[Opgelost] De 0 verdwijnt in telefoonnummers

Bespreek het rekenblad
maxxius
Berichten: 2
Lid geworden op: za feb 15, 2014 12:24 pm

[Opgelost] De 0 verdwijnt in telefoonnummers

Bericht door maxxius »

Hallo,

Ikzelf ben nogal een leek met openoffice,vandaar deze vraag.
Ik ben begonnen met een adressen bestand te maken in Calc, maar elke keer als ik een telefoon nummer invoer verdwijnt de 0 voor het nummer.
Welke instellingen moet ik doen om de 0 weer te laten geven?

Bedankt.
Laatst gewijzigd door floris v op za feb 15, 2014 3:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Als Opgelost gemarkeerd en titel verduidelijkt
openoffice 4.0.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: De 0 verdwijnt

Bericht door RPG »

Hallo

Een spreadsheet is niet de beste keuze om een database te maken maar als je de kolom formateert als tekst dan moet het wel willen.

Het eenvoudigste is in dit geval directe formatering. Selecteer de gehele kolom door op de letter boven de kolom te klikken.
Zorg dat de muis daar blijft en klik op de rechter muis knop.
Selecteer: format cell

In de popup
Klik op het tabblad getallen
Kies in de rechter kolom voor text
en klik op OK.

Wanneer je de adressen wilt gebruiken dan moet je het spreadsheet registeren als database.

Voor later
Wanneer je eenmaal een werkend adres bestand heb zorg dan dat je een database maakt. Je kunt kiezen voor:
a) DBF files
b) HSQLDB

Ik denk dat de beste keuze is om te werken met de HSQLDB database. Het is wat moeilijker maar het biedt ook extra's.

In de tutorials sectie van dit forum staat veel informatie over OpenOffice.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: De 0 verdwijnt

Bericht door RPG »

Hallo

Als extra het is ook mogelijk om het adres boek van de email-client te gebruiken in OpenOffice.

Email-client is thunderbird of Outlook expres. Ik geloof dat de nieuwe naam is Microsoft Live.

Nu weet ik dat veel mensen alleen maar gebruik maken van webmail, alles wordt gedaan in Firefox of Internet Explorer, maar meestal is in de email client een goed werkend adres boek wat ook gebruikt kan worden in OOo.

Het voordeel is je heb een enkel adres boek wat ook redelijk goed is ontworpen. Je hoef de adressen maar een keer in te typen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
maxxius
Berichten: 2
Lid geworden op: za feb 15, 2014 12:24 pm

Re: De 0 verdwijnt

Bericht door maxxius »

Dit topic is opgelost.

Ik ga jullie beide bedanken voor de snelle responds en top tips. Het heeft geholpen en ik ga zeker meer uit proberen
openoffice 4.0.1
Plaats reactie