Getal wordt automatisch datum

Bespreek het rekenblad
EdwinH
Berichten: 2
Lid geworden op: wo okt 27, 2021 11:08 am

Getal wordt automatisch datum

Bericht door EdwinH »

Bij de invoer van een getal met komma, en dat is bij mij met een punt, gaan calc er in één document automatisch een datum van maken en staat de cel in datummodus voor de invoer hoewel die ervoor als 'standaard' was ingesteld voor cijfers. Concreet: 16.5 wordt 16/05/21. Als ik de cel of de hele kolom in modus 'standaard' met twee cijfers na de komma wil zetten helpt dat niet. Elke keer opnieuw wordt van het getal een datum gemaakt. Hoe kan ik deze automatische invoer in Calc uit zetten?
Open Office 4.1.6
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Getal wordt automatisch datum

Bericht door RPG »

Ik denk dat je doelt op:
menu --> Extra --> Opties voor Autocorrecties.

Als ik kies dat ik voor een enkele kolom getallen met een punt wil hebben zie ik dat verschijnsel niet optreden.

Er is ook een mogelijkheid om aan te geven of er tijdens het intypen gecorrigeerd moet worden.
menu --> Extra --> Opties

Dan in de popup
Taalinstellingen --> Opmaakhulp
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Getal wordt automatisch datum

Bericht door RPG »

Ik heb het idee dat er feitelijk weinig te zeggen is over het probleem wat hier gevraagd wordt. Zoals ik het nu begrijp wordt er een Nederlands programma gewerkt in Nederland met een andere taal. Naar mijn idee is hier niets op tegen en is het het ook niet nodig om alles voor het gehele programma te veranderen.

Correctie tijdens het intypen
Correctie tijdens het intypen is onafhankelijk van de gekozen taal en document voor zover ik het nu begrijp.
menu --> Extra --> Opties
in de popup
TaalInstellingen --> Opmaakhulp
Selecteer daar het gewenste.

In de helpfile wordt dit beschreven onder :Autocorrectie.


Taalinstellingen
Het is niet nodig en naar mijn idee ook verkeerd om de taalinstellingen voor geheel OpenOffice te veranderen. Het beste is waarschijnlijk om een document te maken waarin per onderdeel de gewenste taalinstellingen gekozen worden. Het kiezen van deze taalinstellingen wordt bijna altijd gedaan in Stijlen en Opmaak.
menu --> Opmaak --> Stijlen en Opmaak(F12)


Stijlen
Voor de de opmaak van een document worden altijd de stijlen gebruik. Voor gecompliceerde documenten is het beter om directe opmaak te vermijden. Naar mijn idee is het ook nu verstandig om te beginnen om een goed idee te krijgen hoe stijlen werken. Het belangrijkste is misschien het begrijpen dat stijlen hierarchisch zijn. In dit geval zou het kunnen betekenen dat wanneer de standaard stijl in het document veranderd wordt naar de gewenste taal er ook al veel andere problemen opgelost worden. Wanneer er twee talen gebruikt worden is het mogelijk om een stijl te maken die de tweede taal heeft. Verstandig is het om rekening te houden met het feit dat stijlen hierarchisch zijn: dus maak een stijl die afhangt van een hogere stijl.

Taalkeuze
Uit een kleine test blijkt dat er in een stijl in ieder geval op twee plaatsen een taalkeuze mogelijk is.
a) bij lettertype
b) bij getallen


Sjablonen of templates
Het beste is misschien om dit te maken in een leeg document en dit lege document op te slaan sjabloon. Het begrijpen van het bovenstaande is niet direct eenvoudig maar kan goed helpen wanneer gewerkt wordt met veel documenten.

Voor alle onderdelen
De opmaak en het gebruik van stijlen is in alle onderdelen van ApacheOffice grotendeels gelijk. Het is grotendeels gelijk in alle office programma's. Hetzelfde geldt voor sjablonen. Het is wel waar dat alle van OpenOffice afgeleide programma's veel dwingender zijn in deze manier van werken dan Microsoft Programma's.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie