Achtergrond te klein

Bespreek het rekenblad
Atwist
Berichten: 52
Lid geworden op: ma sep 14, 2015 8:56 am

Achtergrond te klein

Bericht door Atwist »

Ik probeer een formulier te maken met dialogvenster maar krijg deze niet groter.
Schermafdruk.jpg
Schermafdruk.jpg (11.44 KiB) 2354 keer bekeken

Graag tips hoe ik dit groter kan maken.

Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Atwist op di sep 22, 2015 2:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Andreas

LibreOffice 4.4.7.2. op Linux Mint en zeker geen Versie 5 meer.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Achtergrond te klein

Bericht door RPG »

Hallo

Selecteer de rand. Dan verschijnen er blokjes.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Achtergrond te klein

Bericht door RPG »

Hallo

Het is aan jouw zelf om te weten wat je wilt doen maar ik heb het idee dat je een verkeerde kant op gaat. Je moet gebruik maken van de sterke kanten van OOo. Een van de sterke kanten is de formulieren in een document dat in combinatie met een database. In het begin is dat niet zo gemakkelijk maar ik denk dat je sneller tot een resultaat komt dan waar je nu voor kiest. Als je wel zelf alles wilt programmeren dan is OOo echt niet het aangewezen middel.

Andere aanwijzingen zijn afhankelijk van wat je wilt. Verwacht geen wonderen van mijn aanwijzingen want ik ben ook maar een simpele thuis gebruiker.

Misschien dat het gewenste redelijk gemakkelijk kon in MSO maar dat gaat niet in OOo.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Atwist
Berichten: 52
Lid geworden op: ma sep 14, 2015 8:56 am

Re: Achtergrond te klein

Bericht door Atwist »

Hallo Romke

Ik ben denk ik weer eens onduidelijk geweest met mijn vraagstelling, hoe je tekstvakken en listboxen groter kan maken weet ik maar het gaat om de achtergrond dus het grijze deel op de afbeelding.

Ik probeer een zoek progje te bouwen van de TOP2000 lijsten die heb ik namelijk allemaal in excel staan en wil daar nu een zoekvenster te maken.

Dit heb ik al geprobeerd in Base maar dat ik net iets te hoog voor mij.
Andreas

LibreOffice 4.4.7.2. op Linux Mint en zeker geen Versie 5 meer.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Achtergrond te klein

Bericht door RPG »

Hallo
Atwist schreef:Ik ben denk ik weer eens onduidelijk geweest met mijn vraagstelling, hoe je tekstvakken en listboxen groter kan maken weet ik maar het gaat om de achtergrond dus het grijze deel op de afbeelding.
Selecteer de rand. Zo simpel is het of ga van links boven naar rechts terwijl de muis knop is ingedrukt.
RPG schreef:Dit heb ik al geprobeerd in Base maar dat ik net iets te hoog voor mij.
Macro's zijn nog veel moeilijker.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Atwist
Berichten: 52
Lid geworden op: ma sep 14, 2015 8:56 am

Re: Achtergrond te klein

Bericht door Atwist »

Selecteer de rand. Zo simpel is het of ga van links boven naar rechts terwijl de muis knop is ingedrukt.
Ai ai ik schaam mij :crazy: :crazy: stond niet echt op de rand het werkt dus wel, ben gewend om ergens in het veld te klikken.

Dank Romke dat je mij weer even de oren hebt gewassen (als grap bedoeld) :super:
Andreas

LibreOffice 4.4.7.2. op Linux Mint en zeker geen Versie 5 meer.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Achtergrond te klein

Bericht door RPG »

Hallo

Waarom zijn macro's in OpenOffice zo moeilijk?
Om macro's enigszins werkbaar te maken moet men een gedetailleerde kennis hebben van de normale werking van OOo. Hierboven op is dan de kennis nodig om iets te begrijpen van de API. De informatie waarop deze kennis wordt gedeeld is bijna alleen leesbaar door professionele programmeurs. Het is mij gelukt om delen die voor formulieren zijn enigszins te doorgronden. Gezien het gebrek aan basis kennis lukt het de meesten niet om iets goeds te doen met macro's.

Het beste is om jezelf te verdiepen in de normale werking van OOo. Maak je zelf het niet te moeilijk met macro's maar probeer te onderzoeken waar alle mogelijkheden die OOo biedt voor jouw kunnen betekenen. Ik denk dat OOo voor jouw in de standaard dingen genoeg biedt.

Op het Engelse is Arineckaig actief. Hij heeft ook een tutorial geschreven genaamd Filterexamples. Filter examples van Arineckaig is de link. Het is alleen in het Engels. Op het Engelse forum geeft hij ook andere voorbeelden. Het is iemand die het ook echt gebruikt in een werkomgeving net als Villeroy en anderen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Atwist
Berichten: 52
Lid geworden op: ma sep 14, 2015 8:56 am

Re: Achtergrond te klein

Bericht door Atwist »

Dank je Romke

Ik ga mij hier eens in verdiepen.

Met Excel kan ik redelijk uit de voeten, maar nu ik helemaal ben overgegaan op Linux (Mint) wil ik graag ook weer het OpenOffice en zijn Basic snappen en een beetje beheersen.
Ben nog iemand van het DOS tijdperk :D
Andreas

LibreOffice 4.4.7.2. op Linux Mint en zeker geen Versie 5 meer.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Achtergrond te klein

Bericht door RPG »

Hallo
Atwist schreef:ik graag ook weer het OpenOffice en zijn Basic snappen
Je wilt twee dingen leren blijkbaar. OpenOffice en BASIC. Het BASIC van OOo verschilt mogelijk niet zo erg van VBA van MSO. Zeker niet wanneer de verschillende opties daarvoor gezet worden. Het probleem is dat BASIC voor programmeren bijna niet belangrijk is. Het dient hoofdzakelijk voor API aanroepen, UNO aanroepen en nog zowat dingen. De verschillende onderdelen begrijpen elkaar niet eens.

Je zult verstelt staan hoeveel onderzoek plezier je krijg alleen al door te onderzoeken wat OOo kan doen met tabellen. Hiervoor zijn verschillende methodes. Het lijkt mij dat ik zelf nu te veel van het onderwerp ga afwijken. Dus ik stop hier mee maar je kunt een ander onderwerp beginnen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie