Etiketten gemaakt in Word

Bespreek de tekstverwerker
Jorus
Berichten: 31
Lid geworden op: do jan 01, 2015 5:34 pm

Etiketten gemaakt in Word

Bericht door Jorus »

Hoi,

Ik heb hier een aantal bestanden met etiketten die gemaakt zijn in MS Word. Nu wil ik die openen in OoWriter maar dan gaat het mis. Ik kan niet zien hoe groot de etiketten zijn en ook geen mogelijk om dit te bewerken. Arceringen ontbreken etc. Weet iemand raad? Of moet ik nu echt alles gaan overtypen?
Openoffice 4.1.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Etiketten gemaakt in Word

Bericht door RPG »

Het antwoord op deze vraag is feitelijk het volgen van een stap voor stap proces.

Stap 1
Voor elkaar krijgen dat de gegevens voor de etiketten beschikbaar zijn in een tabel vorm. Dit kan zijn een echte database, een spredsheet of een tekst bestand.

Stap 2
Het maken van een geregistreerde database van de gegevens in een tabel. Zie: [Tutorial] Het maken van een geregistreerde database

Stap 3
Het feitelijk maken van de etiketten.
[Tutorial] Het maken van etiketten

Ik denk niet dat je iets heb aan het Word document waarin de etiketten gemaakt zijn. Het is aan de andere kan ook niet nodig om de gegevens op nieuw in te voeren. LibreOffice schijnt een mogelijkheid te hebben om van tabellen in een document gelijk een gegevensbron te kunnen maken.

Ik meen mij iets vaags te herinneren dat Word ook met een sort link naar een tabel werkt. In principe doet OpenOffice dat ook alleen de stappen zijn iets anders.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Etiketten gemaakt in Word

Bericht door floris v »

Je kunt met Beeld - Tekstbegrenzingen hulplijnen tonen en verbergen (en bij Extra - Opties - OpenOffice Writer - Opmaakhulp instellen welke niet-afdrukbare tekens je op het scherm wel wilt kunnen zien, hier niet zo belangrijk, maar bi andere gelegenheden wel). Zonder verdere informatie over hoe het Word-document is opgebouwd, valt natuurlijk niette zeggen of deze tip helpt.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Jorus
Berichten: 31
Lid geworden op: do jan 01, 2015 5:34 pm

Re: Etiketten gemaakt in Word

Bericht door Jorus »

Opgelost! Heb het bestand eerst opgeslagen vanuit MS Word in .odt formaat. Vervolgens geopend in Writer en bij Tabel > Tabelbegrenzingen verbergen aangevinkt.
Bedankt voor de hulp voor zover die van toepassing was.
Openoffice 4.1.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Etiketten gemaakt in Word

Bericht door RPG »

Ik denk dat het goed is voor professionele gebruikers van kantoorsoftware het goed is om regelmatig enige tijd te besteden aan de handleiding van het betreffende programma. Ook het lezen op het forum en het zelf antwoord geven opvragen kan wel eens helpen sneller allerlei zaken te leren. Bij het regelmatig lezen op het forum was je waarschijnlijk al eerder tegengekomen dat het opslaan van documenten in Microsoft stijl veel onverwachte problemen geeft.

Met "Menu --> Bestand --> Assistenten --> Conversieprogramma voor documenten" wordt van alle documenten een copy gemaakt in een ODF format. Ondanks dat er een copie gemaakt wordt zou ik toch ook maar een echte backup maken van het alle documenten. Aangezien veel documenten omgezet worden laat de computer gerust een nacht werken en doe het er niet tussen door.

De overschakeling van MSO vergt ook nogal een overschakeling in denken. Die overschakeling in denken is voor veel gebruikers nogal moeilijk te maken. Ik heb het idee als deze omschakeling achterwege blijft het ook moeilijk blijft om de sterke punten van OpenOffice te ontdekken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: Etiketten gemaakt in Word

Bericht door cornouws »

RPG schreef:De overschakeling van MSO vergt ook nogal een overschakeling in denken. Die overschakeling in denken is voor veel gebruikers nogal moeilijk te maken. Ik heb het idee als deze omschakeling achterwege blijft het ook moeilijk blijft om de sterke punten van OpenOffice te ontdekken.
Helemaal eens. En - met persmissie - dan moeten mensen die van MsOffice af willen, natuurlijk wel gelijk naar LibrOffice kijken, dat met talloze betere en nieuwe functies, interface, compatibiliteit en een online-versie een veel beter alternatief is.
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
merlijn
Berichten: 25
Lid geworden op: do mei 31, 2018 11:14 am

Re: Etiketten gemaakt in Word

Bericht door merlijn »

@cornouws: hoewel ik het wel met u eens bent, dat LO zich ontwikkelt en AOO niet, het begint wel een beetje op reclame voor LibreOffice en uzelf te lijken, wat u hier allemaal plaatst. Vooral ook omdat in uw profiel een link staat naar uw commerciële website waarin u diensten aanbiedt gerelateerd aan LibreOffice.
AOO 4.1.6 Win 10 x64
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Etiketten gemaakt in Word

Bericht door RPG »

Url's in onderschriften en in normale bijdragen worden vrij strikt uitgeschakeld maar er is wel een uitzondering die ik niet zo snel duidelijk vertaald kan vinden op het Nederlands forum maar daarom maar onvertaald van het Engelse forum haal,
Use of company URLs in signatures: tolerated for active users as long as it is clear that the primary purpose for posting is AOO related.
https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... 6313#p6313

Ik ben van mening dat deze uitzondering voor Cor Nouws geldt. De bijdragen betreffen niet alleen dit forum maar misschien belangrijker de ontwikkeling van LibreOffice en in het verleden OpenOffice.org

Bij de overgang van dit forum van Sun naar Apache was een belangrijk discussie punt dat dit forum in gelijk mate dienstbaar zou zijn voor alle active Office suites die afgeleid zijn van het toenmalige OpenOffice.org. Dit staat ook duidelijk in de titel.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: Etiketten gemaakt in Word

Bericht door cornouws »

Dank voor de reacties en de mening dat in mijn geval een url wel zou mogen. Als het beter wordt geacht, wil ik die ook verwijderen natuurlijk.
Naast de diensten die ik met mijn bedrijf lever, doe ik ook werk in de gemeenschap. Soms een beetje andersom..
En ja, in mijn reacties pleit ik regelmatig voor LibreOffice en ik snap dat dat op reclame lijkt.
Is het voor gebruikers en aanhangers van open source niet belangrijk dat ze een zo goed mogelijk alternatief aangeboden krijgen voor de software, MSOffice, waar grote delen van de bedrijven, overheden en consumenten in gevangen zitten?
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
Plaats reactie