mini database

Bespreek het rekenblad
Nick1980
Berichten: 12
Lid geworden op: vr okt 12, 2012 3:34 pm

mini database

Bericht door Nick1980 »

Is het mogelijk om bijv. in werkblad 1 data in te voeren ( naam, datum, opdracht etc )

En deze dan vervolgens automatisch in werkblad 2 te verplaatsen ( database ) en deze te laten staan als er nieuwe gegevens in worden ingevoerd in werkblad 1. zodat er in werkblad 2 na verloop van tijd een lijst komt te staan van verschillende data?
OpenOffice 4.3.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: mini database

Bericht door RPG »

Hallo

Wat je wilt kan allemaal automatische gemaakt worden met macro's. Het probleem is dan kun je macro's schrijven?

Het advies is:
Je wilt een database; maakt dan gebruik van de mogelijkheden die er zijn met databases in OOo. Ik zou kiezen voor een niet embedded database gebaseerd op de HSQLDB engine. Eventueel kun je ook kiezen voor dBase tabellen. De bewerkingen kunnen gedaan worden op de beste plaats. Meestal begin je in de database en als laatste eindig je in een spreadsheet.

Voor deze manier van werken is kennis nodig
a) Het opzetten van tabellen
b) De werking van de gebruikt database engine
c) De overgang van de database engine naar een spreadsheet
d) Het leren hanteren van gegevens in een werkblad.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: mini database

Bericht door RPG »

Hallo

Naast het eerste wat meer formele antwoord misschien iets op de manier hoe ik zelf vaak te werk ga. De tabellen die ik ontwikkeld heb zijn gegroeid. Dat groeien kon ik omdat ik de neiging heb om mij te verdiepen in handleidingen van de hulpmiddelen die ik gebruik. Op die manier is er gemakkelijk een kolom aan toe te voegen. Ook is de aard van kolommen gemakkelijk te veranderen. Na enig lezen is dit gemakkelijk te doen. Soms kan het ook gedaan worden door middel van tabellen kopiëren. Het is niet de beste methode maar het werkt voor beginners. Uiteindelijk blijf ik een thuisgebruiker en ben ik geen professional.

Wat ik wel geleerd heb is mij teveel richten op het gewenste eind resultaat. Het gewenste eindresultaat is vaak niet te bereiken.

Wat ik geleerd ik heb is het goed gebruik maken van de mogelijkheden die standaard al aanwezig zijn. Die zijn aanwezig vanwege het feit dat deskundigen van mening zijn dat het goede hulpmiddelen zijn. Het is dan ook aan de beginnende gebruiker om al die reeds aanwezige hulpmiddelen leren te gebruiken en ze samen tot krachtige hulp middel te maken.

Toe spitsen op een database
Voorlopig ga ik er uit van een kleine database in een werkblad. Het belangrijkste is misschien wel het maken van een databaserange: menu --> Gegevens --Bereik definiëren.

Waar
Ik zou misschien kiezen om de gegevens niet aan de top van het blad te plaatsen maar op rij 30. Ik kan dan de eerste 30 regels gebruiken voor het tonen van resultaten. Dit allemaal is afhankelijk van wat gewenst wordt.

Gegevens invoegen
Gegevens kunnen het best ingevoegd worden direct onder de kolom namen. Dit werkt pas goed nadat de kolom namen en minimaal één rij gegevens aanwezig is.

Filteren en Sorteren
In de help wordt uitgebreid beschreven hoe men hier gebruik van kan maken. Wanneer de basis principes begrepen zijn kan deze kennis uitgebreid worden met wat mogelijk is met zaken die te voorschijn komen wanneer met op de knop meer klikt. Wanneer men een grote hoeveelheid gegevens heeft dan nog biedt OOo veel mogelijkheden.

Verder gaan na het eerste begin
Wanneer met gegevens goed gestructureerd ingetypt heeft is het niet meer nodig om het later opnieuw in te typen. Hier spreekt ik uit ervaring. Ik ben gegevens soms gaan intypen met een simpel BASIC programma. Het waren eenvoudige tabellen. Die gegevens ingetypt in de jaren 90 geplaatst op een cassette bandje zijn nog steeds te vinden in mijn enige belangrijke database. Ik heb deze gegevens wel eens aangepast maar nooit opnieuw ingetypt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie