koppelingen in Calc 4.1.0

Bespreek het rekenblad
JurgenG
Berichten: 11
Lid geworden op: di mar 09, 2010 2:57 pm

koppelingen in Calc 4.1.0

Bericht door JurgenG »

Goede namiddag,

ik heb heel lang geen updates meer geïnstalleerd wegens slechte ervaringen vroeger met macro's enz die niet meer werkten na een upgrade.

Deze morgen heeft mijn systeem zonder enige aanleiding automatisch de update naar 4.1.0 uitgevoerd. Gevolg: alle 14 werkbladen die open stonden verdwenen en 3u werk naar de knoppen. Autosave stond aan maar ook die bestanden waren verdwenen :crazy: :crazy:

Maar goed, na wat scheldwoorden ben ik terug in gang geschoten en nu is mijn vraag:

Ik heb heel veel werkbladen die gekoppeld zijn met een .csv bestand op mijn HDD. Deze .csv wordt automatisch gegenereerd door andere software dus daar heb ik (vrijwel) geen invloed op.
Sedert de upgrade naar 4.1.0 krijg ik nu echter bij het openen van elk dergelijk werkblad de vraag "Dit bestand bevat koppelingen naar andere bestanden. Wilt u deze bijwerken?".
Uiteraard wil ik die bijwerken!

Maar met de versie die ik vroeger gebruikte ging dit automatisch, nu moet ik telkens weer bevestigen. Dit neemt dan enkele seconden in beslag én dan moet ik bovendien nog eens F9 drukken om de berekeningen opnieuw te laten uitvoeren.

Is er geen mogelijkheid om dit weer automatisch te laten verlopen?
OpenOffice 4.1.0 op W7pro
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: koppelingen in Calc 4.1.0

Bericht door RPG »

Hallo

Het is vervelend als je werk kwijtraakt door welke omstandigheid dan ook. Over links kan ik niet zoveel vertellen alleen dat wat ik zie in de help file of duidelijk krijg uit de menu's. Het lijkt er op dat je voor elke link apart kunt instellen of deze automatisch of handmatig bijgewerkt moet worden.

menu --> Bewerken --> Koppelingen

Over de berekeningen denk ik dat
Menu --> Extra --> Celinhoud --> automatische berekenen
wat vertelt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: koppelingen in Calc 4.1.0

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb ook op het Engelse forum gezocht en vond dit

Kort samengevat:
Menu -->Extra -->Opties
OpenOffice Calc -->Algemeen --> Bijwerken(rechts boven op het tabblad

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
JurgenG
Berichten: 11
Lid geworden op: di mar 09, 2010 2:57 pm

Re: koppelingen in Calc 4.1.0

Bericht door JurgenG »

Bedankt Romke!!!! :super: :super:
OpenOffice 4.1.0 op W7pro
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: koppelingen in Calc 4.1.0

Bericht door RPG »

Hallo

Het is mooi dat je een oplossing gevonden hebt. Misschien kun je een deel van de tijd besteden aan het bestuderen van OpenOffice. Dit bestuderen bestaat voor een deel uit het lezen van de helpfile of andere informatie maar soms is het lezen van hoe andere mensen tot een oplossing komen. Voor het laatste zou ik naar het Engelse forum gaan. Op het Engelse forum zijn diverse personen met grote deskundigheid. Zij gebruiken OpenOffice vaak ook beroepsmatig. De goede mensen kun je vaak wel herkennen aan de frequentie van antwoord geven. Villeroy is een van die personen die een grote mate van deskundigheid heeft van OpenOffice. Ook is hij geduldig met uitleggen soms ook niet. Kenmerken is wel dat hij vaak echt voor eenvoudige methoden kiest.

Voor jezelf is misschien mogelijk om je huidige manier van werken vast te houden en daarnaast te gaan verkennen wat OpenOffice kan. Het leren omgaan met database ranges en databases gebaseerd op diverse bronnen lijkt mij een belangrijk beginpunt. Database die als bron textbestand hebben laten je gemakkelijk met gegevens schuiven. Er is wel een voorwaarde dat de bestanden eenduidige indeling moeten hebben.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie