[Opgelost] deel van tekst laten inspringen

Bespreek de tekstverwerker
Jetstar
Berichten: 21
Lid geworden op: di jan 22, 2019 3:16 pm

[Opgelost] deel van tekst laten inspringen

Bericht door Jetstar »

ik wil een deel van een tekst laten inspringen op een grotere kantlijn.
maar als ik eerst een tekstblok selecteer en dan naar pagina opmaak ga en grotere kantlijn links instel, verspringt het totale document.
kan iemand mij zeggen hoe je dit voor elkaar kunt krijgen?
Laatst gewijzigd door floris v op di jul 28, 2020 10:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Als Opgelost gemarkeerd, floris v, moderator
Open Office 4.1.6 op Mac Mojave 10.14.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: deel van tekst laten inspringen

Bericht door RPG »

Het is belangrijk om te ontdekken welke stijl je moet aanpassen. Naar mijn idee moet je voor hetgeen je wilt geen pagina stijl aanpassen maar een alinea stijl aanpassen.

Wanneer je de aangepaste stijl vaker wilt gebruiken is het beter om een nieuwe stijl te maken in "stijlen en opmaak(F11)" daarna is het voldoende om deze stijl toe te passen op de actieve alinea.

Het leren begrijpen van alineaopmaakprofielen zoals dat werkt in "stijlen en opmaak(F11)" is belangrijk voor dit probleem. Paginaopmaakprofielen hebben een iets ander doel.

Het is natuurlijk wel zo dat er vaak op een stuk tekst gelijktijdig een paginaopmaakprofiel en een alineaopmaakprofiel toegepast wordt, maar op een enkel pagina kan maar een enkel paginaopmaakprofiel toegepast worden en op elke alinea die op die pagina is kan een ander alineaopmaakprofiel toegepast zijn.

Misschien is het verstandig om een klein document te plaatsen waar je het probleem duidelijk maakt.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: deel van tekst laten inspringen

Bericht door floris v »

De marges op de pagina-instellingen bepalen de rechthoek waarbinnen alle tekst e.d. op een pagina komt te staan. Als je bepaalde alinea's wil laten inspringen (dat was vroeger populair voor b.v. citaten), dan moet je dat op alinea-niveau aanpakken. Je kunt bij Opmaak - Alinea de marges voor geselecteerde alinea's aanpassen (die nieuwe marges gelden dan steeds voor de hele alinea, ook als je maar een deel ervan selecteert). Zoals Romke al aangeeft is het beter om zo'n inspringende alinea een apart opmaakprofiel mee te geven, vooral in grotere documenten waarin je die opmaak vaker wil toepassen. Als je een tekst maakt van twee kantjes met een keer zo'n inspringing, is het nergens voor nodig..
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Jetstar
Berichten: 21
Lid geworden op: di jan 22, 2019 3:16 pm

Re: deel van tekst laten inspringen

Bericht door Jetstar »

Dank jullie wel Romke en Floris.
Ik ben eruit!

groet,
Jet
Open Office 4.1.6 op Mac Mojave 10.14.2
Plaats reactie