Fout bij opslaan document

Bespreek het rekenblad
Jhoogerdijk
Berichten: 12
Lid geworden op: ma nov 16, 2009 12:10 pm

Fout bij opslaan document

Bericht door Jhoogerdijk »

Bij maken versie:
Fout bij opslaan van het document adressen werkblad,
Fout bij het maken van het object,
Kon geen veiligheids object maken
Werkblad wordt wel opgeslagen met de wijzigingen,
Wie weet de oorzaak?
Windows XP OpenOffice 3.1
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Fout bij opslaan document

Bericht door eremmel »

Graag meer informatie over de problemen die u ondervindt. De inhoud van de foutmeldingen enz. Kan me geen beeld vormen van context en wat u probeert te bereiken.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Rien de Vos
Berichten: 6
Lid geworden op: do apr 03, 2014 3:31 pm

Re: Fout bij opslaan document

Bericht door Rien de Vos »

Op mijn nieuwe pc met Windows 8.1 heb ik OO 4.0.1 geïnstalleerd. Voorheen werkte ik met Microsoft Office 2003, maar heb op mijn oude pc al geoefend met OO.

Probleem: Ik kan eerder met OO bewerkte, en succesvol als .ods opgeslagen voormalige .xls documenten openen, bewerken, maar sinds vanmorgen niet meer opslaan. OO reageert na "opslaan" niet meer. Als ik het programma beëindig en opnieuw opstart wordt het document wel hersteld, maar na opnieuw bewerken en opslaan valt OO weer weg. Dit probleem had ik ook al op de oude pc onder XP en was de reden, dat ik het toen weer heb gede-installeerd.

Ik heb zojuist OO (4.0.1) opnieuw gedownload en geïnstalleerd, maar het probleem blijft.
OpenOffice_4.0.1 Win_x86_
Windows 8.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Fout bij opslaan document

Bericht door RPG »

Hallo

Blijkbaar zit er een fout in het bestand wat je wilt bewerken. Probeer het niet te bewerken maar hoogsten de belangrijke delen er uit te kopieren indien het belangrijk rijk is.

Als dit fout blijft gaan dan het misschien eerst kopieren naar kladblok en vanuit kladblok kopieren naar OOo.

Zijn er ook foutmeldingen en zo ja welke.

Zitten er ook macros in het bestand?

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Rien de Vos
Berichten: 6
Lid geworden op: do apr 03, 2014 3:31 pm

Re: Fout bij opslaan document

Bericht door Rien de Vos »

Het gaat om mijn boekhoudbestanden, wellicht een wat zwaar woord, maar in excel werkt het prima. Er zitten macro's in - althans, dat geeft OO aan bij het openen van de bestanden, maar ik zou eerlijk gezegd niet weten welke dat zouden zijn. Misschien verwijzingen naar voorgaande jaren?? Ik heb per jaar een overzicht van mijn geldzaken gemaakt. In januari start ik met de saldo's van de maand december van het vorige jaar. Voor 2014 heb ik een ods aangemaakt van het excelbestand van 2014, wat natuurlijk zijn gegevens voor 1 januari haalt uit die van de maand december van het bestand van 2013.
Een 2014.ods kan in mijn geval alleen info betrekken van een - eveneens ods - bestand van 2013. Van het oude exelbestand 2013 heb ik een ods-bestand gemaakt. De gegevens, die in excel werden opgepikt uit 2013 zouden nu door het 2014.ods-bestand moeten kunnen worden herleid aan 2013.ods.

Ik vermoed ook, dat daar het probleem zit. Wellicht is het beter om een "vers" bestand te maken. Alleen is dat nu erg lastig geworden omdat Ms Office niet meer draait. Ik zou dan alles opnieuw moeten maken en dat is erg veel werk.

Er zijn overigens geen foutmeldingen.

Als dit je niet verder kan helpen (om mij te helpen -;)) dan neem ik je advies over, al kan ik me zo niet goed voorstellen, hoe ik al die gegevens IN en vervolgens weer UIT Kladblok kan krijgen/halen. Ik denk, dat in dat geval de eerste optie de beste is.

Dank je in ieder geval voor je reactie. Ik wacht graag je volgende af.

gr. Rien
OpenOffice_4.0.1 Win_x86_
Windows 8.1
Rien de Vos
Berichten: 6
Lid geworden op: do apr 03, 2014 3:31 pm

Re: Fout bij opslaan document

Bericht door Rien de Vos »

@ vorige antwoord

Hallo Romke,

Er was zojuist inderdaad een foutmelding (fatal error), nadat ik de verwijzingen naar de maand december van 2013 had veranderd in de betreffende waarden. Daarna sloot OO af.

gr. Rien
OpenOffice_4.0.1 Win_x86_
Windows 8.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Fout bij opslaan document

Bericht door RPG »

Hallo
Rien de Vos schreef:Er zitten macro's in - althans, dat geeft OO aan bij het openen van de bestanden
Als OpenOffice vindt dat er macro's in zitten dan lijkt mij het waarschijnlijk dat er macro's in zitten.

Macro's worden in het algemeen aan geroepen en ik denk dat het hier ook fout gaat.

Wat nu te doen? Kopieer alle gegevens. Ik begrijp dat je het document kunt openen maar niet bewerken. Probeer de aanroep van de macro's uit te schakelen. Hoe dat is afhankelijk van hoe de macro aan geroepen wordt. Misschien is het ook voldoende om macro's niet toe te staan.

Als het doel is om alleen een over zicht te krijgen maak dan een enkele tabel met datums en gebruik een pivot / draai tabel.

In Excel is dat feitelijk ook de beste keuze.
 Edit: Het kan best zo zijn dat het voldoende is dat er geen macro aangeroepen kan worden 
Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Rien de Vos
Berichten: 6
Lid geworden op: do apr 03, 2014 3:31 pm

Re: Fout bij opslaan document

Bericht door Rien de Vos »

Hallo Romke,

Dank je voor je reactie. Ik kies voor een nieuw bestand en kopieer dan maar de gegevens uit het oude bestand. Is effe werk, maar dan heb ik ook weer iets wat gewoon draait. Wat je precies bedoelt met een pivot / draaitabel is me overigens niet helemaal duidelijk, maar dat zal de leeftijd wel zijn ;-).

Om je enigszins een beeld te geven van wat ik met de overzichten bedoel: ik heb per bankrekening (ik ben Hollander, maar woon sinds mijn pensionering vorig jaar in Tsjechië en heb 1 ING-rekening en 2 KB-rekeningen) en van het cashgeld in beide valuta's (euro en kroon) een overzicht gemaakt van alle uitgaven, gewone boodschappen, uitgaven per motor, auto, woning, inrichting, tuin en ga zo maar door. Tamelijk uitgebreid dus, maar voor mij geeft het een goed beeld van waar het geld aan wordt besteed.

gr. Rien
OpenOffice_4.0.1 Win_x86_
Windows 8.1
Rien de Vos
Berichten: 6
Lid geworden op: do apr 03, 2014 3:31 pm

Re: Fout bij opslaan document

Bericht door Rien de Vos »

@ je laatste opmerking over aanroepen macro's: OO geeft al aan dat het programma die niet inschakelt. Uitschakelen hoeft dan volgens mij niet.
OpenOffice_4.0.1 Win_x86_
Windows 8.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Fout bij opslaan document

Bericht door RPG »

Hallo

Als de macro's niet ingeschakeld zijn dan worden ze ook niet uit gevoerd. Maar het kan zijn dat er een functie aanroep is die wel problemen geeft. Probeer die functie te vinden. Ik weet het ook niet en ben gewoon ook aan het raden wat de problemen kunnen zijn. Bij het kopiëren van de gegevens moet natuurlijk niet een functie gekopieerd worden die een macro aanroept.

Draaitabellen zijn geen onderwerp van deze draad. Je kunt zoeken op dit forum of een nieuwe vraag stellen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Rien de Vos
Berichten: 6
Lid geworden op: do apr 03, 2014 3:31 pm

Re: Fout bij opslaan document

Bericht door Rien de Vos »

Dank je voor je hulp. Ik heb een redelijk goed idee wat ik wel en niet kan kopiëren uit bestaande bestanden om niet weer in de problemen te komen.

gr. Rien
OpenOffice_4.0.1 Win_x86_
Windows 8.1
Plaats reactie