Hoe maak ik deze indeling? ( beginner )

Bespreek de tekstverwerker
Syncan
Berichten: 3
Lid geworden op: di nov 27, 2018 2:31 pm

Hoe maak ik deze indeling? ( beginner )

Bericht door Syncan »

Met de bijlage "kolom-text.jpg" wil ik duidelijk maken wat ik wil bereiken.
In het bovenste vlak moet de kop komen en in de vlakken die daaronder naast elkaar staan wil ik teksten typen die NIET van het linkse vlak door mogen lopen in het rechtse vlak als ik onderaan in het linkse vlak ben gekomen met typen.

Ik wil namelijk een soort vraag-en-antwoord document maken waar links de vraag staat en rechts het antwoord.
Daarom moet natuurlijk vraag 1 op dezelfde hoogte staan als antwoord 1.
Het mooiste zou zijn als het een leeg document zou zijn zodat ik het steeds opnieuw kan gebruiken voor nieuwe vragen en antwoorden.

Graag jullie antwoord.
Bijlagen
kolom-text.jpg
Apache OpenOffice 4.1.5
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Hoe maak ik deze indeling? ( beginner )

Bericht door floris v »

Lastig te zeggen omdat je nogal wat informatie achterhoudt. :ugeek:
Wat komt er on de balk bovenaan? Een titel? Iets dat op elke pagina herhaald moet worden? Heb je een vraag of meer vragen per pagina? Dat heeft allemaal invloed op wat de beste aanpak is.
Maar globaal kun je hier een tabel met twee kolommen gebruiken voor het geval je (meer dan) een vraag hebt. Twee frames kan ook, bij een vraag per pagina. Voor de tekst in de balk bovenaan hoef je niks bijzonders te doen tenzij je hem eil herhalen, dan kan hij in de header.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Syncan
Berichten: 3
Lid geworden op: di nov 27, 2018 2:31 pm

Re: Hoe maak ik deze indeling? ( beginner )

Bericht door Syncan »

floris v schreef:Lastig te zeggen omdat je nogal wat informatie achterhoudt. :ugeek:
Wat komt er on de balk bovenaan? Een titel? Iets dat op elke pagina herhaald moet worden? Heb je een vraag of meer vragen per pagina? Dat heeft allemaal invloed op wat de beste aanpak is.
Maar globaal kun je hier een tabel met twee kolommen gebruiken voor het geval je (meer dan) een vraag hebt. Twee frames kan ook, bij een vraag per pagina. Voor de tekst in de balk bovenaan hoef je niks bijzonders te doen tenzij je hem eil herhalen, dan kan hij in de header.
Dank je voor het snelle antwoord.
Ja, in de balk bovenaan komt een titel en inderdaad, die hoeft niet elke bladzijde herhaald worden; dat was ik nog vergeten te vertellen.
Ik kan je ook vertellen wat die vragen en antwoorden zijn. Ik meende dat dat niet relevant was, maar misschien maakt het juist wel duidelijk om daar wat meer op in te gaan:
Het gaat hier om mijn hobby jiu-jitsu waar in de linker kolom komt te staan hoe je wordt aangevallen en rechts hoe je je daarop moet verdedigen.
In de titel bovenaan komt te staan voor welke graad ( band ) dit is.
Dus:
Exameneisen oranje band.

En bijvoorbeeld komt er in de linker kolom te staan:
Hoofdaanval, van achteren
En in de rechter kolom als antwoord:
Kata-seoi

Snap je? :)
Apache OpenOffice 4.1.5
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Hoe maak ik deze indeling? ( beginner )

Bericht door floris v »

Dan is een tabel wel het meest geschikt, tenzij de items steeds op een regel passen, dan kan je ook gewoon met tabs werken, zet dan in het opmaakprofiel een tabstop op een geschikte waarde (daarmee voorkom je dat als je die tabstop moet verplaatsen, je die aanpassing in alle regels moet doorvoeren).
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Syncan
Berichten: 3
Lid geworden op: di nov 27, 2018 2:31 pm

Re: Hoe maak ik deze indeling? ( beginner )

Bericht door Syncan »

floris v schreef:Dan is een tabel wel het meest geschikt, tenzij de items steeds op een regel passen, dan kan je ook gewoon met tabs werken, zet dan in het opmaakprofiel een tabstop op een geschikte waarde (daarmee voorkom je dat als je die tabstop moet verplaatsen, je die aanpassing in alle regels moet doorvoeren).
Bedankt, dat zal ik proberen. Moet ik nog wel even bekijken wat het opmaakprofiel is, dat weet ik als beginner niet, maar dat zal wel makkelijk in de help te vinden zijn.
Apache OpenOffice 4.1.5
Plaats reactie