Labels maken - afbeelding in tabel

Bespreek de tekstverwerker
versteldo
Berichten: 1
Lid geworden op: wo jul 26, 2017 8:46 pm

Labels maken - afbeelding in tabel

Bericht door versteldo »

Ik probeer labels te creëren voor een product dat ik zelf maak, maar dit blijkt een pak moeilijker te zijn dan ik vooraf had ingeschat :D

De labels die ik wens te bedrukken zijn 38 op 21,2 millimeter, vrij klein dus. Wanneer ik in het font naar keuze lettergrootte 18 gebruik en ik 2 regels ingeef is er nog wat plaats op het etiket vrij zoals in volgende voorbeeld:

Afbeelding

Dat bracht me op het idee om onderaan nog wat tekst toe te voegen, maar het is erg belangrijk dat de 2 regels in het midden van het label blijven staan en de positie niet aangepast wordt door het lijntje onderaan. Ik dacht dit te bereiken door een tabel in een tabel te plaatsen, maar dat bracht nieuwe problemen mee:

- ten eerste maakt de writer na de tabel in de tabel een lege regel waardoor de cel groter wordt en niet meer op de labels past.

Afbeelding

- ik heb gevonden hoe de regel te verwijderen, maar dan nog is er niet genoeg plaats op het label voor 4 regels door de spacing tussen regels, ook al kies ik voor rij 1 en 3 een lettergrootte van 1.

Afbeelding

Toen had ik het idee om een afbeelding te maken die dezelfde grootte heeft of iets kleiner is dan een label en deze vervolgens in de cellen van de tabel te plaatsen. Op die manier kan ik op het label zetten wat ik wil en waar ik het wil, maar ook dit bracht problemen mee:

- de resolutie van de tekst is minder goed wanneer ik een afbeelding in een cel plak tegenover wanneer ik de tekst in writer ingeef en afprint. Ik heb voor de afbeelding nochtans een resolutie van 300 ppi gebruikt en als formaat PNG zonder compressie gebruikt, maar kleine lettertjes zijn toch vrij blurry tegenover wanneer gewoon afgedrukt.

-Ook wanneer ik een afbeelding in een cel voeg plaatst writer er een lege regel achter. Wanneer ik de afbeelding versleep naar een andere cel gebeurt dit niet?

Afbeelding

-Wanneer ik op deze manier in meerdere cellen een afbeelding plaats valt het mij op dat deze niet gecentreerd zijn, de ene staat wat meer naar boven in de cel, de andere wat meer naar links..

Afbeelding

Ik zou toch liefst werken met afbeeldingen, daar ik op die manier meer vrijheid heb qua layout van mijn labels.. Kan iemand mij aub uitleggen hoe ik een afbeelding perfect in een cel laat passen die net even groot of iets groter is, mooi gecentreerd en zonder lege regels achteraf? Ook tips qua resolutie zijn welkom, maar dat vraag ik misschien beter op een ander forum dat zich daarop toelegt. De tools die ik tot mijn beschikking heb zijn OpenOffice en GIMP.
NeoOffice 2.2.3 met MacOS 10.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Labels maken - afbeelding in tabel

Bericht door RPG »

Hallo

Tabel of Frame
Ik heb een klein beetje gespeeld met het gewenste. Pas geleden was er ook zo'n soort vraag. Toen had ik het idee om een tabel in te voegen. Maar ik krijg het idee dat Frame's beter werken. Zie dat als voortschrijden. inzicht.

De tekst lijkt mij dan eerst gecentreerd te worden binnen tweede frame. Het frame wordt waar in de tekst staat wordt zowel horizontaal als verticaal gecentreerd.

Over het plaatje heb ik nog geen idee. Voorzover ik weet gedragen plaatjes
zich ook als frame.

Het is belangrijk om frames goed te verankeren. De frames die etiket-groot zijn moet aan de pagina verankerd worden. Frames die binnen een frame zijn moeten aan een frame verankerd worden.

Wat ook belangrijk is de schikking: Welk frame komt voor en achter

Ik hoop dat het idee je iets helpt

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Labels maken - afbeelding in tabel

Bericht door RPG »

Hallo

In eerste instantie heb ik begrepen dat je er een plaatje wilde invoegen. Maar toen alles goed tot mij doordrong bleek dat je van het geheel een plaatje wilt maken. Ik heb het idee dat eerst een plaatje maken van het geheel en dat invoegen alles moeilijk maakt.

Het kan gemakkelijk met tekst indien je de goede letters vindt.
Ik heb drie frames gemaakt:
a) Voor blue voodoo: Laat die op de goede plek komen.
b) Voor de datum.
c) Voor: 3MG

De drie frames moeten verankerd worden aan het frame waartoe ze behoren.

Romke
Bijlagen
Voorbeeld_blue_voodoo.odt
(9.71 KiB) 192 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie