Vraag over bladzijdenummers

Bespreek de tekstverwerker
cecilegraven
Berichten: 1
Lid geworden op: vr jan 01, 2021 5:39 pm

Vraag over bladzijdenummers

Bericht door cecilegraven »

goedendag allemaal.
Ik ben hier nieuw.
Ik snap de handleiding voor het plaatsen van paginanummers helemaal niet.
Ik wil paginanummers hebben aan de onderkant van de bladzijde.
Ik had balkjes gemaakt voor voetnoten, maar als ik die dan probeer te vullen met pagina-nummers en het volgens de handleidingen in de pdf's probeer te doen krijg ik alleen maar een 2de balkje en dan kan ik intypen wat ik wil, maar het worden geen paginanummers.
Wie kan me het uitleggen?
Ik ben niet erg bedreven met Open Office, dus svp zo simpel mogelijk.
O ja en ik zie ook geen knoppen zoals afgebeeld als Footnote Directly etc.
m vr gr
Cécile
Laatst gewijzigd door floris v op zo jan 03, 2021 5:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp bewerkt om duidelijk te maken waar de vraag over gaat, floris v, moderator
Open Office 4.1.8 op windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: question

Bericht door RPG »

Voor zover ik het begrijp komt een pagina nummer in een koptekst of voettekst en niet in voetnoten.

Het is wel mogelijk om een paginanummer in een voetnoot te plaatsen maar dat is naar ik denk niet handig en levert zo als je merkt problemen op. Zou verder gaan met het lezen van de handleiding en als je vragen heb: beschrijven wat je gedaan hebt voor je probleem.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: question

Bericht door floris v »

We hebben hier een tutorial en er is een handleiding in de Help bij OpenOffice, dus ik weet niet welke handleiding niet duidelijk genoeg is. Kun je aangeven waar het misgaat? dan kunnen we je op dat punt helpen verder te komen. Anders vertellen we misschien hetzelfde verhaal, dat nog niet duidelijk is. Dat is dan jammer van de tijd.

Het is wel handig om je te verdiepen in de terminologie van tekstverwerking. Die is trouwens afgeleid van de terminologie van drukkers en dergelijke. De belangrijkste begrippen zijn:
* de marges: ongebruikte ruimte links, rechts, bovenaan en onderaan de bladzijde;
* de voetregel, vertaling van footer: de ruimte waar je bladzijdenummers plaatst en eventueel nog andere informatie die op elke bladzijde terugkeert;
* de kopregel of sprekende hoofdregel (wordt geloof ik nauwelijks nog gebruikt, vertaling van header: de ruimte waar je de boektitel,m hoofdstuktitel of naam van de schrijver van een artikel in een boek zet, een enkele keer het bladzijdenummer;
* de platte tekst of broodtekst, dat is het deel waar de inhoud van de tekst staat;
* ruimte voor voetnoten: daar komen echt alleen de voetnoten in te staan.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie