Hoofdstuknummers met stip

Bespreek de tekstverwerker
JaapB
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jan 05, 2014 8:57 pm

Hoofdstuknummers met stip

Bericht door JaapB »

Ik ben overgestapt van MS Word naar OpenOffice. In Word heb ik een aantal niveaus gedefinieerd voor de nummering van hoofdstukken. Dus:
1
1.1
1.1.1
Nu plaatst Open Office op een aantal niveaus een stip voor het nummer. Ik krijg nu
1
.1.1
..1.1.1
Hoe krijg ik die stippen voor het hoofdstuknummer weg? Als ik de opmaak van de betreffende kop bekijk zie ik nergens die 'voorloopstip'.
Open Office 4.1.3 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Hoofdstuknummers met stip

Bericht door RPG »

Ik weet niet of ik het probleem al compleet begrijp maar dat komt hopelijk wel.

Hoofdstuk nummering moet geregeld worden met:
menu -->Extra --> Hoofdstuknummering

Wanneer er nog directe opmaak aanwezig is moet die verwijderd worden. Misschien is dan nodig om de alinea te selecteren en dan
menu --> Opmaak --> StandaardOpmaak
Dan op nieuw opmaken.

Het kan ook zijn dat in de actieve stijl het een en ander zo aangeven wordt. Bewerk dus de actieve stijl.

In het forum voor Tutorials staan veel onderwerpen voor stijlen. Stijlen zijn erg belangrijk in OpenOffice.

Als het niet lukt moet je mogelijk hier een klein voorbeeld plaatsen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
JaapB
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jan 05, 2014 8:57 pm

Re: Hoofdstuknummers met stip

Bericht door JaapB »

Je hebt het direct begrepen!
Ik benaderde de opmaak via "Stijlen en opmaak". Daar kon ik niets vinden. Maar in Extra => Hoofdstuknummering stond een stip in het vakje "Ervoor". Die verwijderen loste het op.

Dank!!
Open Office 4.1.3 op Windows 10
JaapB
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jan 05, 2014 8:57 pm

Re: Hoofdstuknummers met stip

Bericht door JaapB »

Toch blijkt de oplossing niet compleet. Het werkt wel, maar alleen maar zolang ik het document bewerk. Als ik het sluit en weer open is de 'voorloopstip' weer terug. Kan ik die ook standaard weglaten?
Open Office 4.1.3 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Hoofdstuknummers met stip

Bericht door RPG »

Mijn advies is alle directe opmaak te verwijderen. Opslaan als ODF bestand. Als er dan nog opmaak is die ongewenst is die stijl goed onder zoeken.

Directe opmaak verwijder je door iets te selecteren en dan op Cntrl-M toets te drukken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
JaapB
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jan 05, 2014 8:57 pm

Re: Hoofdstuknummers met stip

Bericht door JaapB »

De oorzaak ligt vermoedelijk in het opslaan als Word97 document. Zolang ik ODF gebruik gaat het goed, zelfs zonder dat ik directe opmaak verwijder. En als ik voor- of na de directe opmaak verwijderd te hebben het document opsla als Word97, sluit en weer open dan is de 'voorloopstip' weer terug.
Ik merk een vergelijkbaar 'conversieprobleem' bij het niet opnieuw kunnen starten met een nummering. De post waarin ik hiervoor hulp vroeg (https://forum.openoffice.org/nl/forum/v ... f=8&t=2604) lijkt dood te lopen.
Open Office 4.1.3 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Hoofdstuknummers met stip

Bericht door RPG »

Als je zo gehecht ben aan het opslaan in een oude indeling van MSO dan is het eerder aan te raden om MSO te gebruiken. Conversie van gegevens geeft altijd problemen. Hoe slechter de documenten zijn opgemaakt hoe groter de problemen. De problemen worden nog groter bij regelmatige uitwisseling tussen MSO en OOo. Het zou kunnen dat LibreOffice minder problemen geeft maar dat lijkt mij afhankelijk van veel onbekende factoren. Op het Engels forum heeft John_Ha dit [Tutorial] Differences between Writer and MS Word files (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum geschreven. Ik weet niet of je er iets aan hebt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie