Kan mijn documenten niet meer openen....

Bespreek de tekstverwerker
Madiana
Berichten: 52
Lid geworden op: wo nov 30, 2011 10:34 am

Kan mijn documenten niet meer openen....

Bericht door Madiana »

Beste lezer,

Ik heb een groot probleem. Al mijn documenten hebben als extensie DOC gekregen, en ik kan ze niet meer openen.
Dit is waarschijnlijk gebeurd toe ik een document wilde openen die in een back-up staat. Die is toen met een verkeerd programma geopend. Tenminste ik denk dat het toen is gebeurd .
Als ik via Verkenner bij Documenten op een document ga staan en rechts klik, en dan op eigenschappen klik, dan kan ik daar het programma wijzigen waarmee het programma wordt geopend. Maar ik zie dat bij Bestandstype staat: DOC-bestand (doc.) Eerst stond daar iets anders maar ik weet niet meer wat.

Ook kan ik OpenOffice en OpenOffice Writer niet meer openen.

Ik maak me grote zorgen want het gaat over alle documenten van vele jaren. Het zou een ramp zijn als ik mijn documenten niet meer kan openen.

Ik hoop dus dat iemand mij kan helpen.... maar het is ook nog zo'n moeilijke tijd,vlak voor Kerstmis. Iedereen is natuurlijk druk met de voorbereidingen.

Vriendelijke groet, Madiana
Laatst gewijzigd door Madiana op zo jul 22, 2018 10:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice 4.1.7 / Windows 10 Home /Firefox 98.0.2 (64-bits)
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kan mijn documenten niet meer openen....

Bericht door floris v »

Druk druk druk ja, maar dit kan er wel tussendoor. :)

Hier spelen dus twee problemen:
1. De oorspronkelijk met Writer gemaakte en als odt opgeslagen (?) bestanden worden nu opeens door Windows gekoppeld aan MS Word.
Gewoonlijk is er dan niets aan de hand. Het is een kwestie van de bestandsassociaties aanpassen, zoals dat heet. Rechtsklikken op zo'n bestand in de Windows Verkenner, dan Openen met... kiezen, OpenOffice Writer kiezen als dat in het lijstje staat en anders Standaardprogramma kiezen. Zoek Writer op (normaal staat het in Program files\OpenOffice 4\Program. Dan writer.exe selecteren, OK, en niet vergeten Dit type bestanden altijd openen met aan te vinken. Als Writer dan niet opent, naar 2. gaan.
2. OpenOffice is niet meer te openen.
Waarschijnlijk is er iets mis met de gebruikersinstellingen. Vernieuw het gebruikersprofiel. Zie daarvoor Tutorial Gebruikersprofiel vernieuwen.

Hopelijk helpt dit. Veel succes ermee.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Madiana
Berichten: 52
Lid geworden op: wo nov 30, 2011 10:34 am

Re: Kan mijn documenten niet meer openen....

Bericht door Madiana »

Hallo Floris,

Vriendelijk dank voor de snelle reactie. Aardig dat je de tijd hebt gevonden, zo vlak voor Kerstmis.
En gelukkig kan ik mijn documenten weer openen!

Ik heb ervoor gekozen om OpenOffice documenten niet op te slaan als OpenDocument-tekst (.odt) maar als .doc
Alleen.... klopt het dat de documenten bij Verkenner staan opgeslagen als DOC-bestand? Ik dacht dat ik type: "DOC-bestand" alleen zag als een document geopend was.... en dat het type in gesloten toestand niet DOC-bestand genoemd werd maar iets anders (ook niet OpenDocument-tekst)

Correctie op het bovenstaande (ik heb het naderhand even nagekeken):
In de map "Documenten" staan de documenten die ik met .doc heb opgeslagen vermeld als OpenOffice.org XML 1.0-tekstdocument.
Als ik zo'n document open, staat het in de map "Documenten" helemaal als laatste vermeld als .~lock.naam van het document. Het is dan (tijdelijk) een DOC#-bestand.

Het komt mij ook voor dat het pictogram, dat vòòr de naam van het document staat, anders is, veel donkerder ook. Maar misschien was het altijd al zo en vergis ik me. Dit is niet zo belangrijk verder. Als het maar goed werkt.

Correctie op het bovenstaande:
De pictogrammen van Writer die in de map Documenten vòòr de naam van een document staan zijn ietsje anders als een document is opgeslagen met de extensie .doc (OpenOffice.org XML 1.0-tekstdocument) of met de extensie .odt (OpenDocument-tekst). Met de extensie .odt is het pictogram iets donkerder blauw.

Vriendelijke groet,
Madiana
OpenOffice 4.1.7 / Windows 10 Home /Firefox 98.0.2 (64-bits)
Plaats reactie