[Opgelost] Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bespreek het rekenblad
EMn
Berichten: 37
Lid geworden op: vr jul 20, 2012 11:16 am

[Opgelost] Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door EMn »

Uit het - alleen-lezen - bestand van een andere toepassing haal ik elke dag de laatst bijgevoegde gegevens om mijn eigen rekenblad bij te werken. Sinds een paar weken krijg ik in verschillende bepaalde reeds vroeger bijgewerkte cellen van mijn werkblad de boodschap "De koppeling kan niet bijgewerkt worden" Ik moet dan opnieuw door een copy-paste + bijwerken de link herstellen, vooraleer ik de gegevens allemaal correct terug heb. Het gaat blijkbaar altijd over dezelfde cellen. Kan iemand mij zeggen wat ik kan doen om dit te vermijden? Met dank vooraf en vriendelijke groeten.
Laatst gewijzigd door EMn op do mar 19, 2015 11:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door RPG »

Hallo

Dat andere bestand wat is dat voor een bestand?

Wat is er veranderd op de computer waardoor mogelijk deze fout optreedt?

Gebuikers of users profiel
Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geeft het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
EMn
Berichten: 37
Lid geworden op: vr jul 20, 2012 11:16 am

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door EMn »

Het bestand waar ik de gegevens ga lezen om te importeren is een .xls bestand (alleen-lezen). Dit bestand wordt aangemaakt en dagelijks bijgewerkt door een monitor programma van mijn zonnepanelen, en schrijft dus de dagelijks via een eigen console geregistreerde gegevens om 23:59 in dat bestand. Hierbij kan het tot 32 dagen in één keer bijwerken bv. indien de pc zou hebben uitgeschakeld gebleven zijn gedurende een kortere of langere periode. In het xls bestand zelf zijn de gegevens correct en perfect leesbaar. Trouwens als ik de link in mijn .ods bestand opnieuw schrijf werkt het wel. Sluit ik mijn .ods om het onmiddellijk daarna weer te openen, dus zonder dat het .xls bestand is "vernieuwd" dan ben ik de links opnieuw kwijt.

Aan de computer zelf is bij mijn weten niets speciaals veranderd. Uiteraard werk ik wel zowel Windows 7 als OpenOffice bij telkens dit wordt voorgesteld. Ik denk trouwens dat het te maken heeft met een wijziging in een OO versie. Ik heb hierover al een berichtje geplaatst ivm het copiëren van gegevens via een koppeling van een bestand naar een ander, dat het niet meer werkte zoals vroeger.

Wat bedoel je juist met het hernieuwen van het user-profiel? Over welk profiel heb je het dan: het Microsoft Windows profiel, of de "opties" van OO?

Bedankt voor je reactie en vriendelijke groeten
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door RPG »

Hallo

Het wordt al iets duidelijker.

Ik denk dat een link naar het werkblad niet de beste methode is. Het beste kan misschien gewerkt worden met een geregistreerde database. Dat document wijst dan naar je gegevens.

Worden de logfiles als een tekstfile geschreven of echt als een werkblad? Is het mogelijk om hier een voorbeeld van de logfile te plaatsen? De werkwijze is afhankelijk hoe de logfile wordt gemaakt en weggeschreven

https://forum.openoffice.org/nl/forum/v ... f=9&t=1953
Ik heb het idee dat bovenstaande link over het zelfde probleem gaat. Ik ben nog aan het kijken of ik daar meer over kan vertellen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
EMn
Berichten: 37
Lid geworden op: vr jul 20, 2012 11:16 am

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door EMn »

Meterstanden per maand.ods
(80.23 KiB) 416 keer gedownload
SDT_14.xls
(10.5 KiB) 350 keer gedownload
Sorry hoor Romke, maar 'you lost me'! 'geregistreerde database? Ben eens gaan kijken naar die kink die je opgaf, maar snap er helemaal niets meer van. Ik doe dit al jaren maar het probleem deed zich ng maar voor sinds een paar maanden. Trouwens de cellen die niet kunnen worden bijgewerkt zijn steeds dezelfde en hebben als 'datum' 1 maart en 1 april ( en dit is geen aprilgrap) . Ik zal hierbij de twee bestanden proberen bij te voegen, het bronbestand is het "sdt_14.xls" bestand, mijn resultaatbestand noemt "Meterstanden per maand.ods".
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door RPG »

Hallo

De feitelijke vraag kan ik niet beantwoorden.

DDE link
Er is intern nogal veel veranderd in OpenOffice sinds het van Sun via Oracle naar Apache is gegaan. Het zou best kunnen dan dit de fout veroorzaakt. Ik weet niet zeker maar ik denk dat de DDE koppeling er alleen nog in zit om compatible te zijn met heel erg oude spreadsheet.

Niet kunnen veranderen
Ook hier heb ik geen idee over. Het zou best kunnen dat het met een rechten kwestie van Windows te maken kan hebben. Probeer het bestand op te slaan op een plaats waar je wel voldoende rechten hebt.


Algemeen
Ik heb eens naar het geheel gekeken. Wat mij opvalt is een opzet die geen gebruik maakt van krachtige functie binnen een spreadsheet. Het maakt mijns inziens niet uit of dit spreadsheet nu Microsoft Office is of OpenOffice.org.

Advies
Laat het huidige programma zoals het is. Dan heb je een goede backup. Begin met een klein deel van de gegevens goed te ordenen in een nieuw spreadsheet. Maak hier voor een enkele tabel voor alle jaren.
Maak daarna een database gebaseerd op dit nieuwe spreadsheet
menu --> nieuw bestand --> database bestand.

Wanneer dit geslaagd is probeer dan te spelen met het maken van een simpele query. Sla de query op.

Open nu een nieuw spreadsheet en druk op F4.
Je kunt dan de gegevens uit de database, dat is het eerste spreadsheet, gemakkelijk in het laatste spreadsheet krijgen en daar bij voorbeeld een grafiek van maken.

Begrijpen van OpenOffice of Microsoft Office
Ik heb het idee dat spreadsheets het beste werken met lange tabellen zoals de bestanden hier getoond. Er zijn handige hulpmiddelen die de gegevens opdelen en dan kunnen tonen wat gewenst is. Het leren begrijpen van deze hulpmiddelen is soms niet zo eenvoudig maar loont wel de moeite.

Wat zijn deze hulpmiddelen
a) Eenvoudige databases: voor eerste selectie
b) Pivot tables of draai tabellen om grote hoeveelheden gegevens te analyseren.
c) Filters: In combinatie met tonen van uitkomsten.
d) Subtotalen.

Misschien kan ik het bestand iets aanpassen naar de boven beschreven werkwijze.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door RPG »

Hallo

Ik kon de verleiding niet weerstaan om te kijken war er mogelijk was met de gegeven data.

Ik heb eerst alle data terug gebracht tot een enkele tabel. Dit heb ik gedaan door kolommen te maken voor dagen, maanden en jaren. Hieruit heb ik weer een datum kolom gemaakt. Een tweede datum kolom is in gevoegd om die te kunnen gebruiken.

Ik heb op verschillende werkbladen draaitabellen gemaakt. Soms zitten ze verscholen achter een grafiek. De draaitabel is dan de basis van de grafiek.

Het gewenste eindresultaat laat zich niet altijd direct tonen. Eerst moet men de gegevens goed krijgen in de draaitabel. De tweede stap is het vorm geven van de grafiek. Ik heb gemerkt dat ik al wel veel geoefend heb met de draaitabel maar dat het vorm geven van de grafiek nog moeilijk voor mij is.

Bijgevoegd heb ik een spreadsheet met enige resultaten.

Romke
Bijlagen
meetwaarden04.ods
(111.23 KiB) 401 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
EMn
Berichten: 37
Lid geworden op: vr jul 20, 2012 11:16 am

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door EMn »

Hallo

Bedankt voor jullie opzoekingen. Sorry, maar ik ben maar een "leerling" gebruiker van spreadsheets, en weet dus niets af van draaitabellen, en ook al niet van het gebruik van databases om een spreadsheet op te bouwen, en sowieso al helemaal niets van databases. Ik ga dat zeker allemaal eens rustig bestuderen. Ondertussen heb ik zelf nog wat geëxperimenteerd met mijn eigen bestanden en ben tot een zeer raar resultaat gekomen. De twee cellen, die bij mij het probleem veroorzaakten, heb ik gewoon ingevuld met een vaste waarde, wel de waarde die overeenkwam met de gewenste link, maar dus zonder die link zelf, het bestand gesaved, terug geopend met bijwerking van de andere gegevens; resultaat: in die twee specifieke cellen staat weer de zelfde boodschap "de koppeling kan niet bijgewerkt worden"! Maar er is helemaal geen koppeling meer! Trouwens als ik de link die oorspronkelijk overeenkwam met waarde die ik in die cellen wilde bekomen in andere, vrije cellen plaats dan krijg ik daar wel de juiste waarden. Het probleem zit dus blijkbaar niet in de link in se, vermits die werkt juist zoals voor alle andere cellen van de verschillend jaartabellen, maar blijkbaar in de cel zelf.
Ik heb die beide cellen dan maar volledig verwijderd, waarbij de cellen eronder naar boven schuiven, dan nieuwe cellen ingevoegd, gesaved, opnieuw het bestand geopend en bijgewerkt. Nu zijn het niet meer de cellen (van maart en april) van de eerste rij - die zijn nu correct -maar die van de tweede rij. Blijkbaar hebben die dus een "virus" opgedaan door in de plaats te komen, en dat virus meegenomen naar hun nieuwe plaats. Als ik nu die cellen van de tweede rij niet verwijder maar wel via "delete" de volledige inhoud verwijder, save, open, bijwerk, dan blijft die boodschap toch terug komen voor een lege cel. Ik begrijp er helemaal niets meer van. Wat kan er - verborgen - in die cel staan dat die boodschap genereert?
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7
EMn
Berichten: 37
Lid geworden op: vr jul 20, 2012 11:16 am

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door EMn »

Heb daarjuist alle rijen voor maart tot december verwijderd. Dan terug maart en april opgebouwd cel per cel met de benodigde link, ook al titels ingebracht voor de volgende maanden, maar in die kolommen helemaal niets veranderd, save, close, open, bijgewerkt: nu staat de boodschap op de tweede rij van de kolom mei. Dan maar cellen ingevoegd in mei tot de boodschap lager staat dan de (totaal) lijn die ik nodig heb in mijn overzichtstabel. Save, close, open, bijgewerkt : hoera de boodschap blijft mooi op die (niet-)gebruikte lijn staan. Ik zeg wel hoera, maar begrijpen wat er gebeurt of wat er fout is, nee dat gaat mijn petje te boven. Moesten jullie iets vinden dat mij kan helpen om het probleem niet meer te hebben - ik heb dat probleem gelukkig nooit met enige van al mijn andere tabellen gehad - laat dan nog wel iets weten. Ik zal regelmatig eens komen kijken.

Nogmaals heel hartelijk bedankt, zelfs al is het probleem niet echt opgelost geraakt.
Met vriendelijke groeten

Ernest
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb eindelijk ook gevonden hoe het probleem op te lossen.

Het is heel eenvoudig

A) Open eerst de Navigator met
--> menu --> Beeld --> Navigator of (F5)


In de Navigator zie je onder "gekoppelde gebieden" de naam April. Het staat er twee keer. Nu weet je een naam.

b) Verwijderen
Menu --> Bewerken --> Koppelingen
In de popup die verschijnt de regel met de naam April selecteren.
De knop "Koppeling verbreken aan klikken en bevestigen.

Het is geen virus maar zoals ik het nu begrijp is daar gewoon ingevoegde data, in ieder geval mogelijk een cel. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit gewerkt heb met dit deel van een spreadsheet.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
EMn
Berichten: 37
Lid geworden op: vr jul 20, 2012 11:16 am

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door EMn »

Wow! Fantastisch! Het werkt. Bij mij stond in 'Navigator','Koppelingen', 'April' er maar één keer, maar zo gauw ik die wiste was die cel met "Koppeling ...." verdwenen, leeg. Bij "Bewerken", "Koppelingen" daarentegen stonden een hele reeks koppelingen, één per cel, voor die lijnen overeenkomende met de data van de verschillende maanden, maar ook ééntje met als 'element' "sdt_14.xls","april", en zelfs ééntje met alleen "sdt_13.xls". Ik heb ze allen gewist, en ze hebben zichzelf gewoon terug opgebouwd. Waarbij elk element opnieuw wordt opgegeven. De koppeling voor 2013 is verdwenen, ook in de jaartabellen zelf staan alleen nog de opgehaalde getallen, zonder bronverwijzing. Omdat die bronbestanden zelf niet meer gewijzigd worden? Er moet toch echt iets fundamenteels zijn veranderd in de manier van koppelen van gegevens tussen bestanden. Ik verwijs hier nog een keer naar mijn vorige vraag omtrent het zich automatisch aanpassen van de link naar een cel bij het copiëren van die link in een volgende cel. Sinds Apache? Ik kan me niet herinneren dat als ik vroeger koppelingen opbouwde, dat elk element zo zijn plaatsje kreeg in dat overzicht ('Bewerken', 'Koppelingen'). Gelukkig dat dus die vorige jaren sinds 2008 niet meer vermeld worden. Ander waren er al meer dan 2000 koppelingslijnen in dat overzicht. Niet erg praktisch om iets op te zoeken of te verbeteren. Enfin voor het ogenblik is het voornaamste dat het probleem is gevonden en opgelost. Misschien toch iets om de ontwerpers van Apache-OO over te verwittigen?

Nogmaals heel erg bedankt voor je zoektocht, en vooral voor je oplossing.
Met vriendelijke groeten
Ernest
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door RPG »

Hallo
EMn schreef:Bij "Bewerken", "Koppelingen" daarentegen stonden een hele reeks koppelingen, één per cel, voor die lijnen overeenkomende met de data van de verschillende maanden, maar ook ééntje met als 'element' "sdt_14.xls","april", en zelfs ééntje met alleen "sdt_13.xls"
Die staan daar vanwege de functie DDE.
EMn schreef:Niet erg praktisch om iets op te zoeken of te verbeteren. Enfin voor het ogenblik is het voornaamste dat het probleem is gevonden en opgelost.
Het beste is om de gegevens in een spreadsheet te plakken. Daarna van de gehele tabel een draaitabel maken. Het plakken van dat rijtje gegevens kost minder moeite dan om de formules aan te passen.

Ik heb de afgelopen dagen gekeken wat ik met zo'n draai-tabel kan doen. Ik krijg snel resultaten en van die resultaten laat ik grafieken maken. Ik was verbaasd hoe goed dat op elkaar is afgestemd.

Het geheel is flexibel: Ik kan zo andere gewenste uitkomsten krijgen. Op het Engelse forum wordt ook vaak het gebruik van draai-tabellen aangeraden.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
EMn
Berichten: 37
Lid geworden op: vr jul 20, 2012 11:16 am

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door EMn »

Bedankt voor de tip. Ik zal eens nakijken wat er juist bedoeld wordt met "draaitabellen" want dat begrip kende ik niet. Nogmaals bedankt voor al de moeite.
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door RPG »

Hallo

Het is verstandig om eens naar draaitabellen te kijken. Begin met een kleine tabel zowel in rijen als in kolommen. Dan is er snel te zien wat er gebeurt. Wanneer je het resultaat ziet van de draaitabel kun je ook langzaam begrijpen waarom dat zo is.

Uit alle experimenten die ik gedaan heb lijkt het dat er maar een enkele draaitabel aan een tabel gekoppeld kan worden binnen een document. wanneer je meer draaitabellen aan een enkele tabel koppelt dan is het mogelijk dat de resultaten elkaar beïnvloeden. Dit is speciaal waar wat betreft filters.

Je kunt wel meer tabellen en dan ook meer draai-tabellen hebben in een document.

Vormgeving.
Het is aan te raden om de help file te lezen maar ook gewoon proberen wat mogelijk is. Het eerste deel van de vormgeving gebeurt altijd in edit mode. In tweede instantie is de vormgeving altijd te veranderen zowel in Edit mode als ook door het slepen van de knoppen. Ik heb gemerkt dat ik dan resultaten kan krijgen die ik niet in edit mode kan krijgen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
EMn
Berichten: 37
Lid geworden op: vr jul 20, 2012 11:16 am

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door EMn »

Heb ondertussen ook wat geprobeerd. Een probleem in mijn geval is dat om een draaitabel te maken, het bestand moet kunnen gewijzigd worden. Herinner u dat mijn bronbestand als "alleen-lezen" is gedefiniëerd. Dat aanpassen is vlug gedaan, maar als ik aanpassingen uitvoer en het daarna ga saven, het programma dat de bijwerkingen doet, het bestand niet meer erkent als 'eigen', en dus op andere plaatsen, in andere kolommen begint te schrijven als oorspronkelijk. Dus niet erg handig. Ik onthoud wel de mogelijkheid van draaitabellen, voor eigen toepassingen (budget o.a.) waar gegevens van verschillende 'bladen' binnen hetzelfde bestand,als gegevens van andere bestanden worden gebruikt. Wat ik niet terugvond was hoe ik het 'resultaat' van zo een draaitabel kan opnemen in een ander, nieuw bestand. Maar ik blijf zoeken en uittesten. Nogmaals bedankt voor je tips.
Met Vriendelijke groeten.
Ernest
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door RPG »

Hallo
EMn schreef:Wat ik niet terugvond was hoe ik het 'resultaat' van zo een draaitabel kan opnemen in een ander, nieuw bestand.
Een draaitabel is meestal bedoeld als eind resultaat. Daar een draaitabel erg flexible is kan de zelfde draaitabel gebruikt worden voor de verschillende resultaten.

Het resultaat uit een draaitabel kan nog wel gebruikt worden voor grafieken en er is een functie getpivottable.

Gebruiken voor grafieken is gemakkelijk maar de functie getpivottable is niet zo gemakkelijk te doorgronden.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
EMn
Berichten: 37
Lid geworden op: vr jul 20, 2012 11:16 am

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door EMn »

Hello RPG
Het is weer een tijdje geleden, maar ik krijg sinds een paar dagen een soortgelijk probleem, als waarmee dit forum startte. De dagelijkse bijwerkingen van de velden in mijn tabel gebeuren niet meer. Als ik een vorige (dus met een koppeling naar een oudere datum) cel kopieer gelijk waar op het werkblad krijg ik onmiddellijk de overeenkomstige waarde uit mijn brontabel. Maar als ik de nieuwere data wil ophalen gebeurt er niets. De oplossing die ik in april had gevonden - via de Navigator de gebruikte koppelingen wissen - kan ik nu niet toepassen: er staat gewoon geen enkele koppeling vermeld! In een van de eerste antwoorden die je toen gaf op mijn vraag sprak je over het vernieuwen van mijn profiel. Ik volgde dus de stappen (OO volledig stilleggen, oude "user" een andere naam geven en OO terug opstarten, en als wonder werkt alles terug en zijn de bijwerkingen korrekt verder gemaakt. Mijn profiel was dus op één of andere manier corrupt geworden. Maar hoe kan dat eigenlijk gebeuren? Heb ik ergens iets gewijzigd dat niet aanvaardbaar is voor OO? En waarom verwittigd OO mij dan niet? Enfin alles werkt terug maar de vragen blijven.
Bedankt voor je support en vriendelijke groeten
Ernest
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door RPG »

Hallo

Het zou best kunnen dat je een instelling veranderd hebt die het andere gedrag tengevolge heeft. Hier voor zijn twee mogelijkheden voorzover ik het nu begrijp.
a) Onder : menu --> bewerken koppelingen
dan in de popup Handmatig of automatisch veranderen

b) Onder: menu --> Extras --> Opties
dan kiezen en uitklappen OpenOffice.org
dan aanvinken wat gewenst wordt.

Het veranderen van mogelijkheden kan het gewenste tot gevolg hebben voor bepaalde documenten en niet gewenste voor andere documenten.

Als het een gevolg is van een ander gedrag van je dan weet ik geet oorzaak. Soms blijkt het noodzakelijk om het gebruikers profiel te vernieuwen na een update.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb alles nog even door gelezen en heb de volgende vraag. Staan in de betreffende XLS file alle gegevens van de afgelopen jaren?

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
EMn
Berichten: 37
Lid geworden op: vr jul 20, 2012 11:16 am

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door EMn »

Neen, niet alles staat in dezelfde orsprong-xls. Om twee redenen. De naam zelf van de xls geeft het al aan: SDT_14.XLS. Het is dus een bestand dat de gegevens voor het gehele jaar 2014 zal bevatten tot de dag van vandaag, gegevens die bijgewerkt worden om 0:00 's nachts. Het is het enige bestand dat het totaal van de dag bevat. Bij de andere bestanden (bv. SDT_1409 bevat de piekgegevens van september, dag na dag, opgenomen om de 10 min, SDT_140913 bevat de piekgegevens van 13 september ook om de 10 min bijgewerkt) gaat het dus niet om een voortschrijdend totaal maar om de piek opbrengst gemeten om de 10 min. De tweede reden is dat de gegevens van de vorige jaren op een andere manier tot stand kwamen. De toepassing was geïnstalleerd op een kleine notebook en ik bracht de gegevens om de week of om de maand manueel over in eigen bestanden. Begin dit jaar crashte de notebook na herhaalde stroomonderbrekingen en bracht ik de toepassing zelf naar mijn hoofd pc over.

In verband met eventuele wijzigingen die ik zou hebben aangebracht merkte ik iets raars op. Bij het zoeken naar het OO profiel teneinde het te hernoemen vond ik dit profiel in een map "3" naast een map "4" hoewel ik toch altijd werk met de meest recente versie (nu dus 4.1.1). Niet onder "4" maar wel onder die "3" vond ik dus de map "user" die ik hernoemde. Na het heropstarten van OO werd blijkbaar een nieuw "user" map aangemaakt onder "4". In de map "3" staat nu dus niets anders meer dan een "olduser" profiel. Kan ik die map dan ook zomaar weggooien?

Iets anders: sinds OO dus een nieuw profiel aanmaakte wil het programma blijkbaar niet meer automatisch een waarde voor een zone van een kolom voorstellen, waarde die begint met dezelfde letters als een ander veld van dezelfde kolom, en ik kan maar niet terugvinden waar ik dit kan opgeven.

Zoals je ziet ben ik maar een slechte kenner van de toepassing, maar ik haal er toch al heel wat uit.
Alvast bedankt voor je hulp en vriendelijke groeten
Ernest
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door RPG »

Hallo

Over het gebruikers profiel.
Wanneer in het gebruikers profiel geen of weinig belangrijke dingen staan dan kan het gerust weggegooid worden. Meestal merk je pas achteraf wat er in staat en daarom is het belangrijk om het een poosje te bewaren. Wanneer OOo compleet uit is dan kunnen ook delen van het oude profiel gekopieerd worden naar het nieuwe profiel. Dit is speciaal waar voor macro's maar kan ook voor andere delen gelden zoals templates. Dat is ook de reden waarom wij het aanraden om het in ieder geval een poosje te bewaren.

De nummering waar je op doeld kan wel eens meer redenen hebben. Op deze manier kunnen er verschillende versies van OOo naast elkaar staan op de computer speciaal oude versies. Degene die OOo professioneel gebruikt heeft soms een oude versie op de computer staan om zeker te weten dat het goed werkt.

Wanneer een ander nummer gebruikt wordt is mij niet zo duidelijk maar voor een deel wordt dat automatisch gedaan soms wordt gebruik gemaakt van een oud nummer. Ik zou me er niet in verdiepen.
EMn schreef:Iets anders: sinds OO dus een nieuw profiel aanmaakte wil het programma blijkbaar niet meer automatisch een waarde voor een zone van een kolom voorstellen, waarde die begint met dezelfde letters als een ander veld van dezelfde kolom, en ik kan maar niet terugvinden waar ik dit kan opgeven.
Het is mij niet zo duidelijk wat hiermee bedoeld word.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
EMn
Berichten: 37
Lid geworden op: vr jul 20, 2012 11:16 am

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door EMn »

Goeie middag

Wat ik bedoelde is het volgende: in een kolom staan in de velden onder mekaar alfa gegevens (dus geen getallen, of datums, zuiver woorden of een opeenvolging van letters). Laat ons stellen dat in een eerste veldje van een kolom "abc" staat, dan het veld van dezelfde kolom maar de lijn eronder "bcd", dan "cde", daaronder "def" . als ik nu in een vijfde veldje van diezelfde kolom een "b" zette dan vulde OO dat zelf aan met "cd", zodat ik gewoon op enter moest duwen om "bcd" te krijgen. Ik kan dat natuurlijk overschrijven door bv "bef". Zelfs als ik nu tussen de eerste en de tweede lijn een lijn zou invoegen en in dat nieuwe veld zou een "d" intypen gaat OO onmiddellijk "def" voorstellen. En dat gaat dus niet meer nu. Dat moet dus ergens iets zijn in het profile waarmee men kan zeggen "automatisch aanvullen" maar ik vind niet waar.

In verband met die folders met naam "3" en "4" nog het volgende: "3" en dus ook dat oude hernoemde profiel staat in de appdata/roaming van mijn user onder de hoofdfolder "openoffice.org", terwijl folder"4" en het nieuw aangemaakte profiel staat onder hoofdfolder "openoffice", en voor ik die "user" folder in "3" dus wijzigde ban naam stond er onder "4" helemaal niets. Was het niet vanaf versie 4 dat OO nu eigenlijk Apache is geworden? Blijkbaar hebben ze er toen voor gekozen om het "3" profiel te blijven gebruiken onder "4" zonder er een nieuw aan te maken of het oude te kopiëren. Ik ga die volledige map "openoffice.org" eens op een andere plaats zetten het profiel onder "4" aangemaakt nog eens van naam wijzigen en zien wat er gebeurd.

Bedankt. Vriendelijke groeten
Ernest
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7
EMn
Berichten: 37
Lid geworden op: vr jul 20, 2012 11:16 am

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door EMn »

Hallo Romke,

Vergeet mijn vraag maar. Ik heb dus die map "openoffice.org" met de onderliggende map "3" verplaatst,het "user" profiel in "4" van naam gewijzigd, en OO terug opgestart, waarbij ik terug mijn naam moest opgeven, en plots gaat het automatisch vullen opnieuw, zonder probleem. Nu morgen zien of die bijwerkingen werken! Blijkbaar had hij toch ergens iets onthouden. We zien nu wel hoe het verder loopt.

Nogmaals bedankt voor je hulp
Met vriendelijke groeten
Ernest
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door RPG »

Hallo

De reden dat ik gevraagd heb naar de oorspronkelijke bestanden heeft te maken met het feit dat ik nagedacht hebt of het mogelijk is om er direct wat mee te doen. Gezien de opbouw en de veranderingen die waarschijnlijk steeds plaatsvinden in dat bestand is dat moeilijk voor openoffice om het goed te gebruiken.

Soms ben ik aan het kijken wat er te doen is met eenvoudige tabellen in OOo in combinatie met de standaard tools. Ik ben steeds positief verbaasd hoe gemakkelijk er dan te werken is met gegevens. De voorwaarde is wel dat ze goed aangeboden worden aan OOo. In dit geval worden ze niet goed aangeboden.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
EMn
Berichten: 37
Lid geworden op: vr jul 20, 2012 11:16 am

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door EMn »

Hello, hier ben ik weer!

Sinds mijn laatste berichtje had ik de "Quick-start" functie van OO uitgezet. En sindsdien werd alles elke dag mooi bijgewerkt. Omdat ik mij enerzijds afvroeg of dit niet zuiver toeval was, en omdat anderzijds het opstarten van een of ander OO-programma zo veel tijd innam, besloot ik zaterdag 29/11 jongstleden de Quick-start maar terug te activeren. Resultaat: de toepassingen starten nu wel vlugger op, maaaaar ... de bijwerkingen werken weer niet meer. Geon de Quick-Start terug afzetten en nog eens proberen, en ja hoor, nu werkt het weer wel. Het schijnt dus zo te zijn dat wanneer een deel van OO in geheugen blijft, die bijwerkingen tussen bestanden niet meer werken. Kan dat überhaupt wel?
Alvast bedankt om daar even over na te denken.
Met vriendelijke groeten
ernest
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door RPG »

Hallo

Het gaan in principe over het bijwerken van de links. Volgens mij wordt dat geregeld in : menu --> Bewerken --> Koppelingen
Ik denk dan wanneer de gegevens geladen worden dan zullen de gegevens wel bijgewerkt worden.

In de genoemde menu-optie is ook een mogelijkheid voor het automatisch bijwerken.

Wat precies de relatie is tussen de snelstarter en de koppelingen is mij onbekend.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door Alex »

EMn schreef:Uit het - alleen-lezen - bestand van een andere toepassing haal ik elke dag de laatst bijgevoegde gegevens om mijn eigen rekenblad bij te werken. Sinds een paar weken krijg ik in verschillende bepaalde reeds vroeger bijgewerkte cellen van mijn werkblad de boodschap "De koppeling kan niet bijgewerkt worden" Ik moet dan opnieuw door een copy-paste + bijwerken de link herstellen, vooraleer ik de gegevens allemaal correct terug heb. Het gaat blijkbaar altijd over dezelfde cellen. Kan iemand mij zeggen wat ik kan doen om dit te vermijden? Met dank vooraf en vriendelijke groeten.
Nog eens naar het oorspronkelijke bestand, Meterstanden per maand.ods, gekeken: kennelijk een interne fout in het bestand veroorzaakt door een fout in (een vorige versie van) OpenOffice. Ik heb blad 2014 verwijderd en opnieuw aangemaakt en daarna trad de foutmelding Koppeling kan niet bijgewerkt worden niet meer op.
Wat me verder opvalt is dat het verbruik in de zomer veel hoger is dan in de winter. Kennelijk een airconditioning die stroom vreet. En als je computer dag en nacht moet aanstaan om gegevens te verzamelen schiet het zijn doel, energie besparen, voorbij.
AOO 4.1.15 & LO 7.5.9 op Windows 10
EMn
Berichten: 37
Lid geworden op: vr jul 20, 2012 11:16 am

Re: Koppeling kan niet bijgewerkt worden

Bericht door EMn »

Hello Alex

Bedankt voor je reactie. Toch even een en ander rechtzetten. Die metingen hebben niets te maken met verbruik, wel met de productie van elektriciteit door mijn photo-voltaische panelen. Logisch dus dat die in de zomer meer produceren en de cijfers dus hoger liggen. Gelukkig maar. En daaraan kan je er ook de minder goede jaren zo uithalen. En nee, airco heb ik niet. Moest ik je andere tabellen tonen, waarop ik mijn totaal verbruik opvolg, versus het verbruik dat ik moet betalen aan de leverancier van elektriciteit dan zou je het wel merken. Maar vermits ik daar de maandelijks opgenomen gegevens met de hand moet invoeren heb ik niet die problemen van bijwerkingen. Zoals ik al in een vroegere reactie opmerkte heeft dit echter te maken met het al of niet gebruiken van de "QuickStart" mogelijkheid. Als die opstaat gebeuren de bijwerkingen vanuit andere bestanden alleen als ik mijn pc afzet en dan terug aanzet. Door het niet gebruiken van die "QuickStart" gebeuren, de bijwerkingen nu volledig normaal. Wel blijft er nog het kleine probleem dat als ik dus de toepassing met die tabellen en grafieken opstart dat de bijwerkingen met de gegevens van die externe bestanden wel gebeuren, maar dat de bijwerkingen, gesteund op de gegevens van de tabel zelf, zoals de bijwerking van de grafiek, of de bijwerking van een datumfunctie, gesteund op de laatst bijgewerkte gegevens, pas uitgevoerd worden als ik iets wijzig ergens gelijk waar in de tabel, alsof er een bepaalde volgorde is in die bijwerkingen: eerst de interne, en dan de externe. Heel raar ook omdat men daarop geen enkele impact heeft, toch niet dat ik weet.
mvg
Ernest
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7
Plaats reactie