Calculaties gekoppeld aan bedrag

Bespreek het rekenblad
davedickhoff
Berichten: 8
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 9:02 am

Calculaties gekoppeld aan bedrag

Bericht door davedickhoff »

Goedemiddag,

Enkele jaren geleden ben ik al eens geweldig geholpen met een calculatieprobleem die ik voor mijn bedrijf nodig had. Dankzij jullie hulp werken wij tot op de dag van vandaag met deze formule.
Ik zit nu weer met een ander rekenprobleem waar ik niet zo 123 uitkom, ik vraag daarom wederom jullie hulp.
Het volgende is aan de hand, ik heb een textieldrukkerij en verkoop veel kleding. De verkoopprijs van deze kledingstukken bepaal ik door een factor over de inkoopprijs te berekenen, gekoppeld aan een staffel.
Bijvoorbeeld:
T-shirt zwart merk A kost netto ex btw 2.50, die doe ik dan * 1.21 om tot een prijs incl. btw te komen: 3.025 netto incl. btw
Dan hou ik deze factoren aan voor de calculatie om tot een verkoopprijs te komen:
* 2.2 voor 1-10 stk(6.65)
* 2.0 voor 10-25 stk(6.05)
*1.8 voor +25 stk(5.44)

Tot zover is het geen probleem voor mij, behalve dat het met duurdere producten niet meer gaat werken omdat deze marge dan veel te groot is en mezelf uit de markt prijs.
is het nu mogelijk om bijvoorbeeld voor een inkoopprijsrange van
1.00 - 5.00 euro een factor van 2.2-2.0-1.8 te gebruiken
5.01-10.00 euro een factor 2.1-1.9-1.7 te gebruiken
10.01-20.00 euro een factor 2.0-1.8-1.6 te gebruiken
enzovoort.
Is dit te maken met een formule?

Alvast bedankt voor jullie hulp,

gr. Dave
OpenOffice 3.3.0 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Calculaties gekoppeld aan bedrag

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat het vinden van een formule wel mogelijk is.

Is het mogelijk om in een voorbeeld weer te geven hoe je de berekening nu doet? Ik krijg het niet zo snel duidelijk waar precies de grenzen liggen.

De tekst is mij niet zo duidelijk. Ik heb wel de draad gevonden waar de eerste discussie plaats vond.
Het lijkt mij dat het eenvoudig is om de getallen aan te passen aan het gewenste.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
davedickhoff
Berichten: 8
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 9:02 am

Re: Calculaties gekoppeld aan bedrag

Bericht door davedickhoff »

Hoi Romke,

Alvast bedankt voor je reactie, ik zal eens wat duidelijker mijn vraag proberen te formuleren. Het gaat er dus om dat de vermenigvuldigingsfactoren uit de kolommen
C t/m F niet vast zijn maar gekoppeld aan een waardebereik uit kolom B.

Als voorbeeld:

Waarde in kolom B is groter dan 0.01 en kleiner dan 5.00 dan is kolom C =B*2.2
Waarde in kolom B is groter dan 0.01 en kleiner dan 5.00 dan is kolom D =B*2.0
Waarde in kolom B is groter dan 0.01 en kleiner dan 5.00 dan is kolom E =B*1.8
Waarde in kolom B is groter dan 0.01 en kleiner dan 5.00 dan is kolom F =B*1.6

Waarde in kolom B is groter dan 5.00 en kleiner dan 10.00 dan is kolom C =B*2.0
Waarde in kolom B is groter dan 5.00 en kleiner dan 10.00 dan is kolom D =B*1.8
Waarde in kolom B is groter dan 5.00 en kleiner dan 10.00 dan is kolom E =B*1.6
Waarde in kolom B is groter dan 5.00 en kleiner dan 10.00 dan is kolom F =B*1.4

enz....

Alvast bedankt,

Dave
Bijlagen
Testcalculatie 2014.ods
(18.43 KiB) 165 keer gedownload
OpenOffice 3.3.0 op Windows 7
Johan
Berichten: 496
Lid geworden op: di jun 02, 2009 11:53 pm

Re: Calculaties gekoppeld aan bedrag

Bericht door Johan »

Persoonlijk dacht ik aan horizontaal of verticaal zoeken waar de index wordt bepaald door de functie VERGELIJKEN. In de bijlage vindt u een klein voorbeeldje terug.
Bijlagen
David.ods
(7.94 KiB) 162 keer gedownload
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Calculaties gekoppeld aan bedrag

Bericht door RPG »

Hallo

Ik had moeite om de grenzen te begrijpen. Maar kwam er later toch uit. Ik heb een iets andere manier van denken gevolgd dan Johan.

Ook heb ik gebruik gemaakt van de mogelijkheid om delen van een spreadsheet namen te geven. De namen zijn gebruikt in formules. Door de gekozen manier heb ik ook een extra kolom nodig.

Ik geloof dat ik de grenzen van de tabel nog wel moet aanpassen om echt de goede resultaten te krijgen

Romke
Bijlagen
VoorbeeldStaffel01.ods
(9.25 KiB) 166 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
davedickhoff
Berichten: 8
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 9:02 am

Re: Calculaties gekoppeld aan bedrag

Bericht door davedickhoff »

Hoi Johan en Romke,

Nogmaals dank voor het meedenken. Persoonlijk snap ik het meeste van de methode die Romke gebruikt heeft, zou jij hem willen aanpassen dat groot 2 t/m 4 ook in de selectie vallen(zie bijlage)? Dan ben ik helemaal klaar om hem te gebruiken in de werkelijke calculatie.

thnx,

Dave
Bijlagen
VoorbeeldStaffel01.ods
(10.68 KiB) 157 keer gedownload
OpenOffice 3.3.0 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Calculaties gekoppeld aan bedrag

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb de zaak zo aangepast zoals ik het nu begrepen heb. Test het goed op de uitkomsten. Ik zou ook even op Johan wachten want zijn oplossing is ook niet gek. Maar het is altijd verstandig om met een oplossing te werken die begrepen wordt.

Ik zal ook proberen met een ander idee te komen.

Romke
Bijlagen
VoorbeeldStaffel01RPG01.ods
(10.38 KiB) 167 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
davedickhoff
Berichten: 8
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 9:02 am

Re: Calculaties gekoppeld aan bedrag

Bericht door davedickhoff »

Dit moet wel voldoende zijn hoor, ik ga er even mee aan de slag.

Nogmaals bedankt voor de hulp,

gr. Dave
OpenOffice 3.3.0 op Windows 7
davedickhoff
Berichten: 8
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 9:02 am

Re: Calculaties gekoppeld aan bedrag

Bericht door davedickhoff »

Heren,

Formule werkt perfect, nogmaals bedankt voor de hulp.

gr. Dave
OpenOffice 3.3.0 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Calculaties gekoppeld aan bedrag

Bericht door RPG »

Hallo

Toen ik met deze vraag begon had ik geen idee wat de bedoeling was. Ook de getallen waren niet zo duidelijk voor mij. Dat maakt ook dat ik het gedaan heb zoals ik het gedaan heb.

Bij het zien van de oplossing van Johan had ik wel het idee dat het een mooie overzichtelijk oplossing is. Vandaar dat ik er ook een verklaring bij zet.

De manier hoe de getallen neergezet zijn is overzichtelijk. Het wordt denk ik meer duidelijk door het in te kleuren en er namen bij te zetten.

Door het opknippen komt er ook wat duidelijkheid.

Grootte van de order?
Door de manier hoe de getallen gerangschik zijn is het noodzakelijk om te beginnen om uit te zoeken hoe omvangrijk de order in aantal is. We vinden dit resultaat door te zoeken met de functie vergelijken. De uitkomst geeft een getal wat een soort rangorde is.

De prijs per artikel
De prijs van het artikel bepaalt ook de factor voor het eind resultaat. Aangezien we gebruik maken van de functie verticaal zoeken kunnen we het eind resultaat ook laten op zoeken in verschillende kolommen. Hier voor gebruiken we het resultaat uit de vorige alinea van de functie Vergelijken. Het is noodzakelijk om de uitkomst van de functie vergelijken te verhogen met 1.
Hier uit blijkt dat het goed georganiseerd neerzetten van de gegevens belangrijk is naast de kennis van de functies die gebruik kunnen worden.

Namen geven
Het is mogelijk om namen te geven aan delen van een spreadsheet. Het geven van namen is ook mogelijk voor functies. Het gebruik van namen maakt dat een spreadsheet ook beter te begrijpen is indien de naam goed gekozen is.

Afsluitend
Ik heb begrepen dat je al tevreden bent met het resultaat maar de gestelde vraag biedt ook enige ruimte om iets uit te leggen waar anderen misschien naar zoeken al of niet bewust.

Romke
Bijlagen
VoorbeeldStaffel01RPG01.ods
(14.21 KiB) 166 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie