Cursor laten beginnen waar je de vorige keer bent geeindigd

Bespreek de tekstverwerker
jazzvb
Berichten: 29
Lid geworden op: za feb 18, 2017 2:58 am

Cursor laten beginnen waar je de vorige keer bent geeindigd

Bericht door jazzvb »

Hallo allemaal, kun je de cursor in een gebruikt document laten beginnen waar je de vorige keer bent geëindigd? zonder sneltoets te gebruiken.

groet,
jazz
OpenOffice 4.1.3
Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Cursor laten beginnen waar je de vorige keer bent geeind

Bericht door RPG »

[Opgelost] Writer onthoudt niet waar ik bezig was (Toon onderwerp) • OpenOffice.org
Misschien staat in de link de oplossing. In het kort:
  • OpenOffice moet je naam en voornaam weten.
  • Je moet het waarschijnlijk wel opslaan met een ODF extensie.
Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
jazzvb
Berichten: 29
Lid geworden op: za feb 18, 2017 2:58 am

Re: Cursor laten beginnen waar je de vorige keer bent geeind

Bericht door jazzvb »

bedankt, Romke. deze optie was mij al onder de ogen gekomen. ik ben niet zo happig op het invullen van mijn gegevens als het niet nodig is. en ik vind dat het voor deze functie ook niet nodig zou moeten zijn. is er geen andere manier? ik las dat je dit in Word met een macro kunt oplossen. is er zoiets niet voor Writer?

gr,
OpenOffice 4.1.3
Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Cursor laten beginnen waar je de vorige keer bent geeind

Bericht door RPG »

jazzvb schreef:ik ben niet zo happig op het invullen van mijn gegevens als het niet nodig is.
Dan vul je daar toch onzin gegevens in. Een reeks X's of iets anders is mogelijk voldoende.

Ik denk overigens dat je wantrouwen hier niet op zijn plaats is voor het overige deel ik dat wantrouwen. Ik geloof dat het wel zo is dat je naam te lezen is onder eigenschappen van elk document.
jazzvb schreef:ik vind dat het voor deze functie ook niet nodig zou moeten zijn.
OpenOffice is kantoor software en dien ten gevolge is het denk ik noodzakelijk dat zulk soort gegevens er in staan. Waarom het hiermee verbonden is: Het zou best kunnen dat niemand het weet. Overigens heeft denk ik ook niemand de behoefte om het eruit te halen.

Een discussie hierover heeft op dit forum geen enkele zin daar de ontwikkelaars dit niet lezen. Ook weet ik niet of je het met een macro kunt op lossen. Misschien dat iemand op het Engels forum dat weet.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Cursor laten beginnen waar je de vorige keer bent geeind

Bericht door floris v »

Er is denk ik wel een goede reden om de plaats van de cursor aan de naam van de gebruiker te koppelen. Denk je maar eens in dat verschillende mensen aan een document werken en door de tekst scrollen. Bij dit systeem keert elke deelnemer dan altijd terug naar de plek waar hij/zij gebleven was, neem ik aan, terwijl je anders op de plek zou belanden waar een ander gebleven was. Je kunt natuurlijk bij de gebruikersgegevens een fantasienaam invullen als je bang bent voor de vertrouwelijkheid van je gegevens.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Cursor laten beginnen waar je de vorige keer bent geeind

Bericht door RPG »

Ik vindt de verklaring van Floris v wel waarde hebben. Zeker in organisaties werken steeds meer mensen aan een zelfde document.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
jazzvb
Berichten: 29
Lid geworden op: za feb 18, 2017 2:58 am

Re: Cursor laten beginnen waar je de vorige keer bent geeind

Bericht door jazzvb »

ik vind dat ook wel een logische gedachte, floris v. die kan ik accepteren : )
ook de tip over een fantasienaam vind ik een goede.
de discussie ga ik niet aan en startte ik niet eens; het was een verklaring waarom ik dat niet wilde, meer niet. is sowieso niet meer aan de orde na de uitleg van floris v ; )

puur uit 'het willen weten' ga ik inderdaad nog even verder op zoek (engels wellicht). wie weet kan het in openoffice ook met een macro. ondertussen ga ik de nepnaam proberen.

heren (dames?), dank voor jullie reacties!
jazz
OpenOffice 4.1.3
Windows 10
jazzvb
Berichten: 29
Lid geworden op: za feb 18, 2017 2:58 am

Re: Cursor laten beginnen waar je de vorige keer bent geeind

Bericht door jazzvb »

net in elk veld wat ingevuld en getest, maar het werkt niet. wat wel direct gebeurde na het opslaan, was dat het beeld opeens groter werd. net alsof ik had ingezoomd. heel vreemd. heb inmiddels de pc opnieuw opgestart, wat ook niet hielp de cursor naar de laatst gebruikte plek te brengen. heb nu alles weer verwijderd, uitgezoomd (het beeld bleef groot), Writer afgesloten, document herstart en het blijft nu op dat nieuwe zoompercentage. of anders gezegd, in principe blijft het beeld nu dus groot. maar daar ga ik eens niet moeilijk over doen :D

even een kleine update dus...

update 2: het werkt! ik keek niet goed en zag geen .odf extensie staan tussen 'opslaan als'. maar de extensie daarvan is .odt. odf is de bestandssoort? heb daar eerlijk gezegd geen kennis van :s... nu heb ik mijn document opgeslagen als .odt en een woord ingevuld bij naamgegevens en nu werkt het dus goed.

in feite was Romkes eerste reactie dus meteen al afdoende geweest. #lekkergenant : )
dus bij deze allemaal nogmaals dank!
OpenOffice 4.1.3
Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Cursor laten beginnen waar je de vorige keer bent geeind

Bericht door RPG »

ODF staat voor twee dingen tenminste zoals ik het gebruik:
Alle extensie's die gebruikt worden door OpenOffice voor alle documenten.
Hoe documenten opgeslagen worden. Je kunt een beschrijving vinden in:
OpenDocument - Wikipedia

Het belangrijkste is wel dat je langdurig toegang tot je documenten houdt.

Een andere oplossing voor je probleem is misschien: Sla het op als een PDF en ga dat lezen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
jazzvb
Berichten: 29
Lid geworden op: za feb 18, 2017 2:58 am

Re: Cursor laten beginnen waar je de vorige keer bent geeind

Bericht door jazzvb »

dank voor je toelichting, Romke
OpenOffice 4.1.3
Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Cursor laten beginnen waar je de vorige keer bent geeind

Bericht door RPG »

Ik heb vanmiddag nog wat langer geexperimenteerd met het probleem. Het bleek dat waarschijnlijk alleen de cursor plaats onthouden wordt wanneer de gebruikers gegevens van het document overstemmen met die van hoe het ingesteld staat voor OpenOffice. Dit kun je aanpassen met
menu --> Bestand --> Eigenschappen
In de popup : Klikken op herstellen naast : Gebruikers gegevens toepassen

Het document moet ook bewaard worden

Als ik alles goed samen vat
a) Voor OpenOffice moet de naam , voornaam en initialen worden op gegeven
menu --> Extra --> Opties
In de popup : eventueel op het kleine driehoekje klikken
b) Het document moet opgeslagen zijn met een ODF extensie dus niet met een MSO extensie.
c) De gebruikers gegevens van het document moeten overstemmen met de gebruikers gegevens van het Programma OpenOffice
d) Het document moet ook opgeslagen worden om de cursor positie vast te leggen.

Als het allemaal zo moeilijk is lijkt het mij soms beter om er een PDF van te maken

Ik weet ook niet of bovenstaande observatie zonder fouten is

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie