[OPGELOST] invoeren regel in een Calc database

Bespreek het rekenblad
Karel Danko
Berichten: 42
Lid geworden op: za aug 29, 2009 7:59 pm

[OPGELOST] invoeren regel in een Calc database

Bericht door Karel Danko »

Wie kan mij helpen.

Ik heb het volgende probleem en hiervoor zoek ik een oplossing.
In het kort is de uitleg van het model als volgt.

Blad1 = het invoer blad bijvoorbeeld rij 5 is de text en rij 6 is de datum en de bijbehorende getallen die in de kolom worden getypt. Deze cijfers en de datum worden met de hand ingevoerd en dienen door gevoerd te worden naar bijvoorbeeld blad2. Tussen de datums kan wel 5 tot 14 dagen verschil zitten het word niet iedere dag ingevoerd, maar het kan gebeuren dat dit wel noodzakelijk is.

De volgende kolomkoppen worden zowel voor de invoer pagina Blad1 gebruikt als voor de Calc Database die ik op Blad2 wil hebben.
Als voorbeeld onderstaande namen voor de kolommen in de data base pagina en dezelfde om verwarring te voorkomen op de invoerpagina Blad1.
Datum - OMZET - BTW - NETTO OMZET - Bemiddelingk - Verdiensten - Loonheffing - ZWV - Nettoverdiensten - Onb Onk Verg
vrijdag 2 januari 2009 - 1,00 - 2,00 - 3,00 - 4,00 - 5,00 - 4,00 - 1,00 - 7,00 - 5,00

Zo komt dus het invoer Blad1 er uit te zien, als je alles invoert in de kolommen en de juiste cellen. Maar Blad1 dient bovenstaande gegevens door te voeren en op datum in te voegen op de juiste regel die aan de datum gekoppeld is in Blad2 of Blad3 enzovoort en deze op de juiste plaats in te voeren.
Ik wil 12 pagina's voor elke maand 1 zodat het hele jaar hierin staat en ook werkend voor 2010 en daarna ;-) door alleen de datum in het invoer veld te veranderen en dan maar hopen dat de data goed word ingevoerd in Blad2
Blad2 = januari Blad3=feb Blad4=maart en zo verder.
Als het jaar een probleem is dan mag dag en maand alleen ook.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen om de regel die ik iedere keer verander door te voeren zodat deze automatich ingevuld word op de juiste rij en in het juiste Blad van de juiste maand zodat de Calc als een invoer database gaat werken voor mij. Ander moet ik alles met de hand blijven invoeren.

Alvast bedankt voor iedereen die mij hiermee kan helpen.

Karel
Laatst gewijzigd door Karel Danko op za sep 05, 2009 2:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
ooo 3.1 en vista
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat je beter een database kunt gebruiken

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Karel Danko
Berichten: 42
Lid geworden op: za aug 29, 2009 7:59 pm

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door Karel Danko »

Als het goed is heeft Calc ook een database met dezelfde functies.
Althans dat zie ik terug in de help maar ik kan niet met database functies werken.
Alleen kan ik dit dus niet voor elkaar krijgen vandaar dat ik de vraag hier stel.

Als het in een database moet komen dan is dat niet anders maar ik zou graag willen dat dit dan de database van Calc is want dan kan ik het binnen het project houden.
Als het een extern database is dan moet ik dus 2 projecten maken.
Probleem is dat ik dan 20 Calc projecten heb en 20 Data bases en dat is te veel....
Als ik het in Calc kan houden graag wat dat scheelt 20 databases.

Daarbij komt dat de database het ook automatisch in moet lezen dus hoe ik dat dan werkend krijg weet ik ook niet

Ik heb een voorbeeld hoe het er uit moet komen te zien.
Maar ik kan echt niet met de begrippen werken zoals adres en blad enzovoort want iedere keer krijg ik een foutcode of waarde is niet goed of ik krijg naam.
Ik word er gestoord van.

WIE KAN MIJ HELPEN

Er zijn ook nergens voorbeelden te down loaden waaruit je misschien wijzer word.
Zou een goede mogelijkheid zijn binnen het forum om dit eens op te pakken en een voorbeeld neer te zetten.

Voor diegene die mij kunnen helpen kan ik deze toesturen via de mail.
ooo 3.1 en vista
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door RPG »

Hallo

Ik wil me niet deskundiger voordoen dan ik ben. Ik ben gewoon een eenvoudige homeuser van OpenOffice.org.
Als je instaat bent om Engels te lezen zou ik aanraden om artikelen te lezen van Villeroy op de twee Engelse forums..

http://user.services.openoffice.org/en/ ... ase#p98530


Opzetten van een database onder een spreadsheet is geheel wat anders dan een echte database. Onlangs heb ik iemand geholpen met een studie waar wij begonnen met een database die onder een spreadsheet was opgezet. Het begon met 134 rijen en 150 kolommen. Het overzicht wordt steeds moeilijker daar in elke kolom de voorwaarde moet komen. Het is ook veel gevoeliger voor veranderingen die perongeluk worden ingevoerd.

Voor jouw komt er bij dat een spreadsheet werkt met real waarden en dat kan heel nauwkeurig wel met 10 cijfers achter de komma. Maar in de boekhoud wereld werk je op echte centen, niet op afgeronde waarden voor de display en real om te rekenen. Een database mits goed opgezet werkt met echte centen.

Openoffice heeft een groot voordeel: Het kan gemakkelijk echte databases mixen met een spreadsheet. Dit betekent je maakt een database aan en doet zoveel mogelijk bewerkingen in een database. Voor bewerkingen waar een spreadsheet beter in is sleep je voorgeselecteerde gegevens naar spreadsheet en doet daar de verdere bewerkingen.

Je zou kunnen kijken wat je het snelst kunt opzetten en uitbreiden.
Het opstarten van de standard database is niet zo moeilijk.

Indien je met databases en spreadsheet gemixet wilt werken dan moet je voor de werkelijk versie nu nog OOo2.42 gebruiken of wachten tot OOo3.11 misschien foutloos is.

Het opzetten van een database of het nu via een spreadsheet of via een echte database gaat is niet gemakkelijk.

Ik ben niet in staat om een compleet voorbeeld hier neer te zetten maar enig advies moet mogelijk zijn.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Karel Danko
Berichten: 42
Lid geworden op: za aug 29, 2009 7:59 pm

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door Karel Danko »

Dat met die data base dat snap ik niet erg.
Spreadsheet kan ik redelijk goed. Die database aanmaken gaat ook wel.
Enige wat ik nodig heb is dan de doorvoer die in Blad1 staat.
Datum en de 9 andere cellen dat deze automatisch in de data base word gezet en dat ik die later uit kan printen.

Maar de database van Calc doet dat ook.
De data base aanmaken is niet moeilijk
Maar het vullen van de database door Blad1 in te vullen
Begrijp ik nog steeds niet. En dat moet toch ook te doen zijn.

mijn email adres dan kan ik het voorbeeld mischien naar je toe sturen.
Laatst gewijzigd door Karel Danko op zo aug 30, 2009 11:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
ooo 3.1 en vista
Karel Danko
Berichten: 42
Lid geworden op: za aug 29, 2009 7:59 pm

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door Karel Danko »

Voor een ieder die mij wil helpen.
Dit is de engelse Beschijving om de data base op te zetten.
Laat dit dus niet werken. Ook als ik sheet = Blad noem niet.

http://documentation.openoffice.org/man ... tabase.pdf

Hier staat alles in maar ik kom er niet uit.
Engels is het ADDRESS en in het Nederlands is het ADRES dat begrijp ik wel.
Toch krijg ik de juiste instellingen om de doorvoer te maken niet in orde.

Kan iemand mij vertellen of ik hier voor de database ook de macros in moet stellen.
Want dat kan ik niet. En heb ik echt iemand nodig die mij hierin kan helpen.
ooo 3.1 en vista
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door RPG »

Hallo

Het is verstandig om je email adres weg te halen

De rest moet ik nog even door lezen
Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Johan
Berichten: 496
Lid geworden op: di jun 02, 2009 11:53 pm

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door Johan »

Ik snap het hier niet meteen, de link blijkt niet naar behoren te werken, dus enkele vragen:
Waarom moet er een tekst op een rij? Kan deze niet gewoon in een cel naast de nodige gegevens?
Als er soms twee weken niks wordt ingevuld en soms meerdere keren per dag, komt u gemiddeld uit op minder dan drie regels per dag? Waarom kan u dan niet werken met

Code: Selecteer alles

=ALS(MAAND(blad & celverwijzing)=getal maand; celverwijzing; "")
Door de formule te slepen over zo'n goeie duizend rijen, komt alles toch per maand te staan? Desnoods bekijkt u het laagste rijnummer waarin de maand voorkomt op blad 1 om zo een reeks lege cellen te vermijden op het blad dat bij die specifieke maand behoort?

Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd? U kan altijd een voorbeeldje uploaden naar een file hosting dienst en de link hier plaatsen. Zorg er dan wel voor dat er geen persoonlijke gegevens in staan?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door RPG »

Hallo

Dit is zowel een antwoord op je prive mail als ook op de posts hier op het forum.
Zolang je met een spreadsheet database gewoon optellingen wilt maken dan gaat dat goed. Maar je merkt dat het verplaatsen van gegevens in een spreadsheet erg moeilijk is.
Jij definieert jouw probleem ook als: Ik kan mijn gegevens niet verplaatsen. Hiervoor kan ik ook geen oplossing bieden. Daarvoor was mijn eerste reactie ook al gebruik een database. De PDF die je me gestuurd hebt geeft ook geen aanwijzing om iets te verplaatsen of te copieren.

Er zijn dan twee keuzes
a)Ik kan leven met die beperking en ga langzaam over naar mogelijkheden die er wel zijn.
b) Ik zoek op korte termijn iets op wat wel aan mijn ver wachting kan voldoen.

Ik heb het idee dat je wel kunt leven met het feit dat je de gegevens niet kunt verplaatsen

Ik zal nu proberen wat te vertellen over mogelijkheid a
Maak het invul formulier zo dat je niet hoeft te kopieren. Dat betekent vul alles boven in door steeds een nieuwe regel in te voegen. Een werkblad laat zich zonodig sorteren. Maak van te voren een copy en weet wat de beperkinen zijn.

Als je alles in een tabel zet zonder verplaatsen kijk dan of Dataform je iets kan helpen
Dataform
http://extensions.services.openoffice.o ... t/DataForm
http://wiki.services.openoffice.org/wik ... data_entry

Zie menu --> data --> dataform
De eerste moet worden gedownload de tweede zit standard in mijn versie maar dat is een Novell versie.
Beide maken het gemakkelijk om in een bestaande tabel te navigeren en data op te nemen.

Afsluiting
Als je andere problemen heb met de huidige database dan is het misschien verstandig om daar eerst aan te werken

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Johan
Berichten: 496
Lid geworden op: di jun 02, 2009 11:53 pm

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door Johan »

Hoe kan een compleet gestoorde geest als mezelf hier volgen?

Als ik me niet vergis, laat men bij de goedkopere MSOffice 2007 versies Acces achterwege omdat het rekenblad deze probleemloos vervangt? Hoe moeilijk is het dan om in OpenOffice.org een rekenblad als database te laten werken? Ook in een database worden er geen gegevens verplaatst. Er wordt enkel een andere vorm aan gegeven. Zoiets kan ook in een rekenblad. Het grote verscchil tussen een database en een rekenblad is dat een database onbeperkt is in het aantal records of rijen. Een rekenblad bevat maximaal 65.536 rijen.
Karel Danko
Berichten: 42
Lid geworden op: za aug 29, 2009 7:59 pm

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door Karel Danko »

Hallo allemaal bedankt dat jullie er tijd insteken om mij te helpen.

Johan ik heb geprobeerd jou code
=ALS(MAAND(blad & celverwijzing)=getal maand; celverwijzing;
in de cel in te voeren maar dat werkte niet.. ik krijg of waar of naam en niet de zelfde data.
Als het een macro is kan ik het wel schudden want dat kan ik niet sorry :roll:

Dan heb ik de volgende tip wel opgevolgd om een datafile host te gebruiken....
De link is http://www.datafilehost.com/download-4e6058e9.html
Dan hoop ik maar dat iemand mij hiermee kan helpen.

Het moet toch mogelijk zijn om de waarde in te voeren....

Alvast bedankt voor jullie hulp
en als ik het af heb dan zal ik hier op deze pagina mijn dank uitgebreid tonen.
ooo 3.1 en vista
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door RPG »

Hallo

Als ik de formule van Johan goed begrijp gaat hij bijna van het zelfde idee uit als ik. Ik zet alle gegevens in een database en Johan zet alle gegeven in een datablad van een spreadsheet. Het verschil van database en spreadsheet blijft dan wel over maar dat is niet zo fundamenteel, tenminste niet voor ons op dit moment.

Met de formule haalt Johan alle gegevens uit de grote tabel. Wat Johan en ik voorstellen is compleet tegen gesteld aan wat jij beoogd.

Het moet toch mogelijk zijn om de waarde in te voeren....
Invoeren wel maar niet verplaatsen zonder macro's die wij niet kennen

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Karel Danko
Berichten: 42
Lid geworden op: za aug 29, 2009 7:59 pm

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door Karel Danko »

Romke,
Ik kan leven met het feit dat in Calc de gegevens in blad 2 of 3 niet veranderen.

Het enige wat ik wil is een database blad in Calc automatisch vullen van uit 1 vaste regel.
Uitlezen van het database blad kan ik via het bewuste blad.

Als ik gewoon handmatig alles in een blad invoer dan heb je toch geen database nodig, de data staat er dan al en die hoef ik dan niet 2 keer te hebben, of ben ik nu gek of zo....
Een database gebbruik je toch om dat het dan makkelijk is omdat het steeds de zelfde waarde invoert maar met verschillende getallen....

Het probleem is dat ik niet moet uitlezen het probleem is hoe ik een regel automatisch ingevoerd of toegevoed krijg als record in het databaseblad.
En die records komen uit blad1 dat is het probleem en dat moet ik werkend krijgen.

Daarbij kan ik zelf wel werken met Calc of excel maar wel in Open Office en niet in BASE want daar snap ik niets van.

Romke die tip die jij mij gaf is op zich goed maar ik heb er niets aan want dit kan ik standaard in Calc ook doen lijkt mij...
Het pull down menu maak je heel simpel door via de menubalk -gegevens - geldigheid - lijst - en dan de waarde in te voeren
Het invoeren van data kan op verschillende manieren het draait er om dat het database blad weet dat er een record moet worden ingevoerd
en dat is nu de moeilijkheid

Toch bedankt voor alle moeite die jij en de andere nemen om niet alleen mijn maar ook alle andere vragen te beantwoorden.

Allemaal heel erg bedankt ondanks dat ik het nog niet werkend heb :lol: verlies ik niet de humor....
Laatst gewijzigd door Karel Danko op ma aug 31, 2009 11:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
ooo 3.1 en vista
Johan
Berichten: 496
Lid geworden op: di jun 02, 2009 11:53 pm

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door Johan »

Kopiëren en plakken van waarden kan wel via een macro. Maar dit is net iets te moeilijk om uit te leggen? Nu ga ik slapen. Als ik morgen tijd heb, zal ik het eens bekijken. Voor mij was het een lange dag. ;) Slopze!
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dan je dan nu kunt concentreren op jouw volgende probleem.
Misschien dat Johan nog iets weet.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Karel Danko
Berichten: 42
Lid geworden op: za aug 29, 2009 7:59 pm

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door Karel Danko »

Ik heb maar 1 probleem
blad 1 heeft 1 rij met 10 cellen waarvan de waarde die iedere keer word ingevuld op blad 2 word toegevoegd
blad 2 heeft 10 kolomen waarin iedere keer de data van de betrokken cel van blad1 in word gevoerd

Weet iemand hier nou geen oplossing voor. Of moet ik SUN Microsystems contacten of zij een oplossing hebben omdat wij in Nederland dit niet kunnen oplossen :lol:
Nogmaals ik ben niet thuis in het database gebeuren van Calc (ook niet van Base) maar het programma is wel goed dus ja dan moet ik er een draai aan geven.
Iemand moet toch instaat zijn om dit probleem op te lossen.
En als ik weet hoe dat moet dan meld ik dit hier ook.

Dit is dus moeilijker dan ik dacht.....
Als top-guns als jullie er al niet uitkomen heb ik dus pech en moet ik een andere oplossing bedenken.
ooo 3.1 en vista
Karel Danko
Berichten: 42
Lid geworden op: za aug 29, 2009 7:59 pm

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door Karel Danko »

Een andere vraag in dit forum was deze;
met een macro het getal of een string op halen uit een cel.
Dat kan dus wel

maar nu moet die formule met een toevoeging dus die data base vullen met iedere keer de andere waardes uit die zelfde cel..

Alleen die macro snap ik niet :x maar goed ik kom er hoop ik ooit nog wel eens achter hoe alles werkt.... als ik 103 ben denk ik
ooo 3.1 en vista
Gebruikersavatar
henke54
Berichten: 305
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:28 pm

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door henke54 »

Karel Danko schreef: Weet iemand hier nou geen oplossing voor. Of moet ik SUN Microsystems contacten of zij een oplossing hebben omdat wij in Nederland dit niet kunnen oplossen :lol: .
Ik heb deze 'draad' eens gemaild naar Cor Nouws.. misschien dat hij raad weet...

EDIT : heb zojuist mail terug gehad van Cor :
Hoi Henke,

Fijn dat je aan me denkt :-)
Ik neem aan (zomaar) dat het ook best wel op te lossen zal zijn.
Edoch, ben net terug van even weg, en afgezien van normaal mijn werk ligt er nog een heleboel vrijwillig nl. en internationaal OpenOffice.org werk ...
Dus ik kan helaas niet beloven wanneer ik er goed naar kan kijken. Sorry,

vr. groet,
Cor
:|
LibreOffice 3.5.4.2
op Ubuntu Linux 12.04 LTS
Karel Danko
Berichten: 42
Lid geworden op: za aug 29, 2009 7:59 pm

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door Karel Danko »

Ik heb Cor al lang al een mailtje gestuurd en heb zijn homepage ook al bezocht ;) maar ik denk dat het probleem niet echt makkelijk is op te lossen.
We komen er wel. Al zal het in een database moeten. Maar ik ben van mening dat een database het zelfde werkt als Calc.
je voert toch ook dezelfde waarde in op elke nieuwe rij. Alleen de invoer getallen en text (datum) verschilt.
Het verschil tussen calc en base is dat de records van base via een formulier ingevoerd worden en deze dan via een ID onder het vorige record in de database word gezet.
Ik wil hetzelfde maar dan in Calc.
De invoer pagina in het voorbeeld gebruik ik als het formulier en het 2de blad gebruik ik als database.
Dit moet toch oplosbaar zijn lijkt mij voor iemand die weet hoe dit werkt hahaha... want ik kan het echt niet, word er gestoord van.
Denk dat mijn harde schijf in mijn hoofd the weinig geheugen heeft om alles op te slaan, zit denk ik aan mijn max :lol:
ooo 3.1 en vista
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door RPG »

Hallo
met een macro het getal of een string op halen uit een cel.
Dat kan dus wel
Het kan met een macro maar gemakkelijker en eerste keus is een functie.
Een functie is veel gemakkelijker. Wat Johan als voorbeeld geeft is een functie

Dit is een voorbeeld van een macro Komt uit het boek van :Andrew Pitonyak

Code: Selecteer alles

'******************************************************************
'Author: Sasa Kelecevic
'email: scat@teol.net
Sub FillCells
  oSelect=ThisComponent.CurrentSelection
  oColumn=oselect.Columns
  oRow=oSelect.Rows
  For nc= 0 To oColumn.getCount-1
    For nr = 0 To oRow.getCount-1
      oCell=oselect.getCellByPosition (nc,nr).setString ("OOOPS")
    Next nr
  Next nc
End Sub
maar nu moet die formule met een toevoeging dus die data base vullen met iedere keer de andere waardes uit die zelfde cel..
Ik wacht even op de uitleg van Johan. Maar ik denk dat Johan uit gaat van een tabel en de gevraagde bewerkingen uitvoert op de geselecteerde rijen. Dit is ook gebruikelijk.
Gebruik je ook de functie wizard voor het helpen maken van de functie?

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Karel Danko
Berichten: 42
Lid geworden op: za aug 29, 2009 7:59 pm

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door Karel Danko »

Zoals ik al heb aangegeven is de link waarin de database functies van Calc worden uiteengezet van Andrew Pitonyak.
Ik heb de hele guide die de database functies van calc aangeeft door genomen stap voor stap.
Ik heb zelfs van nacht Andrew Pitonyak een mail gestuurd naar zijn prive mail, ik heb nu wel contact maar hij heeft het heel erg druk, hij zal kijken of hij kan helpen maar wanneer dat weet hij niet.

Op de een of andere manier doe ik toch iets fout terwijl ik toch echt behoorlijk engels kan.
Wat ik fout doe weet ik niet. Ik begin bij het begin en volg alle stappen tot de database is aangemaakt, maar dan houd het op.
er verschijnt niets.

Echt ik ben nu al 4 dagen en nachten bezig en nog steeds geen steek verder gekomen....

Vanacht zelf een database aangemaakt in base van open office dan nog krijg ik de cellen van Calc niet automatisch in de database...
Dat had ik al verwacht, dat is dus ook de reden dat ik alleen in calc wil werken zodat het dus wel werkt.
Maar goed ik ga nu relaxen want ik ben op....zie er echt geen enkele vooruitgang in....

Laat mij even weten wie hiervoor een oplossing kan bedenken, mag ook met een database....
Als de waarde maar automatisch worden opgeslagen zodat ik dit niet nog eens met de hand in moet voerne.

Karel
ooo 3.1 en vista
Karel Danko
Berichten: 42
Lid geworden op: za aug 29, 2009 7:59 pm

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door Karel Danko »

Not even iets,
In een database werk alles met een vaste sleutel of key.
In calc sheet doen we dat niet. Is dit mischien de rede dat het record niet opgeslagen word???
Het is maar een idee, want ik weet ook niet hoe alles werkt.
ooo 3.1 en vista
Johan
Berichten: 496
Lid geworden op: di jun 02, 2009 11:53 pm

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door Johan »

Ter informatie: ik werk het liefst zonder macro's.
Ik moet nog altijd bekijken wat u precies wenst. Ik heb nog maar net het bestand gedownload. Eventjes geduld om te zien of ik u al dan niet kan helpen. ;) Ik kan wel geen 4 dagen en nachten achter elkaar werken. Hoe doet u dit?
Karel Danko
Berichten: 42
Lid geworden op: za aug 29, 2009 7:59 pm

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door Karel Danko »

Bedankt Johan,
Het maakt mij niet uit met of zonder coockies of macro's of batches of hoe je het ook mag noemen.
Als ik maar in blad 1 de data invoer op 1 bepaalde rij kan doen die dan automatisch blad2
als een soort database in gaat vullen. Dat is alles wat ik wil 8-)

ik heb dit gevonden alleen dit is een macro en ik kan dat niet verwerken....

Code: Selecteer alles

Dim Doc As Object
Dim Sheet As Object
Dim ReplaceDescriptor As Object
Dim I As Integer
 
Doc = ThisComponent
Sheet = Doc.Sheets(0)
 
ReplaceDescriptor = Sheet.createReplaceDescriptor()
ReplaceDescriptor.SearchString = "is"
ReplaceDescriptor.ReplaceString = "was"
For I = 0 to Doc.Sheets.Count - 1
   Sheet = Doc.Sheets(I)
   Sheet.ReplaceAll(ReplaceDescriptor) 
Next I
Alleen is dit om een regel te veranderen
Maar kan dit niet gebruikt worden voor dit probleem.

Ik lees bij voorbeeld
ReplaceDescriptor.SearchString = "is"
ReplaceDescriptor.ReplaceString = "was"
kan hier niet iets achter wat de waarde van de volgende rij invoert....

Ik heb zelf geen verstand van macros maar misschien dat iemand hier mee iets kan doen???
ReplaceDescriptor zou dan verandert moeten worden in iets wat de volgende rij invult zo iets van
Fillin next Row. Of dat Replace in next row of zoiets???


Echter van macro's weet ik niks af, ik krijg het niet eens aan de praat..
dus doe ik er ook maar niets mee straks werkt open office niet meer en brrrrrrrrr daar moet ik even niet aan denken...
dit programma is veeel te belangrijk om te missen
Laatst gewijzigd door Karel Danko op di sep 01, 2009 11:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
ooo 3.1 en vista
Johan
Berichten: 496
Lid geworden op: di jun 02, 2009 11:53 pm

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door Johan »

Vergeet die macro maar. Daar bent u niets mee. U heeft nodig een cel met de formule "=1+AANTALARG(Blad2.A:A)". Dan heeft u een macro nodig die uw regel uit blad 1 kopieert en deze waarden plakt in blad 2 naar kolom A en het rijnummer dat u net met de formule heeft bepaald. Ik heb net bemerkt hoe lang het geleden is dat ik nog met macro's heb gewerkt. De manier van werken, zoals ik het voorstel, is correct. Alleen schort de uitvoering nog. De macro om de waarden te kopiëren en te plakken, kan men probleemloos opnemen. Daarna is er nog een aanpassing nodig zoals hierboven uitgelegd. Iemand die het vindt?
Karel Danko
Berichten: 42
Lid geworden op: za aug 29, 2009 7:59 pm

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door Karel Danko »

Sorry Johan....
Ik ben je dankbaar dat je helpt.
Die formule begrijp ik, Maar de rest snap ik niet en hoe doen de andere cellen dit dan want de hele invoer van de rij op het eeste blad moet gekopieerd worden.
Je ziet dat ik ook zelf aan het zoeken ben maar ik kan niet werken met macros...

ik ga nu die formule testen die je hebt opgegeven en dan kijken of er iets bij te vinden is???
ooo 3.1 en vista
Karel Danko
Berichten: 42
Lid geworden op: za aug 29, 2009 7:59 pm

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door Karel Danko »

Johan als ik de code in mijn blad zet dan naar blad 1 ga en ik zonder iets te doen terug kom krijg ik de volgende code

Code: Selecteer alles

=1+AANTALARG(Blad2.A#VERW!:a)
Bij mij werkt dit niet
ooo 3.1 en vista
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door RPG »

Hallo

Deze uitleg lijkt mij te passen binnen wat Johan doet en het lijkt mij nuttig voor Karel en anderen
Verder kan ik Karel niet goed volgen en zijn vragen zijn niet concreet. Ik kan niets doen met vage vragen.
En voor niet begrijpen helpt alleen studeren.


Werken met een database in OpenOffice.org Calc

Decimal versus Real waardes
In OOo is goed met database te werken. Zelfs als je liever alleen met Calc werkt wil het ook. Werken alleen in Calc heeft als beperking dat er met real waardes gewerkt wordt en niet met decimal waardes. Voor een kleine database hoeft dit geen probleem te zijn. Voor een grotere database die in een boekhoud omgeving werkt kan het wel een probleem zijn. Een boekhoud prgramma werkt op de cent nauwkeurig en dat kan niet gemakkelijk met real waardes. Indien je echt op de cent nauwkeurig wilt werken gebruik dan een echte database.

OOo database
Met OOo is gemakkelijk een database te maken. Of het nu een echte database is of een die gebaseerd is op een spreadsheet dat maakt niet zoveel uit voor de verdere uitleg. Wel heeft een echte database voordelen vanwege de krachtiger instructies en grotere nauwkeurigheid. Maar om te beginnen kan een database gemakkelijk worden opgezet met een spreadsheet.

OOo database met een werkblad als basis
De gegevens worden allemaal ingevoerd in een of meerdere werkbladen. Het invoeren van de gegevens is als een gewoon werkblad, er is geen verschil. Het verschil komt pas als ik een database maak die dit spreadsheet als bron gebruikt. Ik heb nu twee file
a) het spreadsheet
b) De database die naar dat spreadsheet verwijst.
De gegevens zijn niet te wijzigen in de database maar wel in het spreadsheet.

Werken met een database
In een database staan vaak grote hoeveelheden gegevens. Maar niet altijd wil ik alle gegevens gebruiken soms maar van een maand of een jaar. In een database kunnen deze gegevens gemakkelijk gesorteerd en gefilterd worden. Ook kan ik ze andere titels gevens. De mogelijkheden voor een database gebaseerd op een spreadsheet is beperkt maar is geschikt voor het sorteren en herschikken en daarna hergebruiken van gegevens binnen OOo-calc.

Werken met de datasource
De datasource die geactiveerd kan worden binnen OOo-calc met de functie toets F4 biedt veel ruimte om te werken met een database binnen OOo. In de datasource kan op verschillende manieren iets gefilterd of gesorteerd worden. Als ik op een of andere manier iets geselecteerd heb dan kan ik die gehele selectie zo naar een spreadsheet slepen. De gegevens worden dan als een kopie geplaats in het spreadsheet. Als ik de zelfde bewerking in het zelfde spreadsheet later opnieuw wil uitvoeren dan is dat gemakkelijk. OOo onthoudt waar wat is gebruikt en zet het op de zelfde plaats terug. Het maakt niet uit of de datasource nu is gebaseerd op een spreadsheet of op een echte database.


Subtotaals
Subtotaals is een functie van OOo-calc en hoort tot de standaard van spreadsheets. Het beschikt over een aantal ingebouwde functies die toegepast kunnen worden op een bereik. Deze functie, subtotals, wordt veelvuldig gebruikt binnen de complexere mogelijkheden van OOo-calc.
Hier onder staat een aanhaling uit de help file met alle mogelijkheden van subtotaals
SUBTOTAAL(Functie; Bereik)
Functie is een getal dat voor een van de volgende functies staat:
Functie-index Functie
1 GEMIDDELDE
2 AANTAL
3 AANTALARG
4 MAX
5 MIN
6 PRODUCT
7 STDEV
8 STDEVP
9 SOM
10 VAR
11 VARP



Subtotalen
Dit is niet de functie subtotaals maar de menu aanwijzing
Er is een mogelijkheid om gemakkelijk subtotalen te maken. Kies in het menu : --> gegevens--> subtotalen
De popup die verschijnt geeft de mogelijk om drie groepen van de gegevens te maken. In de verdere keuze mogelijkheden kunnen dan bewerkingen gekozen worden die tot een soort standard behoren.


Draaitabellen
Draaitabellen laten gegevens op een andere manier rangschikken dan een database doet. Voorzover ik het begrijp is een draaitabel voornamelijk gericht op het verwerken van cijfers met de mogelijkheid om het uit te splitsen naar bepaalde velden. Door het handig schikken van de velden en gebruik te maken van kopieren en speciaal plakken kan er veel mee gedaan worden. Speciaal plakken biedt de mogelijkheid van transponeren. Vrij gezegd betekent dat van een kolom een rij gemaakt worden en anders om. Er is de gewone standaard keuze in mogelijkheden. Als men van een waarde twee bewerkingen wil hebben is dat ook mogelijk door in het gegevens venster te dubbel klikken op een veld en dan met de control toets ingedrukt nog een bewerking(functie) te kiezen.


AutoFilter
Bij grote hoeveelheden gegevens raakt het over zicht gauw weg. Ook bewerkingen kunnen niet gemakkelijk worden toegepast. Met autofilter kunnen grote datahoeveelheden tot kleinere delen worden terug gebracht.
Alleen de gegevens uit een bepaalde periode. Autofilter kan gecombineerd worden met subtotalen uit het menu als ook met de functie subtotaals. Bedenk dat subtotaals uit het menu ook de data zelfwijzigt.

De kracht van een spreadsheet , een database gebaseerd op een spreadsheet, het gebruik van subtotaals, draaitabellen en subtotalen uit het menu wordt pas echt belangrijk als je deze goed en creatief gaat gebruiken op je data. Bij een creatief gebruik van het bovenstaande doet OpenOffice.org wat voor de gebruiker inplaats dat de gebruiker veel voor Openoffice.org moet doen.

Een voorbeeld
Zet de functie subtotaals boven in het werkblad. Toegepast op alle kolommen die men nodig heeft.
Daaronder bijvoorbeeld vanaf rij 5 een grote hoeveelheid data met een autofilter. Door de selectie te maken uit de gegevens die men nodig heeft, heeft men ook gelijk de resultaten. Met moet bedacht blijven dat er geen ongewenst filters zijn toegepast en dat het databereik de volledig is.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Karel Danko
Berichten: 42
Lid geworden op: za aug 29, 2009 7:59 pm

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door Karel Danko »

De uit leg is helder RPG.
Probleem is alleen de automatische doorvoer.
Dit dient met macros te gaan.

Andrew Pitonyak heeft mij het volgende geschreven.
Zoals RPG ook al gezegd heeft ik citeer Calc is geen Database zoals wij die kennen.

Andrew heeft eerst even uitleg gegeven hoe het werkt met een database
Een database gebuikt ook een invoer fomulier om de database te vullen of je moet de data invoeren gelijk in de database.
Op dit formulier staat normaal ook een button op die zorgt dat de data naar de database word gezonden.
Die database beschikt over dezelfde kolomhoofden als het formulier welke de database zal voeden.
Andrew zegt in zijn antwoord op mijn vraag het volgende;

Het draait niet om blad2 die de data moet opslaan. Want die heeft de kolom hoofden (hier zitten we dus met zijn alle fout)
Echter Andrew heeft dus de volgende oplossing aangegeven. Dit werkt als volgt;
Blad1 rij A5;J5 (bereik tabel A rij 5 tot tabel J rij5) zal dienen voor het invullen van
Blad2 welke als database BLAD zal werken en niet een data base zal zijn.
Blad1 zal dus via rij A5:J5 iedere keer de data invoeren op blad2.
Via een macro dient een button te worden gemaakt met de opdracht Blad1.A5;Blad1.J5 voeg in op blad 2 op de eerstvolgende lege rij
Ik citeer hier onder Adrew Pitonyak
"Calc has the ability to insert a new row, so you do not need to place the data at the last row, you could place the data anywhere and tell Calc to make room in the sheet."
Een database gebruikt het zelfde principe zegt hij.
Dan dient er een macro te worden gemaakt die zegt clear blad1.A5;Blad1.J5... Deze button zorgt dat het systeem leeg is voor het volgende gebruik.
Anders krijg je iedere keer de zelfde invoer. Maar ook moet in de macro dan een code staan dat hij de cellen wel opschoont maar dat de formule blijft staan.

Zoals hij het uitlegt is het dus simpel....
Maar er dienen wel macros te worden ingevoerd om de bewuste buttons te krijgen en de gewenste invoer te bereiken.
Ik heb gevraagd hoe dat werkt en wat ik moet doen....Alleen zal de reaktie hierop wel weer enige dagen duren...maar dat maakt niet uit.

Hij zegt ook om een datum 2 keer te gebruiken moet je met tijd invoer gaan werken dan kan je wel 2 keer dezelfde datum gebruiken...
Goede tip was ik niet op gekomen....maar het is zijn werk

Hij zegt ook dat dit onderwerp iets is waarover hij gaat nadenken.
Denk ook dat iedereen hier iets aan heeft.
Dus nog even geduld... er moet met macros gewerkt worden vanwege die buttons en dat kan ik niet...
Maar deze oplossing die hij aangeeft is wel iets om over na te denken...
ooo 3.1 en vista
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: invoeren regel in een Calc database

Bericht door RPG »

Hallo

Het is netjes dat je wat terug gehoord heb van Andrew Pitonyak.
Het geeft ook een iets anders inzicht weer.

Ik ben even op zoek gegaan en vond deze link ik heb het niet bestudeerd.

http://www.oooforum.org/forum/viewtopic ... b&start=15

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie