Formules kopieeren

Bespreek het rekenblad
Kees1
Berichten: 3
Lid geworden op: di jan 07, 2020 4:02 pm

Formules kopieeren

Bericht door Kees1 »

Even als voorbeeld:
In cel A1 staat 3.
In cel B1 typ ik =2*A1. De uitkomst in cel B1 is 6.
Ik wil alle getallen in kolom A met 2 vermenigvuldigen.
Een manier is om met de muis op het kleine vierkantje rechts onderin cel B1 te gaan staan en als de cursor in een plusteken verandert naar beneden te slepen tot en met de laatst gevulde cel in kolom A en dan de muis los te laten.
Als het om heel veel cellen gaat wordt het een tijdrovende handeling.
Kan dit ook via een sneltoetscombinatie?
OpenOffice 4.1.7 Windows10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Formules kopieeren

Bericht door RPG »

Voor het gevraagde is geen sneltoets maar de reden hiervan is dat het niet zo duidelijk is wat je wilt. Ik krijg het idee dat je de gegevens in de kolom A wilt vermenigvuldigen met een ander getal. Misschien kun je de vraag verduidelijken.

Er bestaan in alle spreadsheet programma's handige methodes om gewenste cellen te selecteren.
Naast de Sneltoetsen die goed in de helpfile beschreven worden is er ook het Naamvak wat gebruikt kan worden voor verschillende zaken waaronder het selecteren van cellen. In het Naamvak zie je altijd het adres waar de cursor is.
  • Type cel bereik in bijvoorbeeld A1:A9
  • druk op de Enter toets
Bewerking van geselecteerde cellen
Heel veel bewerkingen worden uitgevoerd op geselecteerde cellen. Je kunt nu kiezen wat voor jouw de beste bewerking op het door jouw geselecteerde gebied. Je kunt kiezen uit
a) menu --> Bewerken --> Plakken Speciaal (is wel afhankelijk wat als laatste gekopieerd is)
b) menu --> Bewerken --> Vullen --> Omlaag
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Formules kopieeren

Bericht door floris v »

Wat ook kan, is: kopieer: B1, ga met de cursor omlaag naar B2, scroll omglaag naar de laatste cel waarin de formule moet komen, druk op Shift en klik dan in die cel, alle cellen zijn nu geselecteerd, dan Ctrl+V en de kopieën worden geplakt.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Formules kopieeren

Bericht door RPG »

Ik denk dat een goed antwoord op deze vraag alleen mogelijk is wanneer we weten wat er feitelijk gewenst wordt. Ik denk dat het gevraagde is:
  • Hoe wordt een bereik waar alleen waarden in staan vermenigvuldigt met een ander getal.
  • Bijkomend probleem hoe selecteer ik snel een groot bereik
A) Kopieer het getal waarmee het bereik vermenigvuldigd moet worden.
B) Ga naar de top van het bereik wat bewerkt moet worden
C) Selecteer het bereik(Control+Shift+Pijltje naar beneden)
D) menu --> Bewerken --> Plakken Speciaal : Kies hier in de bewerking die gewenst.

Voor het selecteren van een groot bereik zijn de sneltoetsen best gemakkelijk maar ook wel gevaarlijk daar er vaak speciale regels zijn over wat er geselecteerd wordt. Het kan zo gebeuren de selectie meer of minder bevat dan wat gedacht wordt.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Kees1
Berichten: 3
Lid geworden op: di jan 07, 2020 4:02 pm

Re: Formules kopieeren

Bericht door Kees1 »

Mijn excuses voor het late reageren. Ik kon er nu pas verder mee.
Nogmaals even de beschrijving.
Aanvankelijk loste ik het zo op (methode 1).
Het ging om 1000 getallen die met 2 werden vermenigvuldigd.
De cellen A1:A1001 zijn gevuld met getallen. In cel A1 staat bijv. het getal 3.
Deze getallen in de cellen A1:A1001 wil ik met 2 vermenigvuldigen. Het resultaat moet in kolom B komen.
Cel B1 is dan gevuld met: =A1*2 -> met 6 als resultaat enz.
Daarna plaats ik de muispijl op het kleine vierkantje rechts onderin cel B1 en houd de linker muisknop ingedrukt.
Nu sleep ik het plusteken met ingedrukte linker muisknop net zolang naar beneden totdat ik bij cel A1001 ben aangekomen en laat de muisknop los.
De cellen B1:B1001 zijn nu gevuld met getallen. Dat slepen gaat niet snel en als er veel cellen bij betrokken zijn zoals nu duurt het enige tijd.
Met de tips uit jullie reactie heb ik eerst zelf een gewenste snellere methode bedacht (methode 2).
Ik kopieer de formule uit cel B1 met "Ctl+C"
Ik klik op cel A1.
Ik gebruik de toetscombinatie "Ctl+pijltje naar beneden". Cel A1001 is nu geselecteerd.
Met het "Pijltje naar rechts" wordt cel B1001 geselecteerd.
Dan volgt de toetscombinatie "Ctl+Shift+pijltje naar boven". Nu is direct het bereik B1:B1001 geselecteerd.
Met "Ctl+Shift+V" (Plakken Speciaal), waarbij alleen de "Formules" was aangevinkt, worden de cellen B1:B1001 direct gevuld.
Alleen met "Ctl+V" werkt het ook mits van tevoren alleen de "Formules" was aangevinkt.
Er komt nog wel een melding dat cel B1 gegevens bevat maar die wordt overschreven. Er zal nogmaals 6 uitkomen.
De methode ("Wat ook kan, is: kopieer: B1, ga met de cursor omlaag naar B2, scroll omglaag naar de laatste cel waarin de formule moet komen, druk op Shift en klik dan in die cel, alle cellen zijn nu geselecteerd, dan Ctrl+V en de kopieën worden geplakt.")in het tweede bericht als reactie op mijn vraag is vrijwel gelijk aan methode 2 en werkt ook prima.

Dus mijn vraag of voor het kopieeren van formules een sneltoetscombinatie bestaat is voor mij niet meer relevant.
Het slepen met de muis lans zo'n lange kolom hoeft nu niet meer.

Dankzij jullie info heb ik nu een stuk sneller het gewenste resultaat.
OpenOffice 4.1.7 Windows10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Formules kopieeren

Bericht door RPG »

Sneltoetsen
Voor een deel is het met de sneltoetsen eenvoudig.

Je hebt de pijltjes toetsen. Die bewegen de cursor altijd met een enkele cel naar de gewenste richting. Dit gedrag is te veranderen door een combinatie van de pijltjes toetsen met de Control en de Shift toets al dan niet gelijktijdig. De controltoets zorgt voor grotere stappen terwijl de shifttoets zorgt voor het selecteren.

Er is is ook nog een andere sneltoets combinatie
Control en het sterretje op het cijferblok. Deze combinatie is alleen handig in jouw geval als de gegevens in kolom A staan en het wilt gebruiken in kolom C.

Sneltoetsen wordt goed beschreven in de helpfile. Je kunt dat woord opzoeken in de index wanneer je op F1 druk wanneer je in calc werkt.

Naamvak heeft deze beschrijving: Toont de verwijzing voor de huidige cel, het bereik van de geselecteerde cellen of de naam van het gebied. U kunt ook een celbereik selecteren, en dan in het Naamvak een naam voor dat bereik typen.

Ik heb er ook een voorbeeld bijgedaan waar ik een zelfgemaakte werkbalk heb gemaakt met knoppen die mogelijk gemakkelijk zijn te gebruiken. Bij mij wordt ook steeds de bijbehorende sneltoets getoond. Zelfgemaakte werkbalken kun je speciaal afstemmen op het document en de werkwijze die verwacht wordt. Het lukt hier wat minder om dat het niet zo goed bekend is.
Bijlagen
VoorbeeldWerkbalk.ods
(8.68 KiB) 114 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Kees1
Berichten: 3
Lid geworden op: di jan 07, 2020 4:02 pm

Re: Formules kopieeren

Bericht door Kees1 »

Bedankt voor je VoorbeeldWerkbalk.ods
Waarschijnlijk komt die bij mij binnenkort van pas.
OpenOffice 4.1.7 Windows10
Plaats reactie