Macro van versie 3 naar 4

Bespreek het rekenblad
bartraets
Berichten: 8
Lid geworden op: do mar 20, 2014 5:03 pm

Macro van versie 3 naar 4

Bericht door bartraets »

Hallo,

Tijdens het omzetten van OpenOffice bestanden (kopiëren) van de ene naar de andere pc, waarbij ik van versie 3 naar 4 overga, merk ik dat tijdens het openen van een file de macro niet meer verschijnt. In versie 3 lukt dit wel.
Heel waarschijnlijk zie ik iets klein over het hoofd, maar ik zie niet dadelijk wat en in het forum vind ik het ook niet terug.

Iemand enig idee waar het mis kan gaan?

Alvast bedankt
Bart
OpenOffice 4 op Win7pro
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Macro van versie 3 naar 4

Bericht door RPG »

Hallo

Als de macro's niet zijn opgeslagen in het document maar in mijn macro's dat moet je ook die map copieren.

Doe dat nadat je OpenOffice compleet heb afgeloten incluis de quickstarter. De quickstarter is meestal herkenbaar aan een knop aan de rechterkant van de statuslijn van Windows.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
bartraets
Berichten: 8
Lid geworden op: do mar 20, 2014 5:03 pm

Re: Macro van versie 3 naar 4

Bericht door bartraets »

De macro zit in het bestand, want via EXTRA - MACRO'S - MACRO UITVOEREN... vind ik de macro terug (zie bijlage voor een screenshot).
Bijlagen
OO 01.jpg
OpenOffice 4 op Win7pro
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Macro van versie 3 naar 4

Bericht door RPG »

Hallo

Dat betekent dat mijn eerste reactie niet aannemelijk is. Als tweede reactie is mogelijk dat de veiligheids instellingen niet toelaten dat de macro uitgevoerd wordt. En mogelijk wordt hier ook geen melding van gemaakt. Dit kun je veranderen in de opties van OpenOffice

menu --> Extra --> Opties

In de popup moet je de optie Beveiliging opzoeken.

Hoe worden de macro's geactiveerd? Pas geleden viel mij op de functie Hyperlink onder LibreOffice, niet goed werkte om een macro te laten uitvoeren.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Macro van versie 3 naar 4

Bericht door RPG »

Hallo

Als laatste schoot mij dit ook door het hoofd.

Gebuikers of users profiel
Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geeft het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
bartraets
Berichten: 8
Lid geworden op: do mar 20, 2014 5:03 pm

Re: Macro van versie 3 naar 4

Bericht door bartraets »

Hallo Romke (en anderen),

Ik heb je richtlijnen gevolgd en gecontroleerd. Dit antwoord duurde even omdat ik niets over het hoofd wil zien en alles wil proberen. Halve antwoorden, daar heeft niemand iets aan, toch?

De veiligheidsinstellingen van de macro's staat op het zwakst, dus minst aanbevolen. In principe is er dus 'geen' beveiliging.

Vervolgens het user-profile: 2 stappen hierin:
1. Gebruikersprofiel vernieuwen werd uitgevoerd volgens de stappen in je link
2. een volledige clean install van windows op een andere computer, met een clean install van OO

Helaas beide zonder resultaat.

Als ik dit zelfde bestand terug open op de computer waar ik het vanaf gekopieerd heb, dan werkt het zonder probleem. :?

Tja, wat nu hè. Ben ook al verder gaan zoeken, maar nog steeds zonder resultaat. Dus als iemand nog een idee heeft... graag! :)

Mvg
Bart
OpenOffice 4 op Win7pro
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Macro van versie 3 naar 4

Bericht door RPG »

Hallo

Ik begrijp uit het verhaal dat je geen enkele foutmelding krijgt. Dat maakt het ook moeilijk om te gaan zoeken.

Als je een print statement in het begin van de macro code plaatst, wordt er dan wel wat geprint. Print statements zijn goed om te zien of er iets gebeurd.

Wat moet die macro doen? Is het mogelijk om een klein voorbeeld te plaatsen op het forum om te zien of het probleem ook bij anderen voor doet?

Mijn kennis van OpenOffice is niet zo dat ik de fouten in nieuwe versie bij hou.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
bartraets
Berichten: 8
Lid geworden op: do mar 20, 2014 5:03 pm

Re: Macro van versie 3 naar 4

Bericht door bartraets »

Uiteraard wil ik dit bestand delen, en wie weet is het iets waar iemand op kan verder werken... be my guest!

Doel van het bestand:
- Leerlingen vullen dit blad in om aan te geven welke werkstukken ze al gemaakt hebben of om aan te geven hoe ver ze zijn, per week, in hun opleiding.
- Ze vullen hier ook de tijden in dat ze er aan werken.
- Het totaal van de uren verschijnt automatisch.

De knop (van de macro) zou ervoor zorgen dat een volledige 'rij' wordt bijgevoegd (zoals de regels 14 t/m 19) om een nieuw werkstuk in te geven zodat ook hier de tijdstippen ingevoerd kunnen worden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de leerlingen een overzicht maken van hun persoonlijke werkstukken en hun gewerkte tijd(en).

Het is misschien eenvoudiger om een nieuwe macro te maken, maar zo zijn er een heleboel bestanden die met macro's werken. Moest dat eenvoudiger op te lossen zijn dan nieuwe macro's maken, dan zou dat natuurlijk fijner zijn.

Thanks alvast

Bart
OpenOffice 4 op Win7pro
bartraets
Berichten: 8
Lid geworden op: do mar 20, 2014 5:03 pm

Re: Macro van versie 3 naar 4

Bericht door bartraets »

Haast en spoed is zelden goed... zo blijkt maar weer! ;)
Was de link naar het bestand vergeten. Bij deze: https://drive.google.com/a/tismbree.be/ ... sp=sharing
Bart
OpenOffice 4 op Win7pro
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Macro van versie 3 naar 4

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb geen account bij Google en wil dat ook niet maken. Je kunt hier bestanden als ze kleiner zijn dan 128 KB uploaden. Als het groter is dan wat toegestaan is kun je het rechts-streeks naar mijn email adres sturen. Die mogelijkheid is standaard aanwezig.

Het lijkt mij dat een voorbeeld wel in die 128 KB kan.

Ik heb het idee dat het probleem in de knop zit. Ik zal kijken of ik wat kan testen. Ik heb nu ook Apache OOo 4.0.1 gedownload en geïnstalleerd.

Ik heb in die versie een klein voorbeeld gemaakt.

Romke
Bijlagen
voorbeeldknop.ods
(10.25 KiB) 155 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Macro van versie 3 naar 4

Bericht door floris v »

Ik heb er wel een account, maar krijg niet meteen toegang tot het bestand. Als een bestand hier niet te uploaden is, kun je het beter op www.mediafire.com proberen. Dat werkt altijd.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Macro van versie 3 naar 4

Bericht door RPG »

Hallo Floris v

Misschien iets offtopic: Ik heb wel een gmail adres en is dat ook voor google drive te gebruiken?

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Macro van versie 3 naar 4

Bericht door floris v »

Denk ik wel, ik heb er ook een, en een account bij youtube. Met hetzelfde mailadres, trouwens. Maar dat is n iet voldoende om dat bestand zonder meer te kunnen ophalen, je moet daar apart toestemming voor krijgen. Mogelijk ligt dat aan de opties bij het uploaden, maar ik heb zelf geen Google drive, dus dat weet ik niet.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Macro van versie 3 naar 4

Bericht door floris v »

Oké, bestand geopend, macro zit er inderdaad in. Dus de vraag is: wat bedoelt u met de opmerking dat "de macro niet meer verschijnt"? Moet hij automatisch worden uitgevoerd?
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
bartraets
Berichten: 8
Lid geworden op: do mar 20, 2014 5:03 pm

Re: Macro van versie 3 naar 4

Bericht door bartraets »

Ja, het originele bestand is iets van 240kb, dus te groot om als bijlage te sturen, en zippen bleef te groot, vandaar de link. Next time: even mailen kan dus. Bedankt voor de tip Romke.

De knop die voorzien is, moet ervoor zorgen dat een volledige regelblok wordt bijgeplaatst met alle delen zoals de eerste volle deel, zoals regel 14 tot en met regel 19.

Vreemd ja, de macro zit er in, en toch is de knop en functie weg... En iets in mij denk nog steeds dat het zo iets klein is wat ik over het hoofd zie...
OpenOffice 4 op Win7pro
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Macro van versie 3 naar 4

Bericht door floris v »

Mogelijk zit de knop in een aanpassing van je menu's, knoppenbalken die niet in het bestand is ingebouwd maar in de interface van OO zelf?
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
bartraets
Berichten: 8
Lid geworden op: do mar 20, 2014 5:03 pm

Re: Macro van versie 3 naar 4

Bericht door bartraets »

floris v schreef:Mogelijk zit de knop in een aanpassing van je menu's, knoppenbalken die niet in het bestand is ingebouwd maar in de interface van OO zelf?
En kan ik dit via een instelling weer ophalen?
OpenOffice 4 op Win7pro
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Macro van versie 3 naar 4

Bericht door floris v »

Dat zou in het oude gebruikersprofiel moeten zitten. Dus van het oude naar het nieuwe kopiëren. Het gaat waarschijnlijk om wat er staat in de map
config/soffice.cfg/modules/scalc/toolbar in het gebruikersprofiel - zo zit in elk geval het profiel bij LibreOffice eruit.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
bartraets
Berichten: 8
Lid geworden op: do mar 20, 2014 5:03 pm

Re: Macro van versie 3 naar 4

Bericht door bartraets »

Dat ga ik morgen onmiddellijk nakijken. Antwoord volgt nog...
Gr. Bart
OpenOffice 4 op Win7pro
Plaats reactie