 en 10 uitbreidt. Dus het tellen van de lengte van de reeks gaat mis (1 te lang).

Groet, Erik
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Michael61
Berichten: 2
Lid geworden op: za okt 10, 2015 12:06 pm

Re: Berekenen 1e en 3e kwartiel

Bericht door Michael61 »

Heren, u doet mij versteld staan van de snelheid en accuratesse van uw antwoorden. Zeer nuttig en daarmee zinvol. :bravo: Chapeau heren.

@floris: de te gebruiken cijferreeksen zijn inderdaad groter, dit vb was een test voor mij om te zien of het werkt, zoals ik al schreef, ik ben geen rekenwonder en ben net ff bezig met calc en statistieken. Poging om het team (werk) te imponeren. :crazy:

Heren nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Groet Michael
OpenOffice 4.1.1 op Windows10
Plaats reactie