bedrag automatisch maandelijks verhogen

Bespreek het rekenblad

bedrag automatisch maandelijks verhogen

Berichtdoor anita82 » vr sep 25, 2015 10:35 am

Misschien een beetje een onduidelijke titel maar ik weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven.

Dit is het geval:
Ik heb een budget.
Ik dit budget heb ik een heel lijstje met kleine bedragen die maandelijks naar een bepaalde rekening gaan.
een soort spaarpotjes voor rekeningen die maar een keer per jaar terug komen.
zoals bibliotheek, ANWB, jaarrekeningen gemeente enz.

nu wil ik echter een aparte kolom of blad waar een automatische optelling in komt te staan.
Dus bv:
bibliotheek: maandelijks spaarbedrag: 3,20 eindbedrag in dec: 38,00 tot nu toe gespaard: ......... (voor dit laatste zoek ik dus een formule zodat ik dit niet iedere maand handmatig hoeft te doen)
nu gaan al die kleine bedragen namelijk naar een rekening en worden als die dingen van die rekening betaald, maar eigenlijk weet ik niet zeker of het eindbedrag al wel compleet bij elkaar gespraard is omdat ik dat overzicht niet heb of dus de hele rekening moet gaan doorpluizen.

Hoop dat jullie mijn vraag een beetje snappen.
En ben heel benieuwd of hier een formule voor is.

Alvast bedankt! :D
Bijlagen
Knipsel2.PNG
anita82

Re: bedrag automatisch maandelijks verhogen

Berichtdoor RPG » vr sep 25, 2015 2:08 pm

Hallo

Het is erg moeilijk om een formule te bedenken als wij niet kunnen zien hoe de gegevens zijn georganiseerd. Ik heb een klein voorbeeld gemaakt waarbij ik uitga van een simpele tabel waarin alle uitgaven staan. Met behulp van een draaitabel is het mogelijk om de resultaten van het sparen te zien. Ik realiseer mij dat een echte betaling ook bij het spaarbedrag opgeteld wordt. Maar dat lijkt mij gemakkelijk te voorkomen door een extra te maken die sparen heet.

Misschien kun je een voorbeeld in een echt werkblad geven. Dat is vaak beter dan afbeelding.

Romke
Bijlagen
VoorbeeldSparen.ods
(11.37 KiB) 44 keer gedownload
LibreOffice 6.4.4.2.0 op openSUSE Leap 15.1
RPG

Berichtdoor anita82 » vr sep 25, 2015 4:15 pm

RPG schreef:Hallo

Het is erg moeilijk om een formule te bedenken als wij niet kunnen zien hoe de gegevens zijn georganiseerd. Ik heb een klein voorbeeld gemaakt waarbij ik uitga van een simpele tabel waarin alle uitgaven staan. Met behulp van een draaitabel is het mogelijk om de resultaten van het sparen te zien. Ik realiseer mij dat een echte betaling ook bij het spaarbedrag opgeteld wordt. Maar dat lijkt mij gemakkelijk te voorkomen door een extra te maken die sparen heet.

Misschien kun je een voorbeeld in een echt werkblad geven. Dat is vaak beter dan afbeelding.

Romke

Hoi Romke,

Het plaatje is puur tekstueel als voorbeeld, zitten geen formules of zo in.
De tabel zoals jij het voorbeeld geeft ken ik idd wel.
Maar ik wil juist geen hele tabel met allemaal bedragen er in. ik wil als ik op 1 juni mijn document open dat er bij bibliotheek bv staat op dit moment totaal 3,20, maar als ik dan op 1 juli het document open dat er dan staat op dit moment totaal 6,40. snap je een beetje wat ik bedoel? Ik denk dat je dan met een datum formule moet gaan werken (meen ik me te herinneren van een heel mooi excel formulier van mijn werk van jaren geleden) maar ik heb alleen echt geen flauw idee hoe.
OpenOffice 3.4.1 op Windows 8
anita82

Berichtdoor RPG » vr sep 25, 2015 6:02 pm

Hallo

Ik ben niet zo'n grote kenner van werkbladen. Maar eenvoudige oplossing is:
Maak eerst de maandnaam zicht baar als echte tekst.
Laat die waarde opzoeken in een kolom met alle maandnamen. Er komt dan een getal terug.
Vermenigvuldig dat getal met het termijn bedrag.

Romke
Bijlagen
VoorbeeldSparen02.ods
(9.6 KiB) 56 keer gedownload
RPG

Berichtdoor anita82 » vr sep 25, 2015 7:30 pm

RPG schreef:Hallo

Ik ben niet zo'n grote kenner van werkbladen. Maar eenvoudige oplossing is:
Maak eerst de maandnaam zicht baar als echte tekst.
Laat die waarde opzoeken in een kolom met alle maandnamen. Er komt dan een getal terug.
Vermenigvuldig dat getal met het termijn bedrag.

Romke

Bedankt!!
dit is idd hoe ik het bedoel :D
Geen idee hoe die formule werkt maar ga hem gewoon kopieren en aanpassen naar de cellen die ik gebruik, en dan zien of hij nog steeds doet wat ik bedoel.
Super bedankt :super:
OpenOffice 3.4.1 op Windows 8
anita82

Berichtdoor RPG » vr sep 25, 2015 8:44 pm

Hallo

Ik heb het nog wat eenvoudiger gemaakt. Ik heb niet alle functie's van calc in het hoofd en niet gedacht aan de functie maand(). Van een datum geeft die het maand-nummer terug. Dat maandnummer kan gebruikt worden om te vermenigvuldigen.

Romke
Bijlagen
VoorbeeldSparen03.ods
Eenvoudiger gemaakt.
(8.28 KiB) 80 keer gedownload
RPG

Keer terug naar Calc