[Opgelost] koptekst activeren

Bespreek de tekstverwerker
Saraty
Berichten: 3
Lid geworden op: vr aug 14, 2020 7:54 am

[Opgelost] koptekst activeren

Bericht door Saraty »

OPGELOST Het lukt me niet meer om koptekst te activeren (Open Office 4.1.7). Er verschijnt geen blokje waar ik in kan gaan staan zodat ik velden (titel en paginanummering) in kan voegen
Laatst gewijzigd door floris v op do aug 27, 2020 10:36 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Als opgelost gemarkeerd en titel verduidelijkt, floris v, moderator
Open Office 4.1.7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: koptekst

Bericht door RPG »

Ik denk dat je in de actieve pagina stijl kopteksten hebt uitgeschakeld. Het zou best kunnen dat je via de stijlen en opmaak(F11) meer pagina stijlen moet aanmaken. Het goed begrijpen van stijlen en opmaak is in elk onderdeel van OpenOffice belangrijk.
[Tutorial] Pagina-opmaakprofielen (Toon onderwerp) • OpenOffice.org geeft een kleine inleiding.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Saraty
Berichten: 3
Lid geworden op: vr aug 14, 2020 7:54 am

Re: koptekst

Bericht door Saraty »

Zeer bedankt voor je reactie. Het probleem bracht me tot wanhoop. Ik ga het bestuderen. Later meer
Open Office 4.1.7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: koptekst

Bericht door RPG »

Het leren omgaan met de uitgebreidde tekst verwerkers zoals die tegenwoordig bestaan is nog niet zo eenvoudig. Voor diegenen die aan het begin van hun opleiding staan is het verstandig om een goede dicipline te krijgen met het omgaan van dit soort programma's. Dit scheelt je later echt veel tijd.

Maak je in het begin niet zoveel zorgen hoe het er allemaal uit ziet maar typ je tekst gewoon in. Maak regelmatig updates zodat je altijd een oude versie hebt waarop je terug kunt vallen.
Voor OpenOffice is er de extensie TimeStampBackup
Extensions » Extensions
Als ik het goed lees kan deze extensie zowel voor LIbreOffice als voor ApacheOffice gebruikt worden.

Wanneer je een mooi verslag moet maken zet de weergave dan op Web layout:
menu --> Beeld --> Web Layout
Menu --> Beeld --> Afdruklayout is om te zien hoe het afgedrukt moet worden maar dat is voor het schrijven niet belangrijk. Dat komt later pas.

Een andere instelling die het schrijven vergemakkelijkt is:
menu --> Beeld --> Niet afdrukbare tekens

Het rare tekentje wat je te zien krijgt schijnt in het Engels Pilcrow te heten en in het Nederlands Alineateken
https://nl.wikipedia.org/wiki/Alineateken. Er is ook een ikoon op een werkbalk die het zelfde doet als de menu opdracht.

Met het zichtbaar maken van niet afdrukbare tekens zie je spatie en tekens die er wel zijn maar anders niet opvallen.

Hoofdstuk Nummering
menu --> Extra --> Hoofdstuk Nummering maakt het mogelijk om je hoofdstukken gemakkelijk te nummer. De computer regelt de telling.

Stijlen
Leer in de dagen dat je het verslag aan het intypen bent ook hoe gebruikt te maken van de stijlen. Hiermee regel je ook de afstanden voor en na de alinea's. Door dit goed toe te passen komt er ook een mooie eenheid.

Veel van de aanwijzingen hier gelden niet alleen voor OpenOffice maar naar mijn idee voor alle tekstverwerkers. Voor OpenOffice in al zijn varianten geldt: sla het document altijd op met een ODF extensie. Bij het afsluiten van OpenOffice of het uitschakelen van de computer, geef OpenOffice de tijd om de gegevens op te slaan. Als je het niet doet kun je al je werk kwijt raken en dat is niet leuk als je morgen je verslag moet inleveren.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Saraty
Berichten: 3
Lid geworden op: vr aug 14, 2020 7:54 am

Re: koptekst

Bericht door Saraty »

Zeer bedankt. Dit is heel belangrijk voor me. Kopteksten lukt weer èn ook paginanummers (na enige studie in het forum - dat ik nog niet kende alhoewel ik al heel lang en met genoegen Open Office gebruik
Open Office 4.1.7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: koptekst

Bericht door RPG »

Je hebt nu uit ervaring gemerkt dat kennis hebben van de stijlen erg belangrijk is om niet veel tijd te verspillen. Naar mijn idee is er maar een enkele methode om hier goed grip op te krijgen: Naar mijn idee is dat door het herhaaldelijk bestuderen van de help file of andere hulpmiddelen.

Een voordeel van werken met de stijlen is de grotere eenheid in vormgeving die in het document komt. Het is mogelijk dat aan de stijl die een nieuw hoofdstuk in je document ook aangeeft dat het op een nieuwe blad moet beginnen. Ook de mogelijkheid bestaat om een pagina stijl te benoemen voor dit nieuwe blad.
Dit staat op het tabblad: Tekstverloop; halverwege bij Regeleinden.

Je merkt dan dat je dan best veel tijd besteed aan goed gedefinieerde stijlen.

Lees stijlen in van een ander document
Het is mogelijk de stijlen die gemaakt zijn in een ander document te gebruiken in een ander nieuw document. In stijlen en Opmaak(F11) is een knop met een pijltje wat de keuze mogelijkheid geeft voor het laden van stijlen uit andere documenten. Dit wordt ook beschreven in de helpfile.
zoek bij de index van writer dit op: opmaakprofielen;uit andere bestanden importeren
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie