Opsomtekens in Writer

Bespreek de tekstverwerker
VanBoisot
Berichten: 3
Lid geworden op: wo jun 14, 2017 11:28 am
Locatie: Zoetermeer

Opsomtekens in Writer

Bericht door VanBoisot »

Hallo,
Ik gebruik AOO 4.1.3. op Mac OS 10.12.4.
Ik heb een probleem met opsomtekens in Writer. Wanneer ik opsomtekens gebruik in een tekst en schrijf de file weg als doc file (voor uitwisseling met anderen die Microsoft office Word gebruiken) en ik roep de file dan weer op, dan zijn de opsomtekens vervangen door hokjes met een vraagteken erin. Ik weet niet hoe ik dit goed krijg. Wie kan mij hierbij helpen?
Wanneer ik de tekst met opsomtekens wegschrijf als odt file, gebeurt het niet. Ook bij gebruik van nummering heb ik geen problemen, noch bij het wegschrijven als odt file, noch bij het wegschrijven als doc file. Het is alleen bij het gebruik van opsomtekens en wegschrijven als doc file.

Harro
OpenOffice 4.1.3. Mac OS 10.12.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Opsomtekens in Writer

Bericht door RPG »

Hallo

Je zou kunnen proberen of de anderen zo'n nieuwe versie van MSO hebben dat ze ook kunnen werken met een odt opgeslagen versie. Als hun versie niet met odt kan werken is het beste om samen het zelfde programma te gebruiken.

Het zou kunnen zijn dat een ander opsommingsteken wel werkt. Je kunt ook misschien kiezen voor een opsommings-cijfer. Ik denk dat het beste is om alles zo eenvoudig mogelijk te houden, dus te concentreren op de inhoud. Pas in de laatste fase gaan denken aan verfraaiing.

Ik meen mij te herinneren dat het probleem weleens op het Engelse forum ter sprake is geweest.
https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... llets+word
Ik heb deze gevonden en daar wordt iets gezegd over een lettertype.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
VanBoisot
Berichten: 3
Lid geworden op: wo jun 14, 2017 11:28 am
Locatie: Zoetermeer

Re: Opsomtekens in Writer

Bericht door VanBoisot »

Dag Romke,

Dank voor je reactie en suggesties. Sorry dat ik wat laat reageer. Druk met andere dingen. Ik heb op het Engelse forum de uitgebreide discussie gelezen. Daar staat in grote lijnen beschreven wat bij mij aan de hand is, met dien verstande dat het bij mij niet alleen voorkomt in OpenOffice 4.1.3., maar ook al voorkwam in OpenOffice 4.1.2.
Maar ik begrijp uit de Engelse discussie dat het vooral (zo niet uitsluitend) een probleem is dat zich voordoet bij de conversie van Writer naar Word. Writer en Word gaan verschillend om met opsomtekens. De belangrijkste suggestie die in de Engelse discussie naar voren komt is alle files die in Writer zijn gemaakt weg te schrijven als .odt files en niet als .doc files.
Ik lees daar ook dat Word sinds 2007 .odt files kan lezen en schrijven. Wist ik niet. Sterker: ik wissel veel docu uit met grote en kleine bedrijven en met overheidsinstellingen. Die gebruiken alle Word en andere Microsoft programma's. Ik heb weleens de klacht gekregen dat .odt files niet konden worden geopend. En omgekeerd krijg ik van hen altijd .doc files toegestuurd. Ik weet nu tenminste wat me te doen staat.

Thnx Romke. Ik ben heel erg geholpen.

Harro
OpenOffice 4.1.3. Mac OS 10.12.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Opsomtekens in Writer

Bericht door RPG »

Hallo

Ik ben blij dat de link geholpen heeft. Op het Engelse forum zijn diverse leden aanwezig die diepgravende kennis hebben over verschillende onderwerpen. In sommige discussie waarin diverse leden zich mengen versterkt die samengebundelde kennis.

Naast OpenOffice bestaat er ook LibreOffice. LibreOffice en OpenOffice lijken veel op elkaar. LibreOffice kent verschillende versies wat betreft stabiliteit. Probeer op een andere computer welke versie geschikt is om te gebruiken. LibreOffice doet meer aan ondersteuning van alles wat met Microsoft te maken heeft.

Fresh versie hebben een grote kans op fouten
Still versie heeft al minder fouten.
Wees voorzichtig voor dat je een versie bedrijfsmatig in gebruik neemt.

Er schijnen ook betaalde versie te zijn met meer mogelijkheden en minder fouten.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
VanBoisot
Berichten: 3
Lid geworden op: wo jun 14, 2017 11:28 am
Locatie: Zoetermeer

Re: Opsomtekens in Writer

Bericht door VanBoisot »

Dag Romke,

Ja ik heb gemerkt dat de Engelsen een diepgaande kennis hebben. Heb ik dankbaar gebruik van gemaakt.

Ik heb een oudere versie van LibreOffice geïnstalleerd, 5.0.3.2. Versie 5.3.3 is beschikbaar zag ik. Ik zie alleen de Fresh versie aangeboden. Waar vind ik de Still versie?
Vanwaar je waarschuwing om voorzichtig te zijn?

Harro
OpenOffice 4.1.3. Mac OS 10.12.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Opsomtekens in Writer

Bericht door RPG »

Hallo

http://www.libreoffice.org/download/download/
Iets naar beneden scrollen en je vind dan de Still versie.

http://downloadarchive.documentfoundati ... ffice/old/
Lijst van alle oude versie

Ik kan nergens meer iets vinden over hun publicatie politiek. Maar ik geloof dat ze nog steeds veel verschillende versies hebben. Het belangrijkste verschil is hoe betrouwbaar is de versie. Ik gebruik altijd een versie van openSUSE. Ik heb een tijd lang een wat oude versie gebruikt van LibreOffice omdat de nieuwere versies niet goed met een database konden werken. De keuze van de versie is voor een deel persoonlijk en afhankelijk of het goed werkt in de gewenste omgeving.

OpenOffice 4.1.1 crasht telkens bij openen van mijn document (Toon onderwerp) • OpenOffice.org. In de link geeft CorNouws een mooie uitleg over de publicatie politiek.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie