nummering/opsommingstekens uitschakelen

Bespreek de tekstverwerker
bolletje
Berichten: 7
Lid geworden op: vr dec 03, 2010 4:26 pm

nummering/opsommingstekens uitschakelen

Bericht door bolletje »

Okee, mijn probleem moet na jaren maar eens de wereld uit: hoe schakel ik automatische nummering/opsommingstekens in Writer definitief UIT?

Heb al tig keer pogingen gedaan via Extra --> Opties voor autocorrectie- -> toepassen nummering - symbool ZONDER vinkje, maar die irritante nummering blijft maar doorgaan. (Soms verspringen na opslaan van mijn tekst ook mijn op Arial ingestelde handmatige cijfers willekeurig 'terug' naar Times New Roman.)

Zit er elders in het programma iets dat definitieve uitschakeling van die automatische nummering tegenhoudt? Wie de oplossing van mijn probleem levert, verdient bij voorbaat mijn eeuwige dankbaarheid!
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: nummering/opsommingstekens uitschakelen

Bericht door RPG »

Ik denk dat je een probleem heb met het gebruik van stijlen. Blijkbaar weet je waar de knop voor in en uitschakeling zit. Een ander iets wat vaak problemen oplevert is het werken op een zelfde document met Microsoft Office en OpenOffice,

Times New Roman
Ik denk dat het beste is om je verder te gaan verdiepen in stijlen en opmaak. Bij inspringen is het mogelijk om het opsommingsteken een andere stijl te geven. Je kunt het opsommingstekenstijl een aparte stijl geven. Het is niet zo moeilijk maar ik heb het niet paraat. Wanneer je moeilijk overweg kunt met het gemak wat OpenOffice en andere moderne tekst editors bieden is het misschien beter om over te stappen naar iets van dat niet biedt.

Het maken van een nieuwe stap
Ik heb ook vaak moeite om een nieuwe stap te maken maar ik moet toch ook erkennen dat een nieuwe stap ook veel mooie zaken oplevert.

Mijn favoriete aanbeveling voor onduidelijk zaken is altijd:
Gebruikers of users profiel
Lees de link voor informatie. Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geeft het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat. En lees de link voor informatie

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: nummering/opsommingstekens uitschakelen

Bericht door floris v »

Als de relevante opties bij Autocorrectie zijn uitgeschakeld en de automatische nummering toch doorgaat, zit die nummering misschien ingebakken in het opmaakprofiel voor de alinea's waar het optreedt. Kun je een voorbeeldbestand als bijlage toevoegen? Als zulke gekke dingen gebeuren, kan resetten van je gebruikersprofiel ook helpen.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
maartenvhm
Berichten: 1
Lid geworden op: ma okt 14, 2019 12:11 am

Re: nummering/opsommingstekens uitschakelen

Bericht door maartenvhm »

Bovenstaande reakties zullen zeker goed bedoeld zijn. Maar ik betwijfel of degene die de vraag stelt ermee geholpen is.
Wellicht vinden sommige gebruikers een 'meedenkend programma' leuk en prettig. Maar veel anderen waaronder mijzelf vinden het hoogst irritant.
Ik gebruik O.O. ook professioneel. En mijn teksten... die maak ik zelf op...

Uitschakelen van die nummering gaat als volgt:
1. kies OPMAAK
2. kies AUTOCORRECTIE
3. kies OPTIES VOOR AUTOCORRECTIE
4. zet de vinkjes uit bij de 'hulpmiddelen' die je niet wilt
Open office 4.1.7
Polypal
Berichten: 1
Lid geworden op: zo mar 12, 2023 1:11 pm

Re: nummering/opsommingstekens uitschakelen

Bericht door Polypal »

Maarten, oneindige dank voor de uitleg voor het uitzetten van de standaard ingestelde nummering.
Ik heb wat zitten worstelen met deze onhandige optie die naar mijn idee nooit tot de standaardinstellingen mag horen.
Internet en dit gebruikersforum zijn waardevolle instrumenten die de weg wijzen bij het zeer gewaardeerde OO.
Hasselblad what else. Open office 3.1
Plaats reactie