Grotere cijfers Hoe?

Bespreek de tekstverwerker
Tisty99
Berichten: 6
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 12:34 pm

Grotere cijfers Hoe?

Bericht door Tisty99 »

De maximale lettergrootte die ik aankan in Openoffice is 96.
Om een zeilnummer te kunnen kalkeren zou ik een lettergrootte van 8 cm hoog met een lijndikte van 8 mm willen verkrijgen.
Ik schat dat het dan 216 ipv 96 moet worden. Kan dat in Openoffice en hoe?
OpenOffice 3.0.0 op Vista
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Grotere cijfers Hoe?

Bericht door RPG »

Hallo

Het is altijd gevaarlijk om te zeggen dat iets niet kan in OpenOffice maar ik neig er toe om te zeggen dat het niet kan in OOo. Ik heb het geprobeerd in twee technische teken programma's en het lijkt er op dat het daar wel in kan.
http://www.qcad.org/en/
Je kunt daar een probeer versie downloaden die 15 min of zo iets werkt. Het resultaat kun je opslaan en na opnieuw opstarten verder bewerken.

Ik verwacht dat het in veel teken programma's wel zal kunnen. Ik zou eventueel paint van Windows proberen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Grotere cijfers Hoe?

Bericht door floris v »

Het lijkt me dat je dit soort dingen in elk geval met een tekenprogramma (in dit geval Draw) zou moeten proberen en niet met Writer. Je kunt natuurlijk eerst je nummer zo groot mogelijk invoeren, de afbeelding die je dan hebt opslaan en vervolgens proberen de afbeelding uit te vergroten tot de cijfers/letters de gewenste grootte hebben. De randen zijn dan waarschijnlijk niet meer zo netjes, maar als ze als sjabloon dienen en niet als eindproduct, hoeft dat geen groot bezwaar te zijn.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Grotere cijfers Hoe?

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb nog even gespeeld met een tekst box. Een tekst-box zit op de teken toolbar. Er is een optie voor: Aanpassen aan frame. Het enigste wat dan nog moet gebeuren is:
  • Het gewenste letter type zoeken
    Het frame de gewenste grootte geven.
Ik had het ook niet verwacht.
Romke
Bijlagen
fit-to-frame.odg
(9.43 KiB) 288 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Tisty99
Berichten: 6
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 12:34 pm

Re: Grotere cijfers Hoe?

Bericht door Tisty99 »

Dank voor jullie snelle reacties. Ik heb de tip van Romke toegepast en met QCAD het gewenste resultaat kunnen afdrukken. De andere voorgestelde mogelijkheden ga ik ook proberen enkel om te weten wat kan en wat niet. Nogmaals dank en groeten, Tisty99

Edit: Zoals je aangaf met de tekstbox in OO kan het ook. Voor mijn toepassing (kalkeren) kan ik een massa inkt besparen door in het menu "Teken" te kiezen en dan de tab "Teksteffecten" en daar "Omtrek" aanvinken. Zo worden enkel de randen van de karakters afgedrukt en het zijn enkel die die ik nodig heb.
OpenOffice 3.0.0 op Vista
Plaats reactie