Hallo
Uit een Persoonlijk Bericht is mij duidelijk geworden dat ik opnieuw aandacht moet geven aan deze draad. Het onder staande is net gelijk een antwoord maar eerder een inleiding in het gebruiken van OpenOffice en speciaal OOo-base.
Het blijkt steeds opnieuw dat Excel werkbladen zich niet altijd zo gemakkelijk laten omzetten naar OOo werkbladen. Bovendien Maakt men bijna geen gebruik van de sterkste mogelijkheden die OOo biedt. Ik heb enige persoonlijke ervaringen mee maar ik lees dat ook voortdurend op het Engelse forum. Nu is mijn persoonlijke ervaring niet zobelangrijk daar het alleen betrekking heeft op een kleine hoeveelheid gegevens. Wat ik lees dat mensen die dat schrijven op het Engelse daar verantwoordelijk zijn voor kleine bedrijven.
Wat ik zie is dat OOo is gericht op het hebben van gegevens in tabellen. Waar deze tabellen opgeslagen worden is minder belangrijk. De tabellen kunnen zijn in werkbladen, tekstbestanden, dbase bestanden of een echte database. OpenOffice trekt dit allemaal een beetje gelijk door OOo-base. Dit neemt niet weg dat er verschillen blijven. Wanneer de tabellen verbonden zijn met een database document kunnen ze overal gebruikt worden op de computer waarop gewerkt wordt.
Wanneer men met veel gegevens wil werken dan is het hebben van goede tabellen belangrijk. Er betaat vaak de neiging om gegevens op te splitsen in gegevens per tijds eenheid bijvoorbeeld weken, maanden, jaren. Het is beter om lange tabellen te maken en pas later het deel er uit te filteren wat men nodig heeft.
Om met lange tabellen te kunnen werken is het nodig om kennis te krijgen van de mogelijkheden die OOo biedt. Welke mogelijkheden zijn belangrijk:
Filters
draaitabellen
queries
Een mogelijke manier van werken is.
Lange tabellen staan in een spreadsheet.
Maak een databasedocument verbonden met het spreadsheet. Men maakt hiervan gelijk een geregistreerde database.
Maak een nieuw spreadsheet of tekstdocument. Druk op F4. Dan kan een voudig alle gegevens gebruikt worden in het document.
Voorlopig wil ik het hierbij laten. Het doel is om te leren werken met OOo. Belangrijk is dan om de krachtige mogelijkheden die er zijn te onderzoeken. Op deze manier heb ik zelf geleerd om met OOo om te gaan. Door middel van het Engelse forum heb ik dat nog meer aangepast
Romke