[Opgelost]Berekenen van volgende maanden

Bespreek het rekenblad
RVDM
Berichten: 5
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 2:06 pm

[Opgelost]Berekenen van volgende maanden

Bericht door RVDM »

Ik heb soms een jaarplanning te maken met details per maand; nu wil ik in een cel beginnen met een willekeurige maand , bijvoorbeeld 1-4-2015 en dan in de volgende cellen met een macro of formule o.i.d. automatisch de volgende maanden uitrekenen, waarbij die macro dus rekening houdt met de dagen per maand en met de schrikkelmaand;
de laatste maand wil ik dan ook nog overnemen in een cel enkele rijen eronder en de truc herhalen.
ik heb zoiets nog nergens kunnen vinden en ben zelf al een aantal keren met een formule begonnen, maar niet voltoid; heeft iemand een hint? als ik met een hint de formule wel kan voltooien dan komt die uiteraard terug op dit forum; alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door RPG op zo jan 18, 2015 9:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Op verzoek gedaan
Windows-7-Home; LibrOffice Versie: 4.3.4.1
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Berekenen van volgende maanden

Bericht door RPG »

Hallo

Ik weet niet waarvoor deze jaarplanning gemaakt moet worden?. Als deze jaarplanning gemaakt moet worden voor een grote organisatie zou ik eerder eens gaan kijken op het Engelse forum. Het is ook aan te bevelen om uit gebreid te gaan zoeken of er niet een kant en klaar programma is wat min of meer aan de eisen voldoet.

Macro's
Probeer in OpenOffice macro's te vermijden. Macro's zijn in het algemeen te moeilijk zelfs voor mensen die maco's kunnen hanteren in MSO.
RVDM schreef:ik heb zoiets nog nergens kunnen vinden
Wanneer je iets zoekt om uit te voeren op een bepaalde methode en je kunt het niet vinden is dat mogelijk een aanwijzing dat je het probeert te doen op een verkeerde methode.

Ik heb geen ervaring in het gewenste. Wel zie ik dat mensen vaak beginnen met het eind resultaat en alle stappen willen doen in het eindresultaat. Soms is het doen van verschillende kleine stappen beter. Op die manier kun je als laatste stap het eindresultaat tonen. Mogelijk heb je dan ook geen of weinig problemen meer.

Ook op het Nederlanse forum staan van Eremmel al verscheiden voorbeelden om te leren werken met datums in een mooie setting.

Op het Engelse forum staan in de tutorials sectie voor Calc ook enkel belangrijke onderwerpen.
Het subforum
https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... m.php?f=75

Een onderwerp
https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... 75&t=39529

Een voorbeeld van Eremmel
https://forum.openoffice.org/nl/forum/v ... it=rooster

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RVDM
Berichten: 5
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 2:06 pm

Re: Berekenen van volgende maanden

Bericht door RVDM »

Romke
bedankt: ik had net die hint nodig uit een van de voorbeelden van eremmel; ik de volgende formule =DATUM(JAAR(D15);MAAND(D15)+1;1) , waarbij de formule dus steeds de waarde van de vorige cel neemt en steeds 1 maand erbij telt; hoewel ik al vele jaren in diverse talen programmeer was ik hier nog nooit opgekomen.
groet!
Windows-7-Home; LibrOffice Versie: 4.3.4.1
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: Berekenen van volgende maanden

Bericht door Alex »

Deze formule geeft dezelfde dag in de volgende maand, en gaat zelfs van december over op het volgend jaar, mits dezelfde dag van de volgende maand bestaat, maar aangezien je als voorbeeld de eerste van de maand gaf is dit misschien voldoende:
=DATUM(JAAR(A2);MAAND(A2)+1;DAG(A2))
AOO 4.1.15 & LO 24.2.2 op Windows 10
RVDM
Berichten: 5
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 2:06 pm

Re: Berekenen van volgende maanden

Bericht door RVDM »

had ik net ook "uitgedokterd", en inderdaad jaarovergang is geen probleem,
maar dan verslikt Calc zich in de schrikkeldag als je begint met 30 of 31 van een maand (ga ik nog uitzoeken of dat beter kan)
Windows-7-Home; LibrOffice Versie: 4.3.4.1
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: Berekenen van volgende maanden

Bericht door Alex »

Je zegt niet wat je wilt als dezelfde dag in de volgende maand niet bestaat, dus dat kan ik niet oplossen. Vervang eventueel DAG(A2) door 1 of MIN(DAG(A2);DAGENINMAAND(DATUM(JAAR(A2);MAAND(A2)+1;1))).
AOO 4.1.15 & LO 24.2.2 op Windows 10
RVDM
Berichten: 5
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 2:06 pm

Re: Berekenen van volgende maanden

Bericht door RVDM »

in principe wilde ik altijd op de 1ste van de maand beginnen; dat werkt, maar ik zag gelijk een soort uitdaging, waarop ik vanmiddag heb gepuzzeld, maar die niet "af" moet, gewoon om te proberen wilde ik met een willekeurige dag in de maand beginnen: dat gaat ook goed, maar bij de 30ste de 31ste en zeker ook bij de 28ste of de 29ste loopt de oplossing niet geheel correct; ik heb het volgende bedacht, maar die loopt nog steeds in een Fout508: dwz haakjes niet correct, maar ik kan die fout nog niet vinden na een half uur uitproberen; nogmaals hij hoeft niet af maar voor wie de uitdaging ziet is dit mijn actuele formule:
=DATUM ( JAAR(A19);MAAND(A19)+1; ALS ( ( ( MAAND(A19)=1 or MAAND(A19)=3 or MAAND(A19)=5 or MAAND(A19)=7 or MAAND(A19)=8 or MAAND(A19)=10 or MAAND(A19)=12 ) and DAG(A19)=31 ) ;DAG(A19)-1 ; ( ALS ( ( MAAND(A19)=4 or MAAND(A19)=6 or MAAND(A19)=9 or MAAND(A19)=11 ) and DAG(A19) = 30 ) ; DAG(A19)+1 ; ( ALS ( JAAR(A19)/4=0 and MAAND(A19) = 1 ) ; 29 ; 28 ) ) ;DAG(A19) ) )

deze loopt dus op een Fout508
Windows-7-Home; LibrOffice Versie: 4.3.4.1
RVDM
Berichten: 5
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 2:06 pm

Re: Berekenen van volgende maanden

Bericht door RVDM »

p.s. wie zet de vraag op opgelost, want ik hoef de uitdaging niet persé uitgewerkt te hebben
Windows-7-Home; LibrOffice Versie: 4.3.4.1
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: [Opgelost]Berekenen van volgende maanden

Bericht door RPG »

Hallo

Is aan gemerkt als opgelost.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: [Opgelost]Berekenen van volgende maanden

Bericht door RPG »

Tijdens het zoeken kwam ik deze draad tegen. Ik keek met verwondering naar de lange functie aan het eind van de draad. Bij het zoeken naar een verbetering bleek dat er gewoon een ingebouwde functie is namelijk :

Code: Selecteer alles

ZELFDE.DAG(Startdatum; Maanden)
Ik heb het idee dat de lange functie enkele fouten bevat namelijk het gebruik van and en or. AND en OR zijn erkende functies maar lijken op een verkeerde manier gebruikt te worden. Ze worden als BIT operator gebruikt wat misschien mogelijk is maar waarschijnlijk niet de bedoeling is.

In de helpfile komen meer functies voor die zich niet zo gemakkelijk laten vinden.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: [Opgelost]Berekenen van volgende maanden

Bericht door Alex »

AND en OR zijn geen operatoren zoals hier genoteerd (tussen de argumenten) maar functies (argumenten tussen haakjes achter de functienaam). Bovendien zijn het de Engelse functienamen, die niet in één formule te combineren zijn met Nederlandse functienamen.
Met bitoperaties heeft dit niets te maken. LibreOffice heeft overigens wel bitfuncties, OpenOffice niet: BITAND, BITOR, BITXOR, BITLSHIFT, BITRSHIFT, merkwaardig genoeg onvertaald in de Nederlandse versie.
AOO 4.1.15 & LO 24.2.2 op Windows 10
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: [Opgelost]Berekenen van volgende maanden

Bericht door RPG »

Alex dank je voor de verklaring.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie