Gegevens kruislings weergeven?

Bespreek het rekenblad

Gegevens kruislings weergeven?

Berichtdoor PaulStad » wo sep 23, 2015 2:06 pm

Ik wil graag dit realiseren in een rooster:
A B
Amsterdam
lokaal 1 Dirk

Utrecht
Lokaal 2 Jan
Lokaal 3 Piet
Lokaal 4 Klaas

Dan automatisch ook per persoon laten zien zodat er geen fouetn onstaan, m.a.w. ? moet automatisch worden ingevuld met het juiste lokaal.

Jan ?
Dirk ?
Klaas ?
Piet ?

Wie helpt
Openoffice 4.1 op Windows 8.1
PaulStad

Re: Gegevens kruislings weergeven?

Berichtdoor RPG » wo sep 23, 2015 8:12 pm

Hallo

Ik denk dat de oplossing is: Vraag aan de verstrekker van de gegevens deze op een door jouw gewenste manier aan te leveren.
Als het bovenstaande antwoord niet deugt dat is een goede toelichting op het gevraagde misschien wel nuttig.

Romke
LibreOffice 6.4.4.2.0 op openSUSE Leap 15.1
RPG

Berichtdoor PaulStad » zo sep 27, 2015 11:52 am

Je hebt gelijk

In het bovenste deel worden personen in gedeeld; maw
Dirk staat in lokaal 1 in Amsterdam
Jan in lokaal 2 in Utrecht enzovoort

Dat wordt handmatig ingevuld, afhankelijk van besschikbaarheid.
Nu echter wil Dirk niet alles doorzoeken en weten waar hij moet zijn. In mijn huidige rooster wordt als het ware handmatig een kruistabel gemaakt, iemand typt dus in het onderste deel bij Dirk lokaal 1 amsterdam en bij Jan lokaal 2 Utrecht.
Dat zou vanzelf moeten gaan, worden er ook geen fouten gemaakt.
Probleem is wel dat de gegevens niet alfabetisch staan en er lege rijen tussen zitten.

Paul
Openoffice 4.1 op Windows 8.1
PaulStad

Berichtdoor RPG » zo sep 27, 2015 1:26 pm

Hallo

Het geheel is nog niet zo duidelijk aan mij maar het klaart wel iets op. Het beste is om iets te leren hoe computers gemakkelijk met gegevens kunnen omgaan. Het antwoord hierop is lange eenduidige tabellen. Soms worden de gegevens verdeeld over meerdere tabellen maar dat is nu nog niet aan de orde.

Wanneer de gegevens in een werkblad geplaatst worden dan zijn er onder de menu optie: Gegevens diverse mogelijkheden om er wat mee te doen. Het eerst wat gedaan moet worden is een "Bereik definieren" van de al in gebrachte gegevens. Breng nieuw gegevens later gewoon midden in in de tabel. Dan is men zeker dat het goed komt.

Met de filter optie kan gezocht worden naar het gewenste record. Het bovenstaande is een goed begin om te leren. Ik denk dat de dan opgedane kennis gebruikt kan worden om andere delen van OpenOffice te gebruiken.

Het een en ander is afhankelijk van hoe groot een database is en wie er gebruik van maakt.

Romke
Bijlagen
vbzoekinklassen.ods
Draaitabel toegevoegd
(10.55 KiB) 48 keer gedownload
LibreOffice 6.4.4.2.0 op openSUSE Leap 15.1
RPG

Keer terug naar Calc