Diagram kopiëren

Bespreek het rekenblad
fstastra

Diagram kopiëren

Bericht door fstastra »

Ik heb een blad met daarop gegevens per dag, in groepen van een maand.
Per maand wil ik een diagram maken. Deze diagram heb ik voorzien van een bepaalde opmaak, qua kleur en indeling.
Nu wil ik deze diagram kunnen kopiëren naar de volgende maand en dan de gegevensreeks kunnen bewerken, zodat die aanlsuit bij de nieuwe maand.
Dit laatste lukt me niet.
Calc diagram.jpg
OpenOffice 4.01 op Windows 8.1
RPG

Re: Diagram kopiëren

Bericht door RPG »

Hallo

Ik weet geen oplossing voor het gevraagde maar de eenvoudigste oplossing lijkt mij het volgende.

Maak een database bereik van je gegevens
menu -- Gegevens --> filter --> autofilter

Maak een chart/grafiek van alle gegevens in je database.

Filter daarna de gegevens per maand.

Als je de tabel en grafiek op een enkel werkblad blad plaats zorg dan er voor dat de grafiek boven aan komt te staan. Als de gegevens veranderd worden dan moet ook de tabel grootte in de grafiek aan gepast worden.

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
fstastra

Bericht door fstastra »

Bedankt voor je reactie Romke.
Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe je het bedoelt, maar ik ga er eens mee bezig.

Vr. gr. Fokke
RPG

Bericht door RPG »

Hallo
fstastra schreef:Ik heb een blad met daarop gegevens per dag, in groepen van een maand.
Als ik deze regel goed begrijp dan heb je ook verschillende werkbladen. Data die de zelfde structuur heeft kan het beste in een enkele tabel bewaard worden. Dat is de gebruikelijke gang van zaken en OpenOffice gaat daar ook van uit.

Het tonen van resultaten is daarna vaak eenvoudig. Uitgaande van een platte tabel is de pivot-/draai- tabel een goed hulpmiddel om gegevens te analyseren. Het leren begrijpen van een draaitabel kan het beste met een kleine begin tabel.

Wanneer van een tabel een soort database gemaakt wordt dan kan met behulp van het autofilter en standaard filter bijvoorbeeld een grafiek getoond wordt van het resultaat. Het zelfde geldt voor de functie subtotals.

Wanneer deze wat meer onduidelijke tools /gereedschappen gekend wordt kan men ook sneller tot resultaten komen.

Als voorbeeld wanneer men alle inkomsten en uitgaven verspreid over verschillende bankrekeningen in een enkele tabel heeft staan dan kan met behulp van een draaitabel snel een goed overzicht krijgen. Soms zal men een hulp kolom moeten maken maar dat is vaak eenvoudiger dat een programma schrijven

Romke
fstastra

Bericht door fstastra »

Ik heb één tabblad, maar met daarop voor elke dag van januari een rij, dan een lege rij, dan een rij per dag voor februari, enz. Naast elke maand heb ik een diagram van de betreffende maand.
Dit gaat prima, behalve als ik een diagram kopieer, dan kan ik het gegevensbreik van de kopie niet wijzigen, dit betekent dat ik dus elke nieuwe maand het diagram opnieuw moet maken, met alle instellingen betreffende lay-out.

Ik heb de eerste opzet in Excel gemaakt en daar kon ik een diagram gewoon kopieren en dan het gegevensbereik aanpassen.
Nu ben ik bezig om al mijn bestanden over te zetten naar OpenOffice en dan loop ik dus tegen dit soort zaken aan.

Zie bijlage voor wat ik bedoel. Ik zou dus de diagram van november willen kopiëren naar december.

Vr. gr Fokke
Bijlagen
Overzicht opbrengst 2013.ods
(108.51 KiB) 242 keer gedownload
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Ik weet niet of ik alles zo goed begrijp?

Voor de goede orde
Data ranges = gegevensbereiken

Selecteer de grafiek
Kopieer het geselecteerde
De-selecteer de grafiek door te selecteren waar de grafiek moet komen.
Plak het op die plek.

Het de-selecteren is wel belangrijk daar je ander niet een nieuw object krijgt.

Na het plakken het data bereik aan passen. Ik denk dat het gelijk is aan Excell.

Het aanpassen databereik
Het aanpassen van het data-bereik gebeurt op de volgende manier
a) dubbel klikken in /op de grafiek
b) met rechter muis knop data-range bewerken kiezen kan ook met
menu --> format --> Data Ranges

Als data ranges niet voorkomt dan nog een keer dubbel klikken in de grafiek.

Romke
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb het iets anders gedaan.

Speel met het filter voor de maand.

Ik beweer niet dat dit de beste oplossing is maar het laat wel wat zien.

Romke
Bijlagen
Overzicht opbrengst 2013rpg02.ods
(70.76 KiB) 223 keer gedownload
fstastra

Bericht door fstastra »

Romke,

Hartstikke bedankt voor je moeite.
Ik denk dat ik al flink wat tips heb ontvangen van je. Ik ga er mee aan de slag.
Prettig weekend verder.

Vriendelijke groet,
Fokke
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Ik ben nog even doorgegaan met het onderzoeken van de mogelijk die OpenOffice.org geeft. Het is wel zo dat ik Libreoffice gebruik maar ik vermoed dat het niet zoveel uitmaakt.

Naar mijn vaste overtuiging is het plaatsen van alle data in een enkele tabel het beste. Daarna is het ontwerpen van queries het eerste doel. Queries zijn feitelijk kleine regels tekst die een vraag stellen aan een grote hoeveel gegevens en als resultaat iets gewenst teruggeven. In dit geval een kleine hoeveelheid gegeven om een grafiek te maken. Vaak laat een querie zich eenvoudig bij elkaar klikken in de grafische gebruikers interface voor queries.

Ik heb gekozen voor een simpele database namelijk: Gebaseerd op een spreadsheet, tekstfile of een dbf-file. Het nadeel is de queries kunnen niet gecompliceerd zijn. Het voordeel is: gemakkelijker te begrijpen.

Nadat ik queries gemaakt had was het leren begrijpen van de grafiek belangrijk. Hoe minder gegevens aan de grafiek aan geboden worden hoe een voudiger het maken van de grafiek wordt. Feitelijk wordt de standaard vaak aanvaard.

Wat voor mij verrassend was, is de volgende werkwijze.
Maak een nieuw document.
Trek vanuit de gegevens-bronnen de gegevens naar dat document.
Maak een grafiek terwijl de gegevens nog geselecteerd zijn.

Wanneer andere gegevens getoond moeten worden in de zelfde grafiek dan is het volgende voldoende.
A: Selecteer eerst de gegevens in de gegevens-bronnen.
b: trek ze naar het document.
c: Trek ze van het document naar de grafiek.

Wat ik nog niet eenvoudig voor elkaar kan krijgen is de cumulatieve gegevens per maand.

De oplossing die ik nu vind is:
  • Maak een query voor de gegevens
    Maak een draai-tabel en baseer die op die query
    Zorg dat de kolom voor datums ook als een datum getoond wordt.
    Groupeer de datum kolom per maand
    Selecteer de maand en de totale opbrengst.
    Laat nu een grafiek maken.
Romke
Bijlagen
draaitabel.ods
(13.87 KiB) 221 keer gedownload
Overzicht opbrengst.ods
(64.2 KiB) 222 keer gedownload
databaseoverzicht.odb
(2.91 KiB) 212 keer gedownload
Plaats reactie