etiketten maken met verschillende namen

Bespreek de tekstverwerker
Luc17
Berichten: 1
Lid geworden op: di nov 28, 2017 5:01 pm

etiketten maken met verschillende namen

Bericht door Luc17 »

Beste,

Ik wil etiketten maken met OpenOffice Writer en deze afprinten.
1/ Mijn databron is aanmaken is mij reeds gelukt (met de koppen -rij )
2/ het etikettenvel heb ik kunnen onderverdelen in 3 kolommen en 8 rijen
3/ de velden <voornaam> en <naam> heb ik kunnen invoegen op het vel
4/ door F4 te drukken krijg ik boven mijn vel mijn gelinkte data te zien.
5/ hoe kan ik vooralleer af te printen want het zijn er veel die zullen verschijnen mijn vel controleren?

6/ kan ik ook condities inbouwen ? Vb bij een persoon die niet getrouwd is heb ik 1 voornaam nodig en 1 achternaam.
Echter als de personen getrouwd zijn moet ik dus een conditie ...een formule inbouwen waardoor hij een tweede rij activeert.

Wie kan mijn helpen?
laatste versie openoffice 414
Windows 8.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: etiketten maken met verschillende namen

Bericht door RPG »

Ik begrijp niet precies waar het probleem ligt. Mogelijk ben je al een heel eind op weg en moet je het geheel alleen nog uitprinten. De [Tutorial] Het maken van etiketten geeft mogelijk veel informatie die je nog niet weet.

Ik zou me eerst richten op het algemene en daarna op vragen van conditie's.
Ik denk dat er keuze is om de condities mogelijk zijn op te lossen met een query maar voor etiketten kun je ook gebruik maken van conditie die mogelijk zijn in writer documents. Dan kun je gebruik maken van zowel de velden als de condities van writer.

velden;voorwaarden definiëren
Wanneer je F1 indrukt in een tekst document en dan bij de index :velden;voorwaarden definiëren intoetst dan kom je uitleg in de help file bij de uitleg over dit probleem..

Voorlopig heb ik nog niet direct een idee hoe dat te doen. Ik zal kijken of ik wat zal vinden. De help files zijn moeilijker te lezen dan wat je noemt de handleidingen. Alleen de handleidingen zijn helaas bijna alleen in het Engels.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: etiketten maken met verschillende namen

Bericht door eremmel »

Laat print-voorbeeld niet zien wat er gebeurd?
Ik weet niet welke windows versie je hebt, maan W7 en nieuwer bevatten een MS print device dat naar een bestand schrijft, ook handig om mee te testen (Microsoft XPS Document Writer).

Voor slimme IF / ELSE etc moet je de help bestuderen.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: etiketten maken met verschillende namen

Bericht door RPG »

Ik dacht eerst dat je het eenvoudig kon oplossen met enkele condities maar dat gaat niet zo eenvoudig. Waarschijnlijk is het beter op te lossen met een query zoals Eremmel ook aangeeft. Ik heb getest met een werkblad. Je kunt ook een extra kolom in een werkblad maken, ik gebruik de volgende formule

Code: Selecteer alles

als (dubbele nodig is 
 dan 
        Eerste naam
        Gegevens voor nieuwe regel
        Tweede Naam
anders
      Alleen de vereiste naam
Einde van als
Code voor het maken van een nieuwe lijn

Code: Selecteer alles

Gegevens voor nieuwe regel = Char(10)
of 
Gegevens voor nieuwe regel = Char(10) & char(13)
of
Gegevens voor nieuwe regel = Char(13) & char(10)
Van het bovenstaande moet je zelf enige code maken geschikt maken voor een werkblad. Wat het een en ander moet worden is denk ik afhankelijk van het systeem wat je gebruikt

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie