Opmaak opsommingstekens

Bespreek de tekstverwerker
JaapB
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jan 05, 2014 8:57 pm

Opmaak opsommingstekens

Bericht door JaapB »

Ik kom er niet goed uit met de opmaak van opsommingstekens.
Ik open met F11 Stijlen en opmaak. Dan ga ik naar het tabblad Lijstopmaakprofielen. Van het profiel [Opsomming 1] kan ik een aantal zaken aanpassen. Niet de afstand tussen de regels, wat ik eigenlijk wil.
Dan kom ik bij de Alineaopmaakprofielen ook weer [Opsomming 1] tegen. Daar kan ik wel iets doen met de regelafstand van dat profiel (wat me dan niet lukt is om die regels op de afstand te krijgen die ik tussen alinea's gebruik).
Dan selecteer ik een stukje tekst, kies in het tabblad Lijstprofielen [Opsomming 1] en de regelafstand is weer ruim.
Dan klik ik gewoon in de werkbalk op de knop opsommingstekens en het profiel blijft staan op [Standaard].

Deze omwegen bewandel ik op zoek naar een manier om te kunnen bepalen hoe de opsommingstekens zich gedragen als ik in de werkbalk klik op opsommingstekens.

Oh ja, ik het vooraf gecheckt dat alle directe opmaak uit het document is verwijderd. Ik begrijp dat dit een probleem kan zijn.
Open Office 4.1.3 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Opmaak opsommingstekens

Bericht door RPG »

openoffice-uni.org/
De link is een van de tutorials die over de stijlen ge schreven zijn. Het is alleen in het Engels. Deze tutorial gaat ook over het gebruik van textbloks wat weer een speciale stijl is.

Stijlen in het algemeen
Het begint allemaal met een paragraaf opmaak profiel. Daar wordt de afstand geregeld voor het begin van de paragraaf en voor het eind. Ook veel andere zaken worden geregeld. In een paragraaf wordt ook een keuze mogelijkheid gegevens voor welke soort opsomming of nummering gewenst is. Al met al lijkt het heel moeilijk en in het begin is het ook moeilijk.

Wat al wel weer mooi is dat in Stijlen en Opmaak(F11) al heel veel goede combinaties gemaakt zijn waarvan maar een weinig veranderd behoeft te worden.

Een nummering of opsomming stijl is feitelijk een klein onderdeel van een paragragraaf stijl.

Voorlopig wil ik het hierbij laten vanwege twee redenen
a) Ik heb geen tijd meer.
b) Misschien maakt dit het al gemakkelijker om te begrijpen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
JaapB
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jan 05, 2014 8:57 pm

Re: Opmaak opsommingstekens

Bericht door JaapB »

Beste RPG,

Dank voor de snelheid. En vervolgens voor als je meer tijd hebt wat ik nu krijg:
Met 'paragraaf opmaak profiel' bedoel je neem ik aan b.v. het Alineaprofiel [Standaard]. Daar heb ik de afstand boven alinea op 0 staan en die onder alinea op 0,14. Regelafstand proportioneel 115%. Wat ik zie is:
1. Als ik gewoon regels typ herken ik de waardes zoals genoemd.
2. Als ik opsommingstekens aanklik ook. Wel apart dat er een ander opsommingsteken gebruikt wordt.
3. Als ik een regel met opsommingstekens één niveau verlaag ook.
So far so good.

Dan sla ik het document op, sluit het af en start opnieuw op. En dan:
1. Zijn de opsommingstekens allemaal gelijk. D.w.z. dat waar ik zonet een afwijkend teken zag dit nu gelijk is gewoorden.
2. De regelafstand tussen twee niveau's vergroot is.

Vreemd toch?
Open Office 4.1.3 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Opmaak opsommingstekens

Bericht door RPG »

Wat er gebeurt met de opsommingstekens is erg afhankelijk hoe het is in gesteld. Ik geloof niet dat iemand er iets over kan zeggen zonder het document zelf te zien dat betekent niet dat ik bij het zien van het document alle problemen kan op lossen.

Naar mijn idee lopen er op dit moment twee problemen door elkaar:
a: Begrijpen en toepassen van stijlen
b: Het document is niet meer het zelfde na het opnieuw inlezen nadat het is opgeslagen.

Het document moet opgeslagen worden met ODF extensies. Wanneer er samen gewerkt wordt met anderen kan het beste lijkt mij het noodzakelijk dat iedereen het zelfde programma gebruikt. Ik denk dat een programma zoals kladblok nog wel de minste problemen geeft.

Stijlen
Laten we voorlopig het eerst alleen over stijlen hebben. Het is belangrijk om te weten dat in een simpel document al gauw 10 tot 20 verschillende stijlen voorkomen. Bij een gecompliceerd document lijkt mij 100 of meer stijlen normaal.

Opsommingsstijl
Een enkele opsommingsstijl kan naar mijn idee wel verbonden zijn aan meerdere stijlen. Kijk maar eens goed naar de namen van de verschillende stijlen. Een opsommingstijl heeft ook een andere eigenschap namelijk dat het meestal 10 verschillende eigenschappen kan hebben dit wordt weergegeven bij overzicht.

Het leren
Ik denk dat het leren van al deze zaken het best gedaan kan worden met een simpel document wat niet op een andere computer is geweest, wat ook maar in een enkele tekst verwerker is geweest. Als het niet zelf ingetypt is lijkt het mij dat het eerst een keer in kladblok geweest moet zijn en opgeslagen als tekst. Dan openen met OpenOffice en langzaam alles toepassen
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Opmaak opsommingstekens

Bericht door floris v »

Zulke dingen gebeuren nog wel eens als je bestanden opslaat in doc of docx-indeling omdat MSO en OO verschillend 'denken' over opsommingstekens en soms ook over fimte gussen alinea's.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
JaapB
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jan 05, 2014 8:57 pm

Re: Opmaak opsommingstekens

Bericht door JaapB »

Beste Floris en RPG,

Als ik jullie reactie lees vermoed ik dat de basis van wat ik tegenkom zit in het feit dat ik bestanden als .doc opsla. Veel van wat ik maak deel ik nu eenmaal met anderen die niet met OO werken. Ik ga eens experimenteren met documenten die alleen voor eigen gebruik zijn, en die ik dus makkelijk als odf kan opslaan. Dan snap ik in waarschijnlijk beter waar het probleem vandaan komt.
En ja, dan heb ik een weg te vinden in een wereld waar MSOffice de standaard is.
Open Office 4.1.3 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Opmaak opsommingstekens

Bericht door RPG »

Als je met anderen documenten moet samenwerken aan een zelfde document is het beste om een zelfde programma te gebruiken. Je merkt het zelf dat je anders te veel problemen krijgt. Als je het beroepsmatig moet doen dan lijkt mij de aanschaf van MSO rendabel of je moet je eigen uren niet waardevol achten. Met privé personen is misschien een andere afspraak te maken.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: Opmaak opsommingstekens

Bericht door cornouws »

De uitwisseling met Microsoft-bestanden is in LibreOffice vele malen beter. Dus dat zou je kunnen proberen. En als je van vrije software houdt, raad ik het je zelf aan ;)
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
Plaats reactie