Voorwaardelijke opmaak

Bespreek het rekenblad
whitedragon
Berichten: 1
Lid geworden op: vr jul 10, 2015 8:53 pm

Voorwaardelijke opmaak

Bericht door whitedragon »

Goede avond,

Ik ben nieuw in het gebruik van openoffice, en zou graag iets van voorwadelijke opmaak willen gebruiken.
heb hier een calc file met 3000 lines of data, die ik simpel wil controleren.

[*]Als er in kolom M of N is een comma of een uitroep teken staat, zet de beoordeling in veld B op "slecht"
[*]Als er in kolom M of N "none" staat maak de rij orange
[*]Als er in Kolom L minder tekst staat dan 30 characters maak het veld orange

Er moet natuurlijk meer gebeuren, maar het 3 verschillende situatie geschetst, vanwaar ik verder kan spelen met de voorwaardelijke opmaak en kijken of het me verder zelf lukt :)

Alvast Bedankt!
Laatst gewijzigd door floris v op za jul 11, 2015 9:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling onderwerptitel verbeterd
Windows 7 x64 - Openoffice 4.1.1
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Voorwadelijke opmaak

Bericht door RPG »

Hallo

Wanneer je pas bent begonnen met OOo en misschien zelfs nieuw in het gebruik in spreadsheet dan is het beste om eerst te beginnen met iets te studeren over hoe dat werkt.

https://wiki.openoffice.org/wiki/Docume ... ser_Guides
Bovenstaande link lijk mij een goed begin. Je kunt ook beginnen met het lezen van de help file. In de bibliotheek staan vast en zeker ook boeken die je aanspreken.

Ik weet niet of voorwaardelijke opmaak geschikt is om te beginnen daar ik er bijna nooit gebruik van maak. Ik zou eerder denken aan database bereiken of mogelijk zelfs een echte database.

Misschien kun je meer details geven over wat je al geprobeerd hebt. Verstandig lijkt mij ook om alle werkblad functies te leren.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Voorwaardelijke opmaak

Bericht door floris v »

Wat je hier aan het doen bent heeft inderdaad meer te maken met databases dan met rekenbladen. Aan de ene kant is het makkelijker een boel gegevens in een rekenblad overzichtelijk te presenteren, aan de andere kant zijn rekenbladen niet zo geschikt voor het beheren ervan.
Voorwaardelijke opmaak wordt op celniveau ingesteld. Dat betekent dat je b.v. cel B10 een kleurtje kunt geven als er met de waarde in cel B10 iets aan de hand is, maar niet als er in cel B9 iets aan de hand is.
[*]Als er in kolom M of N is een comma of een uitroep teken staat, zet de beoordeling in veld B op "slecht"
Ik vermoed dat je dit met een formule in veld B kunt oplossen, voorwaardelijke opmaak zou daar sowieso falen omdat je er geen waarden mee kunt toekennen.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Voorwaardelijke opmaak

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb vandaag eens gekeken hoe voorwaardelijke opmaak werkt. Het is niet zo moeilijk maar ik heb het idee dat het gewenste resultaat in een fractie van de tijd te krijgen is met het goed filteren van de gegevens. Het zou kunnen zijn dat er aan de gegevens eerst een kolom toegevoegd moet worden die de lengte van de gewenste cellen berekent.

Voorzover ik het kan zien is het leren omgaan met database bereiken ook nog wat sneller te leren dan voorwaardelijke opmaak.

Omgaan met tabellen voor beginners
Ik denk dat beginners er het best aan doen gegevens in tabellen te analyseren met twee ingebouwde tools namelijk: Database bereik en de draai tabel. Bij een database bereik hoort ook sorteren en subtotalen. Het best kan een databasebereik een naam gegeven worden.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Voorwaardelijke opmaak

Bericht door eremmel »

floris v schreef:...
Voorwaardelijke opmaak wordt op celniveau ingesteld. Dat betekent dat je b.v. cel B10 een kleurtje kunt geven als er met de waarde in cel B10 iets aan de hand is, maar niet als er in cel B9 iets aan de hand is.
...
Floris meestal ben ik het met je eens, maar de voorwaarde voor een cel kun je ook op een formule baseren. Handig om bv huidige dag- / maand-regel te laten oplichten.

Kijk maar naar simpel voorbeeld.

Erik
Bijlagen
VoorwaardeAndereCell.ods
(9.06 KiB) 196 keer gedownload
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie