Aanpassingen in teksten komen niet door

Bespreek de tekstverwerker
Kitten666
Berichten: 2
Lid geworden op: wo apr 10, 2019 3:10 pm

Aanpassingen in teksten komen niet door

Bericht door Kitten666 »

Beste Open Office gebruikers,

Als selfpub schrijfster investeer ik in redactie en een goede cover, maar ik gebruik tot nu toe Open Office, omdat ik niet zo happig ben op de dictatuur van Microsoft.

Echter, om mijn manuscripten om te zetten, moeten het Word documenten zijn en geen .odt, maar wel degelijk .doc.

Nu heb ik regelmatig dat ik mijn teksten heb aangepast en merk ik dat er uiteindelijk geen enkele aanpassing is doorgekomen. Met andere woorden, mijn boeken zijn zo met enkele typfouten op de markt geraakt, omdat ik er op vertrouwde dat alles verbeterd was, wat ook gedaan was, opgeslagen, maar dus blijkbaar niet.

Ik ben daarom zeer ontevreden over deze software en voel me dus genoodzaakt om dus wel geld op te hoesten aan Microsoft, omdat ik met jullie software de kwaliteit van mijn werk niet aan mijn lezers kan garanderen. Ik vind dit heel vervelend, maar weet zeker dat ik samen met de redactie er fouten heb uitgehaald, opgeslagen en als ik het manuscript terug open, zitten ze er weer in.

Ik was dus zo stom om op jullie software te vertrouwen, maar ga dat in de toekomst dus niet meer doen, tenzij er aan deze bug kan gewerkt worden, maar het element dat dit gratis is, gaat voor mij niet op. Het werk waar door deze omzettingen fouten in geslopen was, bood ik niet gratis aan aan mijn lezers. Omdat ik met krap budget werk, wilde ik op software uitsparen, maar gratis is bij jullie dus duidelijk onbetrouwbaar.

Ik ga hier dus ook mee verder, want jullie software kan ook gebruikt worden door studenten en dergelijke, die soms ook werk in .doc moeten inleveren en mogelijk hier ook punten door kunnen verliezen.

Dit ga ik dus opnemen in een recensie over jullie software.
OpenOffice 4.1.6 Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Aanpassingen in teksten komen niet door

Bericht door RPG »

Als je Apache Office gebruikt hebt dan is er weinig hoop op verbetering. Er zijn weinig mensen die nog bezig zijn met het verbeteren van Apache Office. LibreOffice, wat bijna gelijk is aan ApacheOffice, wordt nog wel actief ontwikkelt. Het is best mogelijk dat dat programma hetzelfde document wel goed kan afleveren maar ik heb daar geen ervaring mee.

Ik wil geen zout in de wonden smeren maar soms is het beter Microsoft programma's te gebruiken ook al gaat dat tegen bepaalde gevoelens in. Je zou kunnen denken aan webversies die gratis te gebruiken zijn.
Kitten666 schreef:Nu heb ik regelmatig dat ik mijn teksten heb aangepast en merk ik dat er uiteindelijk geen enkele aanpassing is doorgekomen.
Gezien de beschrijving van de fout zou het mij ook niet verbazen dat er iets fout gegaan is bij het corrigeren van het document. Het is mogelijk dat de fouten wel aangegeven zijn maar alleen in een correctie mode. De ontvanger heeft de correcties niet doorgevoerd maar verwachtte dat de corrector deze door voert.

Je moet je document altijd opslaan met een ODF extensie pas bij het opsturen veranderen naar een doc extensie. Maar niet een bestand met een doc extensie bewerken.

https://www.libreoffice.org/

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Kitten666
Berichten: 2
Lid geworden op: wo apr 10, 2019 3:10 pm

Re: Aanpassingen in teksten komen niet door

Bericht door Kitten666 »

Ik moet mijn documenten in doc opslaan om compatibel te zijn met mijn redacteur en uitgeverij. Daarom heb ik besloten Open Office te laten en heb ik me een Microsoft licentie aangeschaft, wat geld kost, maar minder gedonder is. Een collega auteur had hetzelfde voor. Feit is dat aan manuscripten meerdere mensen moeten kunnen werken en als de software niet compatibel is, stopt het daar voor mij.
Ik vind dat mijn lezers kwaliteit verdienen. Dat kunnen jullie niet bieden. Daarom ga ik jullie dus zeker NIET aanraden. MS Office is in mijn ogen te duur, maar betrouwbaar.
OpenOffice 4.1.6 Windows 10
ronald1310
Berichten: 2
Lid geworden op: do jul 11, 2019 12:56 pm

Re: Aanpassingen in teksten komen niet door

Bericht door ronald1310 »

Als je op sites als Tweakers gaat kijken, kan je goedkope versies van MS office krijgen. Ik weet niet precies hoe, maar dat zijn "grijze licenties". Werkt voor mij prima als aanvulling op open office
OpenOffice 3.1 op Windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Aanpassingen in teksten komen niet door

Bericht door floris v »

Veel onterecht gejammer hier. Hier dan toch een verlate reactie.
1. Lees je voordat je mensen op een forum gaat uitschelden eerst eens in, zoek uit wie het forum bemensen, dat soort dingen. Feit is dat hier alleen gebruikers als vrijwilliger actief zijn om andere gebruikers te helpen.
2. Als je wil dat er een eind komt aan de hegemonie van Microsoft (vroeger was WordPerfect oppermachtig ), ga dan lobbyen voor een echte, verplichte, standaard voor de indeling van bestanden voor tekstverwerking, rekenbladen enz zoals we die ook al per land hebben voor elektrische apparaten e.d. Daarna kunnen makers van kantoorsoftware officepakketten gaan maken waarmee ze concurreren op stabiliteit, gebruiksgemak, enz in plaats van een monopoliepositie te misbruiken. Maar kom hier niet zeuren.
3. Bij zakelijk gebruik moet je altijd de afweging maken tussen kosten van verschillende werkwijzes. Gratis software met compatibiliteitsproblemen of betalen voor software om die problemen te voorkomen. Alle ervaren vrijwilligers op dit forum, en zeker op de Engelse sectie, bevelen al vanaf het begin aan om MSO te gebruiken als je bestanden moet uitwisselen met zakelijke partners die alleen MSO willen gebruiken, liefst dezelfde versies en zeker dezelfde bestandsindeling.
4. Als blijkt dat bewerkingen die je in een tekst hebt aangebracht niet zijn doorgekomen, dan zijn daar verschillende nogal gênante verklaringen voor te geven (en ik verzin niks): je hetbt de wijzigingen aangebracht in een oude versie, of je hebt het bewerkte document opgeslagen zonder de wijzigingen op te slaan. Dat laatste kon heel makkelijk gebeuren in good old WordPerfect.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie