[Opgelost] Meerdere gegevensgroepen in één diagram

Bespreek het rekenblad
Ron_R
Berichten: 6
Lid geworden op: za jun 27, 2009 5:04 pm
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

[Opgelost] Meerdere gegevensgroepen in één diagram

Bericht door Ron_R »

Ik ben volledig nieuw hier, dus als ik een open deur in trap.......

Ik heb in ieder geval al een hele tijd gezocht, internet in het algemeen en zowel het engelstalig forum als hier, het nederlandstalig forum.

Ik gebruik versie 3.0 onder Vista, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het software relateerd is. Eerder grijze massa :D gerelateerd.

Waar gaat het om.

Ik hou verbruiksgegevens bij van mijn auto en motor. Die wil ik tonen in diagrammen.
Het ene diagram toont het verbruik in kilometers per liter, het andere diagram toont de prijs per liter.
De auto rijdt op diesel, de motor op benzine.
Beide diagrammen vertonen dus twee lijnen. Het verbruiksdiagram heeft een lijn voor dieselverbruik (auto) en voor benzineverbruik(motor), het prijsdiagram toont de aankoopprijs/liter van de diesel en van de benzine.

Het vreemde is nu dat het verbruiksdiagram van de diesel niet klopt. Daar waar er zowel dieselverbruik als benzineverbruik moet worden getoond, klopt de lijn voor de diesel niet meer, maar wordt kennelijk de waarde van het benzineverbruik opgeteld bij het dieselverbruik en dat wordt in het diagram ingetekend.
Kijk ik naar de waarde van dat betreffende punt in het diagram (aanklikken), dan wordt wél het dieselverbruik getoond, de getoonde waarde komt in ieder geval overeen met de waarde in de betreffende cel.
Dus (als voorbeeld) dieselverbruik 13liter per honderd/km en benzineverbruik 5 liter per honderd/km, dan wordt dat punt op de diagramlijn van de benzine getoond op de waarde 5, maar het punt op de diagramlijn van de diesel wordt getoond op de waarde 18, ipv 13.
Waar wél diesel verbruik in het diagram staat maar geen benzineverbruik (ik registreer per tankbeurt en tank vaker diesel dan benzine dus de diagramlijn van de diesel is veel langer dan die van benzine) dan wordt het punt op de diagramlijn wél op de juiste waarde getoond.

Je zou dus ook verwachten dat dat ook in het diagram van de prijs per liter op zou treden, maar dat is niet zo.
Ik ben al tijden bezig met van alles te wijzigen en te proberen, maar kom er niet uit. Natuurlijk zie ik iets heel simpels over het hoofd, maar ook het vergelijken van de waarden in de gegevensreeksen tussen beide diagramsoorten levert niets op.
Waar zou ik het nog kunnen zoeken?

Met vriendelijke groet, Ron R
Laatst gewijzigd door Ron_R op wo jul 08, 2009 10:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet, Ron
Windows Vista, OpenOffice versie.....
Gebruikersavatar
henke54
Berichten: 305
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:28 pm

Re: Meerdere gegevensgroepen in één diagram

Bericht door henke54 »

Misschien kan je eens met een screensnapshot tonen wat er 'mank loopt' ?
LibreOffice 3.5.4.2
op Ubuntu Linux 12.04 LTS
Ron_R
Berichten: 6
Lid geworden op: za jun 27, 2009 5:04 pm
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Re: Meerdere gegevensgroepen in één diagram

Bericht door Ron_R »

Hier een poging, ik hoop dat de afbeldingen een beetje netjes over komen.
Als eerste het bovenste deel met aanwijzer:
Afbeelding

Je ziet hier dat voor punt 113 de weer te geven waarde 12,20 is. Het punt staat echter weergegeven op een waarde van bijna 18.

Dan het onderste deel met aanwijzer:
Afbeelding

Hier is te zien dat de waarde voor punt 113 van deze lijn 5,36 is

Als ik 12,20 en 5,36 bij elkaar optel is de waarde 17,56. En dat komt overeen met bijna 18 !

En tenslotte het punt waar alleen de bovenste lijn in het diagram staat :
Afbeelding

Hier komt de positie van het punt overeen met de waarde, maar er onder staat ook geen punt meer in de blauwe lijn.
Zo gauw de blauwe lijn hier een waarde krijgt zal de rode lijn overeenkomstig hoger komen te liggen.

Ik kom er echt niet uit hoe dit mogelijk is, maar ik ben ook niet zo handig in dit soort dingen. Ik hoop dat de afbeeldingen wat duidelijker maken wat mijn probleem is.
Het betreffende bestand is te groot om hier op het forum te uploaden.
Dat staat hier.

Alvast bedankt voor de moeite.

Groet, Ron
Met vriendelijke groet, Ron
Windows Vista, OpenOffice versie.....
Gebruikersavatar
lode
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 11:27 am

Re: Meerdere gegevensgroepen in één diagram

Bericht door lode »

Ron_R

met uw cijfers heb ik de oefening eens gemaakt.
ik heb de eerste 30 genomen.
OOo2.jpg
OOo3.jpg
Als "X" waarde de kolom A genomen 1-2-3.....30
Als reeks 1 de kolom G "verbruik/Km" op blad 1
Als reeks 2 de kolom G "verbruik/Km" op blad 2
Voor punt 10 krijg ik als waarde in reeks 1 4.66 en in reeks 2 13.45
Dit zijn volgens mij de juiste waarden

Wat er bij u fout is gegaan kan ik zo direct niet verklaren.
Maar zoals ge ziet is het wel mogelijk om meerdere reeksen in een grafiek te plaatsen.

groeten
Lode
HP Pavilion p6-2030be/WIN 7 Home Premium SP1/Intel Core i5-2500.3.3GHz/ 8Gb DDR3 HD 1.5 TB/IE 9/MS Office Pro 2003/OpenOffice 3.3.0 NL/NOD32nl
Gebruikersavatar
lode
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 11:27 am

Re: Meerdere gegevensgroepen in één diagram

Bericht door lode »

Ik denk er plots aan, in de grafiekkeuze ge hebt toch niet gekozen voor gestapelde reeksen ???
OOo4.jpg
groeten
Lode
HP Pavilion p6-2030be/WIN 7 Home Premium SP1/Intel Core i5-2500.3.3GHz/ 8Gb DDR3 HD 1.5 TB/IE 9/MS Office Pro 2003/OpenOffice 3.3.0 NL/NOD32nl
Ron_R
Berichten: 6
Lid geworden op: za jun 27, 2009 5:04 pm
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Re: Meerdere gegevensgroepen in één diagram

Bericht door Ron_R »

lode schreef:Ik denk er plots aan, in de grafiekkeuze ge hebt toch niet gekozen voor gestapelde reeksen ???
OOo4.jpg
groeten
Lode

Midden op zijn kop!!!!!! :D :D :D

Daar ben ik nou weken, eigenlijk maanden mee aan de gang geweest.
Je weet wel hoe dat gaat. Een tijdje zoeken, dingen vergelijken, fora afstropen en een paar uur later is het nog niet anders.
Dan beloof je jezelf dat je er morgen nog eens naar kijkt. .....en zo gaat het door.

Uúúúúren ben ik aan het zoeken geweest. En dit is de oplossing.
Inderdaad. Gestapelde reeksen stond aangevinkt. Dat heeft me al die keren dat ik instellingen wijzigde om te proberen, aan zitten kijken en ik heb het niet opgemerkt.

BEDANKT!!! :!:

Groet, Ron
Met vriendelijke groet, Ron
Windows Vista, OpenOffice versie.....
Gebruikersavatar
lode
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 11:27 am

Re: Meerdere gegevensgroepen in één diagram

Bericht door lode »

Graag gedaan Ron_R.
Indien allen nu naar wens verloopt, gelieve dan bij uw onderwerp "opgelost" te voegen.

groeten
Lode
HP Pavilion p6-2030be/WIN 7 Home Premium SP1/Intel Core i5-2500.3.3GHz/ 8Gb DDR3 HD 1.5 TB/IE 9/MS Office Pro 2003/OpenOffice 3.3.0 NL/NOD32nl
Ron_R
Berichten: 6
Lid geworden op: za jun 27, 2009 5:04 pm
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Re: [Opgelost] Meerdere gegevensgroepen in één diagram

Bericht door Ron_R »

Ja, Lode, alles is nu naar wens.
Ik heb wel een paar kleine dingetjes aan moeten passen (b.v. de verbindingslijn tussen de punten werd na de wijziging ineens heel dik weergegeven) maar het is nu allemaal prima voor elkaar.
De onderwerpregel is nu ook aangepast
Nogmaals bedankt voor de moeite.

Groet, Ron
Met vriendelijke groet, Ron
Windows Vista, OpenOffice versie.....
Plaats reactie