Trefwoordenregister (index) items

Bespreek de tekstverwerker
Roberthubert57
Berichten: 7
Lid geworden op: vr mar 26, 2021 6:08 pm

Trefwoordenregister (index) items

Bericht door Roberthubert57 »

Als ik een trefwoordenregister (index) maak dan krijg ik bij sommige pagina's een 'p' achter het bladzijde nummer. Ik denk dat dat de oorzaak is van het dubbel aanmaken van een item. Als je heel veel namen hebt in je tekst, dan is het, voor mij, niet bij te houden om een naam maar een keer item in te stellen.

Is het mogelijk om de 'p' bij het paginanummer uit te schakelen?

Ik vind het aanmaken van items voor het trefwoordenregister in OpenOffice stukken beter dan in Word.

Alvast dank voor de reactie(s)

Rob
Rob Hubert, OpenOffice 4.1.9 op Ubuntu 20.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Trefwoordenregister (index) items

Bericht door RPG »

Ik ben niet zo op de hoogte met het maken van een trefwoordenregister maar uit een kleine test die ik gedaan heb blijkt dat je in de wizard(assistent) voor het maken van deze lijst eenvoudig een letter kunt invoegen. Misschien is er ergens per ongeluk "een kleine letter p" in gekomen.
Ga zoeken in de assistent(Wizard) voor het trefwoorden register of je daar "de kleine letter p" ziet staan.

Maak voor al voldoende kopieen zodat je terug kunt vallen op iets wat wel belangrijk is. Er bestaat een extensie die kopien op datum maakt met een enkele muisklik.

In TimeStamp Backup (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum wordt de onstaans geschiedenis beschreven.

https://extensions.libreoffice.org/en/e ... amp-backup
De extensie voor LibreOffice wil waarschijnlijk ook goed werken onder ApacheOffice.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Roberthubert57
Berichten: 7
Lid geworden op: vr mar 26, 2021 6:08 pm

Re: Trefwoordenregister (index) items

Bericht door Roberthubert57 »

Hartelijk dank. Ik ga er verder zoeken of ik iets kan vinden. In ieder geval bedankt voor je reactie.
Rob Hubert, OpenOffice 4.1.9 op Ubuntu 20.04
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Trefwoordenregister (index) items

Bericht door floris v »

Lang geleden dat ik iets met registers heb gedaan,maar als ik het me goed herinner,is het een oude regel van registermakers om in plaats van een reeks aaneengesloten paginanummers als afkorting het eerste nummer te laten volgen door een p (passim).
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Trefwoordenregister (index) items

Bericht door RPG »

Naar aanleiding van het bericht van Floris v heb ik eerst in de help file gekeken maar daar kon ik het niet vinden. Het staat wel in een Engelse PDF voor writer

https://wiki.openoffice.org/w/images/7/ ... ideOOo.odt
Hoofdstuk 12
bladzijde 345

Er is geen nieuwere versie en waarschijnlijk ook niet in het Nederlands. Ik heb niet het idee dat het in LibreOffice veranderd is
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Trefwoordenregister (index) items

Bericht door floris v »

Aanvulling: p is niet van "passim", dat gebruik je om aan te geven dat een woord zo vaak voorkomt in een tekst dat het geen zin heeft paginanummers te vermelden, maar is waarschijnlijk een soort afkorting voor "en volgende bladzijden". Het maken van een register is niet zo makkelijk als het lijkt. Een advies dat ik tegenkwam is dat als een naam of zaak erg vaak voorkomt, je beter een trefwoord kunt toevoegen, bijvoorbeeld bij Rembrandt: etsen, De Nachtwacht, titels van andere schilderijen, fasen van zijn levensloop e.d., waarna je per geval een hanteerbaar aantal bladzijdenummers overhoudt. Als een naam echt op bijna elke bladzijde in een boek voorkomt, kun je je afvragen of opnemen in het register wel zin heeft.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Roberthubert57
Berichten: 7
Lid geworden op: vr mar 26, 2021 6:08 pm

Re: Trefwoordenregister (index) items

Bericht door Roberthubert57 »

floris v schreef:Lang geleden dat ik iets met registers heb gedaan,maar als ik het me goed herinner,is het een oude regel van registermakers om in plaats van een reeks aaneengesloten paginanummers als afkorting het eerste nummer te laten volgen door een p (passim).
Ik had al zo'n vermoedde dat dit betrekking heeft als een persoon meerdere keren op de pagina staat en bij alle een index item is gemaakt.

Ga nog even verder kijken, maar als het niet anders is, dan kan ik dit wel meenemen in de uitleg.
Rob Hubert, OpenOffice 4.1.9 op Ubuntu 20.04
Roberthubert57
Berichten: 7
Lid geworden op: vr mar 26, 2021 6:08 pm

Re: Trefwoordenregister (index) items

Bericht door Roberthubert57 »

RPG schreef:Naar aanleiding van het bericht van Floris v heb ik eerst in de help file gekeken maar daar kon ik het niet vinden. Het staat wel in een Engelse PDF voor writer

https://wiki.openoffice.org/w/images/7/ ... ideOOo.odt
Hoofdstuk 12
bladzijde 345

Er is geen nieuwere versie en waarschijnlijk ook niet in het Nederlands. Ik heb niet het idee dat het in LibreOffice veranderd is
Ga dit even bekijken, maar als het niet anders is, dan los ik het wel op in de toelichting.
Rob Hubert, OpenOffice 4.1.9 op Ubuntu 20.04
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Trefwoordenregister (index) items

Bericht door floris v »

Roberthubert57 schreef:
floris v schreef:Lang geleden dat ik iets met registers heb gedaan,maar als ik het me goed herinner,is het een oude regel van registermakers om in plaats van een reeks aaneengesloten paginanummers als afkorting het eerste nummer te laten volgen door een p (passim).
Ik had al zo'n vermoedde dat dit betrekking heeft als een persoon meerdere keren op de pagina staat en bij alle een index item is gemaakt.

Ga nog even verder kijken, maar als het niet anders is, dan kan ik dit wel meenemen in de uitleg.
Het gaat er niet om of er meer dan een vermelding per bladzijde voorkomt maar of er vermeldingen staan op een reeks opeenvolgende bladzijden.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Roberthubert57
Berichten: 7
Lid geworden op: vr mar 26, 2021 6:08 pm

Re: Trefwoordenregister (index) items

Bericht door Roberthubert57 »

OK, bedankt voor je reactie. Dan is het duidelijk. Ik ga er vanuit dat dat niet uit te schakelen is.
Rob Hubert, OpenOffice 4.1.9 op Ubuntu 20.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Trefwoordenregister (index) items

Bericht door RPG »

Roberthubert57 schreef:OK, bedankt voor je reactie. Dan is het duidelijk. Ik ga er vanuit dat dat niet uit te schakelen is.
Dat is wel uit te schakelen met een simpel muisklikje vandaar de link naar de handleiding. Ik ga er vanuit dat de echte handleiding het duidelijker maakt dan een slechte samenvatting van mij.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Trefwoordenregister (index) items

Bericht door RPG »

Het lijkt er op dat voor het maken van een goede index het wel verstandig is om hier enige aandacht aan te geven. Maar neem hier rustig de tijd voor

Wanneer item als een hoofditem aangemerkt wordt dan komt het vet te staan in het index register.

Het is mogelijk dat er een enkele p komt te staan maar ook een dubbele pp. Als ik het goed begrijp is de enkele p voor een enkele bladzijde en de dubbele pp voor twee bladzijden of hoger. Er wordt dan nog wel een verschil gemaakt tussen hoofditems en geen hoofditems.

Dit alles is eenvoudig klikwerk en zoals Floris v reeds opmerkte het is standaard voor boekmakers.

List of booksellers' abbreviations - Wikipedia is een lijst met afkortingen.
Ik heb geen Nederlandse lijst kunnen vinden

Eenvoudig klikwerk
Dit alles is in principe allemaal een gevolg van keuzes die gemaakt worden:
a) Het maken van de index ( eenmalig)
b) Bij elke toevoeging aan de index ( voor elke woord)

Elke instelling kan achter af gemakkelijk veranderd worden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Roberthubert57
Berichten: 7
Lid geworden op: vr mar 26, 2021 6:08 pm

Re: Trefwoordenregister (index) items

Bericht door Roberthubert57 »

Hartelijk dank voor de opmerkingen. Het is goed dat de Engelse handleiding laat zien waar je de p of pp uit kan schakelen. In de Nederlandse OOo staat er e.v.

Mijn eerste index is nu zonder de p of pp. Ik ga het zeker om mijn gemak bekijken en uitproberen.

Heel erg bedankt voor de inzet en aanwijzingen, :super:
Rob Hubert, OpenOffice 4.1.9 op Ubuntu 20.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Trefwoordenregister (index) items

Bericht door RPG »

Roberthubert57 schreef:In de Nederlandse OOo staat er e.v.
In het begin kon ik er ook niets van maken. Op een gegeven moment heb ik het idee gekregen dat e.v. misschien wel en vervolg zou kunnen betekenen.

Het geheel was sowieso overweldigend in het begin.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Trefwoordenregister (index) items

Bericht door RPG »

https://anw.ivdnt.org/article/e.v.
Na enige tijd zoeken vond ik een verwijzing naar bovenstaande link.

Ook vond ik zelfs een PDF waarin het bovenstaande verwerkt is
https://pure.uvt.nl/ws/portalfiles/port ... 4-2012.pdf
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie