Dyslexie vriendelijk

Bespreek de tekstverwerker
Mondriaan
Berichten: 9
Lid geworden op: do apr 21, 2016 12:48 pm

Dyslexie vriendelijk

Bericht door Mondriaan »

Op een club (Tabletcafe) waar ik mensen probeer te helpen met computer, telefoon of tablet is een deelnemer met dyslexie.

Welke lettertypen kunnen jullie mij adviseren om haar te helpen om te gaan gebruiken?
Apache OpenOffice 4.1.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Dyslexie vriendelijk

Bericht door RPG »

Ik geloof niet dat ik de aangewezen persoon ben om iets te zeggen over het beste lettertype voor dyslectische personen. Op mijn zoekvraag hierover kwam ik snel tot het volgende advies
Een wat grote letter 12 of 14.
Een schreefloze letter
Er werden twee namen genoemd namelijk: Arial en Times New Roman

in de link Werkt het of werkt het niet? | Braams ( dyslexie en dyscalculie ) word naar mijn idee wel iets verhelderends gezegd. Ook de link Geen bewijs voor betere leesbaarheid lettertype Dyslexie – Stichting Skepsis geeft naar mijn idee wel nuttige informatie.De laatste link lijkt vor mij zowat een samenvatiing van de eerste link.

Iets waar ik misschien wel meer over kan vertellen is dat OpenOffice soms aangeeft een bepaald lettertype tegebruiken terwijl dat in zijn geheel niet op de computer staat. Er wordt in dat geval een lettertype gepakt wat en kort bij ligt. Maar het kan wel hinderlijk gevolgen hebben. Misschien kun je het probleem nader aanduiden.

in de link Open-Dyslexic Font | dafont.com vond ik een open-font voor dyslectici. Wees wel wat voorzichtig met het experimenteren.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Mondriaan
Berichten: 9
Lid geworden op: do apr 21, 2016 12:48 pm

Re: Dyslexie vriendelijk

Bericht door Mondriaan »

Dank je
Apache OpenOffice 4.1.2
Plaats reactie