Automatisch optellen

Bespreek het rekenblad
HerstalP90
Berichten: 1
Lid geworden op: di mei 24, 2011 7:28 pm

Automatisch optellen

Bericht door HerstalP90 »

Hallo forumgebruikers,

dit is voor mij de eerste keer dat ik op het forum kom maar dat komt vooral omdat ik een dringende vraag heb.
Wij hebben namelijk een bedrijf en voor de boekhouding en rekeningen maken gebruiken wij Calc... maar wij zouden graag willen dat als wij cijfers in typen dat het automatisch word opgeteld op een van te voren bepaald punt.
dit zou ons werk zoooo veel makkelijker maken ipv telkens een rekenmachine er bij pakken.
we werken dus wel met geldbedragen he dat niet te vergeten.
Ik hoop dat jullie ons hier mee kunnen helpen want ik zou dat heel erg waarderen namelijk.

Vriendelijke groet,
Nick
Openoffice 3.3 op Windows 7
Johan
Berichten: 496
Lid geworden op: di jun 02, 2009 11:53 pm

Re: Automatisch optellen

Bericht door Johan »

En hoe wenst u dit punt te bepalen? Hoe plaatsen jullie trouwens de bedragen in een rekenmap? Weet u zeker dat u niet dient te werken met Base? Voor een gehele bedrijfsboekhouding enkel werken op basis van een rekenmap? Er zijn verschillende mogelijkheden met de functies SOM en SOM.ALS?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Automatisch optellen

Bericht door RPG »

Hallo

Aan het goede antwoord van Johan zou ik het volgende willen toevoegen. Voor degene die maar af en toe Calc gebruikt kan het heel nuttig zijn om gewoon een eenvoudige handleiding te lezen van Calc. Voor de meer geïnteresseerde maar ook voor de beginner kan het lezen van de helpfile heel veel informatie geven.

Er is weinig reden om nog een rekenmachine te gebruiken als men Calc al werkende heeft op de computer. Ik heb een enkel voorbeeld gemaakt met drie getallen.

Zorg dat de status balk geactiveerd is. Dit kan met
Menu -->Beeld --> Status balk.

Bij een geactiveerd status balk staat rechts van het midden een rekenkundige functie. Meestal is dit som het kan ook een leeg veld zijn. Door hier met de muis er op te klikken kan men kiezen uit verschillende functies. Zorg dat hier som staat.

Selecteer nu de getallen in B3 tot b6 en zie bij som staat nu 86,05. Iemand met gevoel voor cijfers zal zien dat dit niet de goede waarde lijkt te zijn. Het is de goede waarde afgerond op twee cijfers indien men de oorspronkelijke getallen optelt.

De vraag gaat over boekhouden en dan wil men graag werken met het afgeronde getal in de opties kan met dit instellen. Helaas werkt dit alleen bij de functie som als men die in een spreadsheet gebruikt. Op de status balk blijkt dit niet van invloed.

menu --> Extras --> Opties
OpenOffice.org ---> Calc --> Berekenen --> Precisie zoals weergegeven

Ik hoop dat dit ook enig inzicht geeft.

Romke
Bijlagen
Voorbeeldsom.ods
(7.83 KiB) 1397 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
rdbcsa
Berichten: 1
Lid geworden op: wo sep 16, 2015 3:42 pm

Re: Automatisch optellen

Bericht door rdbcsa »

Gewoon probleem met zichtbaar maken van SOM (D1:D3) op D4
In D1,D2,D3 zit 1 2 en 3 . Dus verwacht ik 6 in D4... . en wat zie ik ###

Ik ben een beginner met OpenOffice 4.3.1 en met Libreoffice calc 5.1.6.2

Dank voor uw tijd
-Open Office 4.2.8.2 Ubuntu 14.04 LTS
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Automatisch optellen

Bericht door RPG »

Hallo

Wanneer je pas bent begonnen met een programma wat zo gecompliceerd is als OpenOffice dat is het noodzakelijk om eerst een groot deel van de help file te lezen. Daarnaast is het lezen van inleidende informatie ook erg belangrijk. De help file verondersteld al veel kennis die beginners vaak niet hebben. Het probleem waar je mee te maken heb is de breedte van de cel waar de informatie in getoond moet worden. De kolom moet breden gemaakt worden.

Zoeken algemeen op het internet heeft weinig nut voor informatie voor OpenOffice-calc want je krijgt meestal informatie over Excel en dat werkt vaak niet. Probeer op forums voor OpenOffice te zoeken en misschien wel speciaal Nederlandse. Als je zelf al gemakkelijk het verschil weet tussen allerlei talen en de bijbehorende opdrachten dan is een andere taal ook niet een probleem.

Als beginner is het denk ik ook niet zo verstandig om met allerlei formules te beginnen maar kijk naar de tools die je misschien zonder problemen de informatie tonen die je wilt hebben uit je gegevens. Op dit moment denk ik aan:
  • Draaitabel
    Database bereik
    Subtotalen
    Consolidatie( is wat oud)
Wanneer je gaat zoeken op dit forum kun je al een boel vinden.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Peter Rissing
Berichten: 3
Lid geworden op: zo feb 18, 2018 4:41 pm

Re: Automatisch optellen

Bericht door Peter Rissing »

OK, een herhaling van de vraag, met als voetnoot dat ik een gelukkige maar hele simpele jongen ben.
Dit in die zin dat ik helemaal niets van al die rekenfuncties wil/kan snappen, vooral om dat ik ze nooit nodig zal hebben.
Ik heb al die bladzijden op diverse sites getracht te doorgronden, maar dat kost uren.
Het enige dat ik wel wil en hoop te kunnen gaan snappen is eenvoudig optellen, no-more.
Dus kom ik terug op: In D1 staat 1, in D2: 2 en in D3: 3.
Hoe krijg ik in D4: 6 ?

B.v.d. Peter
OpenOffice 4.1.1, Win7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Automatisch optellen

Bericht door RPG »

Je moet beginnen met het lezen van de help file voor calc. Ook een eenvoudig boek voor spreadsheets kan helpen. Zoeken op het internet helpt in het begin niet.
Klik eerst in D4 en dan op het Som teken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Peter Rissing
Berichten: 3
Lid geworden op: zo feb 18, 2018 4:41 pm

Re: Automatisch optellen

Bericht door Peter Rissing »

Aha en oho.
Zoals ik schreef ben ik een gelukkige maar hele simpele jongen.
Dat heb ik toch maar mooi bewezen.
Ik meende dat men in de Tabel-functie van OO-Writer ook kon optellen.
Wist niet eens dat Calc een apart programma was, vandaar dat al die aanwijzingen niet klopte.
Mijn eerste vraag moet dus zijn: Kan men binnen de Tabel-fuctie, OO Writer laten optellen.
En dan uiteraard, zo ja, hoe?

Groet, P.
OpenOffice 4.1.1, Win7
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Automatisch optellen

Bericht door eremmel »

Ja dat kan. Open de help: menu -> Help -> Help voor OpenOffice F1
Kies de tab 'Index' (rechts) en type de zoekterm 'sommen'. Dubbel klik op 'sommen van reeks tabelcellen' en volg de instructies.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Peter Rissing
Berichten: 3
Lid geworden op: zo feb 18, 2018 4:41 pm

Re: Automatisch optellen

Bericht door Peter Rissing »

Het is een beetje een gepriegel maar het werkt wel.
Hartelijk dank.
OpenOffice 4.1.1, Win7
Plaats reactie