Substring in Nederlandse versie

Bespreek het rekenblad
MaartenW
Berichten: 4
Lid geworden op: do jun 18, 2015 12:01 pm

Substring in Nederlandse versie

Bericht door MaartenW »

In Calc wil ik een substring-functie gebruiken om een deel van de tekst in een cel elders weer te geven.
Hiervoor bestaat in de engelse versie SUBSTRING.
Jammer genoeg kan ik hiervoor het nederlandse equivalent niet vinden.
1. Wat is het nederlandse equivalent voor SUBSTRING?
2. Bestaat er een vertaaltabel voor de verschillende functies in OO-Calc (Engels-Nederlands)?
OOffice 4.1.4 (Nederlands) op W10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Substring in Nederlandse versie

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb het idee dat de functie SUBSTRING niet tot OOo-calc behoort. Het is geloof ik een onderdeel van BASIC.

Onder de text functie staan: Links, rechts, midden en andere.

Er bestaat een lijst van vertaalde namen maar ik weet geen link. Je kunt wel aangeven het optie gedeelte dat je Engelse namen wilt gebruiken maar dat geldt niet voor BASIC.
 Edit: Engelse functie namen gebruiken kan alleen in Libreoffice niet in OpenOffice 
Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
MaartenW
Berichten: 4
Lid geworden op: do jun 18, 2015 12:01 pm

Re: Substring in Nederlandse versie

Bericht door MaartenW »

Omdat ik de functie snel nodig had, heb ik het spreadsheet in Excel (nederlandse versie) geopend.
Daar bleek de substring functie ook niet te bestaan, maar de help verwees me naar DEEL.
Dus DEEL in Oo-Calc geprobeerd, en wonderwel: het werkt.
Format: =DEEL(cel;start;lengte)
Voorbeeld: =DEEL(A1;5;3).
Dank voor de moeite van het meedenken.
OOffice 4.1.4 (Nederlands) op W10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Substring in Nederlandse versie

Bericht door RPG »

Hallo

Deel is het zelfde als Mid in het Engels. Waarom ze het zo vertaald hebben is mij onduidelijk.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Substring in Nederlandse versie

Bericht door eremmel »

RPG schreef:
 Edit: Engelse functie namen gebruiken kan alleen in Libreoffice niet in OpenOffice 
Romke
Als ik hier kijk zou het wel moeten kunnen in AOO. Ik heb het vroeger ook gebruikt, maar tegenwoordig doe ik alles maar in het Engels.

Je kunt dus een environment variabele zetten 'OOO_CALC_USE_ENGLISH_FORMULAS'. Je kunt dan Engelse functie namen gebruiken, naast Nederlandse. Alleen de functie help/tip toont nog steeds alleen de Nederlandse namen. (Getest met AOO 4.1.1)
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Substring in Nederlandse versie

Bericht door RPG »

Hallo

Ik had niet verwacht dat het via de environment geregeld kon worden. Maar zo leer ik nog wat. Het valt mij wel op dat er soms onverwachte mogelijkheden zijn. Ik heb de laatste tijd nog een poosje gekeken wat ik met dbase-ranges kon doen en daar zitten zowel negatieve als positieve verassingen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie