datum in tabel

Bespreek de tekstverwerker
petervanderlee
Berichten: 3
Lid geworden op: di nov 19, 2019 2:04 pm

datum in tabel

Bericht door petervanderlee »

In een tabel heb ik een veld waarin datums moeten komen in het het formaat jjjj-mm-dd het gaat vooral om datums uit vroegere eeuwen.
maar Office kapt het jaar af op 2 cijfers
Hoe krijg ik dat op 4 cijfers?
Open Office 4.1.7
Gebruikersavatar
DiGro
Berichten: 86
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 4:57 pm
Locatie: Hoorn NH

Re: datum in tabel

Bericht door DiGro »

Klik met rechts op de cel waar je de (niet-correcte/niet juist weergegeven) datum hebt ingevuld.

Er opent een contextmenu. Kies Getalnotatie.
Dat opent een dialoogvenster voor opmaak van de cel.

Kies Datum onder Categorie en 1999-12-31 onder Opmaak.

Mochten er meer cellen in dezelfde kolom zijn die hetzelfde moeten worden,
dan moet je die allemaal even tegelijk selecteren en dan de wijziging doorvoeren.

In het vervolg zou het goed moeten gaan.
De tabelcellen in Writer hebben de standaard indeling van dd-mm-jj
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
petervanderlee
Berichten: 3
Lid geworden op: di nov 19, 2019 2:04 pm

Re: datum in tabel

Bericht door petervanderlee »

Het werkt. Bedankt
Maar ik vind het niet erg handig deze standaard opmaak van Open Office.
Het zou m.i. beter zijn daar dan een optie item van te maken, zodat je dat maar 1 keer hoeft te doen.
Nu moet dat bij iedere tabel apart instellen.
Open Office 4.1.7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: datum in tabel

Bericht door RPG »

petervanderlee schreef:Maar ik vind het niet erg handig deze standaard opmaak van Open Office.
Ik denk dat je er goed aan doet om te vertellen hoe je met je gegevens omgaat. Wanneer je gegevens in database tabellen staan dan wordt de opmaak meestal overgenomen uit de database. Voor tabellen bestaat er ook een soort assistent auto-opmaak genoemd. Het is misschien ook mogelijk om een deel van de opmaak vooraf te definiëren in een sjabloon. Als een sjabloon werkt dan kan het mogelijk ook vast gelegd worden als standaard.

Hoe dan ook ik zou eerst proberen om het begrip stijlen en opmaak onder de knie te krijgen. Wanneer je gegevens al in een soort database staan is het begrijpen van de gegevensbronnen ook belangrijk.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
petervanderlee
Berichten: 3
Lid geworden op: di nov 19, 2019 2:04 pm

Re: datum in tabel

Bericht door petervanderlee »

Ik werk veel met feiten uit de geschiedenis, en dan moet je het volledige jaar zien.
De assistent auto-opmaak laat alleen zien dat er datumvelden gebruikt worden, maar niet de lay-out van dat veld.

Je moet dus in OpenOffice allemaal trucken uitvoeren om een normale datum te laten zien :(
Ik vind het erg merkwaardig
Open Office 4.1.7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: datum in tabel

Bericht door RPG »

petervanderlee schreef:Je moet dus in OpenOffice allemaal trucken uitvoeren
Ik heb het er over dat je OpenOffice moet leren gebruiken. Ik kan niet weten wat voor jouw de beste methode is. Het duurt nog al een tijd voor dat iemand soms doorheeft wat de beste methode is.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
DiGro
Berichten: 86
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 4:57 pm
Locatie: Hoorn NH

Re: datum in tabel

Bericht door DiGro »

Je kunt de reeds opgemaakte tabel toevoegen aan Auto-Opmaak

Dan neemt ie de getalnotatie mee die je daar gedefinieerd hebt (en ook de andere opmaak die je op de tabel hebt toegepast)

Als je dus eerst een tabel opmaakt met de opmaak die je wilt en die dan toevoegt aan Auto-Opmaak,
hoef je de volgende keer alleen maar de Auto-Opmaak te kiezen, en is het opgemaakt zoals je wilt.
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: datum in tabel

Bericht door RPG »

Ik wil de lezers er nogmaals op wijzen dat het voor gebruikers van computers programma's erg belangrijk is om een idee te krijgen hoe hun computer programma werkt. Persoonlijk heb ik altijd veel baat gehad bij het lezen van de help file die hoorde bij dat programma. Nog sterker werd het profijt van het lezen van deze help files wanneer ik twee soortgelijke programma's door elkaar gebruikte bijvoorbeeld Microsoft Office en OpenOffice. Ik leerde hoe sterk die programma's overeenkomen en aan de andere kant wat de verschillen zijn. Het mooiste was vaak dat ik soms de uitleg van Microsoft kon gebruiken voor OpenOffice of omgekeerd. Met andere woorden het versterkte elkaar.

Het werken met gegevens.
Waar ik persoonlijk altijd opgelet heb is hoe verzamel ik de gegevens op een zodanige manier dat deze gemakkelijk in diverse documenten gebruikt kunnen worden. Dit heb ik alleen in OpenOffice gedaan. Centraal in deze verzameling zijn de tabellen die gemaakt worden in een of andere vorm van een database. Afhankelijk van het database programma kunnen deze tabellen bewerkt worden op een manier zodat ze gebruikt kunnen worden in het document waar aan gewerkt wordt.

Gegevensbronnen
Wanneer de gegegevens in queries geschikt gemaakt zijn voor het huidige document dan kunnen ze vanuit de gegevensbronnen soms met een paar muis klikken in het document geplaatst worden met de opmaak. Nog meer opmaak kan er aan toegevoegd worden door auto-opmaak.

Zelfstudie
Het bovenstaande gebeurd niet automatisch maar is het resultaat van het zorgvuldig omgaan met de eigen gegevens en het programma. Het lijkt er op dat de petervanderlee ,topic starter, meer gegevens verzamelt dan nodig voor dit document. Als het voorgaande waar is dan lijkt mij het opstarten van een kleine database ook aan te raden maar het is voor een belangrijk deel toch zelfstudie.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie