Speciale tekens rond leestekens

Bespreek de tekstverwerker
Roger in Stabroek
Berichten: 2
Lid geworden op: wo dec 19, 2018 3:02 pm

Speciale tekens rond leestekens

Bericht door Roger in Stabroek »

Ik heb tekst geïmporteerd in OpenOffice Writer en nu staan er vooral rond leestekens speciale tekens (donkere rechthoekige blokjes). Heeft er iemand een idee wat dit is en vooral, hoe krijg ik ze op een gemakkelijke manier verwijderd?
OpenOffice 4.6.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Speciale tekens rond leestekens

Bericht door RPG »

Ik denk dat het probleem te maken heeft met de compatibiliteit tussen OpenOffice en MicroSoft Office. Ik denk dat je eerst zeker moet weten dat je het lettertype wat in het oorspronkelijke document gebruikt is ook daadwerkelijk zelf hebt. Soms wordt gewoon een passend lettertype gebruikt.

Ik kan mij herinneren dat op het Engelse forum hier ook een discussie over geweest is en dat daar ook gewezen werd op het feit dat Microsoft opsommingen nogal anders verwerkt dan OpenOffice en dat dat voor een deel dat probleem mogelijk kan veroorzaken.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Speciale tekens rond leestekens

Bericht door floris v »

Een grijs vak is altijd een aanduiding voor een veld, dat kan een bijzonder teken zijn. Het kunnen in dit geval heel goed "vaste spaties" zijn, dwz spaties die woorden bij elkaar houden op een regel. Heb je die tekst van internet gekopieerd? Het helpt bij dit soort gevallen om een testbestand bij te sluiten als bijlage. Een schermafdruk geeft lang niet altijd genoeg informatie.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie