Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bespreek de tekstverwerker
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door RPG »

Hallo

http://www.libreoffice.org/download/libreoffice-fresh/
De link verwijst naar de fresh versie wat jij hebt op dit moment.

http://www.libreoffice.org/download/libreoffice-still/
Deze heeft minder fouten.
agoddijn schreef:Wat bedoel je met het bestand opnieuw 'inladen'?
Ik denk dat je met een origineel bestand moet beginnen te werken wat je naar een PDF wilt omzetten. De versie van 600 MB moet je voorlopig vergeten.

Als ik alles kopieer van de gegeven link dan word er door mijn versie van LibreOffice een nette PDF gemaakt. De bijschriften staan er onder.
Bijlagen
opruimen02.pdf
In print layout en minder pagina's
(195.82 KiB) 220 keer gedownload
opruimen01.pdf
In web layout
(261.27 KiB) 222 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

Ook de 2e keer alles weg als ik een bijlage toevoeg! Ik zal wel iets verkeerds doen, maar ik plaatst dit bericht nu maar zonder bijlage. Graag een tip zodat het wel lukt!! Gelukkig deze tekst gekopieerd!!

Hoi,

Is mijn bericht inclusief bijlage ineens weg....
Zit echt niet mee vandaag! Nu maar weer opnieuw typen. Ik ga dan de still versie van LO maar downloaden vanaf jouw link. Dank je wel! Hoop dat het nu wel gaat lukken

Wat jij aan bestanden hebt bijgevoegd is helaas echt niet wat ik bedoel. Zag er ook niet goed uit: grote stukken wit tussen de tekst en veel te klein plaatjes. Ik zal een voorbeeld bijlage toevoegen van een paar blz. zodat je kunt zien wat wel de bedoeling is. Niet een exacte kopie van de Ruimtewijzer, maar een net tekstbestand daarvan met daartussen op maat (grotere dus) gemaakte plaatjes met als bijschrijft de copyright-tekst. Ik doe er een odt versie bij en een pdf.

Ik heb er wat opmerkingen tussen gezet. Hoop dat deze tekst niet opnieuw verdwijnt. Zal hem uit voorzorg even kopiëren.
Groet,

Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door floris v »

Ik zie geen gegeven link, maar raak wel nieuwsgierig. Kun je de link als PM sturen? Dan kijk ik er eens naar. De voorbeelden van RPG als PDF zien er idd niet goed uit.
 Edit: Zelf gevonden ;) 
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door RPG »

Hallo

De link staat in bijdrage met datum en tijd: 11 sep 2015 15:45 in deze draad.

https://www.e-act.nl/ah/site?a=14&p=83172&h=183199

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

Ik zie dat het bestand te groot was. Daarom lukte het toevoegen niet! Zal de voorpagina eraf halen. Misschien lukt het dan wel.
De voorpagina-foto was al vanzelf verdwenen (leesfout) Het is 10,9 MB. Weet niet wat ik er nog meer uit kan halen, zodat het wel klein genoeg is. Misschien maar 1 blz. doen met een plaatje.

Zelfs 1 blz. met 1 plaatje is al teveel: nog steeds 10,4 MB.

Ik kan misschien een Dropbox-link plaatsen. De gegeven link is niet representatief voor wat ik aan het doen ben!!

https://www.dropbox.com/s/4eygk3y9t0so3 ... _.odt?dl=0

Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door floris v »

Nou, ik zie het al hoor. Als je die pagina's direct in OO of LO inplakt, krijg je een fraaie puinhoop. Een browser geeft HTML nu eenmaal op een heel andere manier weer dan een tekstverwerker een document. Ik vrees dan ook dat je zo'n pagina niet zomaar in zijn geheel kunt kopiëren en plakken maar dat je het beter per kolom kunt aanpakken - eerst in Libre of AOO een tabel maken met goede breedte-indeling, dan de juiste stukken op de juiste plek erin zetten. Niet te veel tegelijk trouwens, want HTML werkt niet met alinea's zoals Libre en AOO dat doen.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door floris v »

Voorbeeld met PB verstuurd.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

Dat heb ik ook niet gedaan Floris, alles er zo ingeplakt.
Heb je het voorbeeld bestand in Dropbox bekeken?
Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door floris v »

Aan het laden. :)
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

floris v schreef:Voorbeeld met PB verstuurd.
Dank je wel Floris, je PB gezien, maar heb je mijn Dropbox-link gezien, want dat is wat de bedoeling is.
Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door floris v »

Nog steeds geen beeld.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

Een nieuwe link. Misschien doet die het beter:
http://bit.ly/1HBeiR0

Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

En nu nog de OO link: http://bit.ly/21pNo4P

Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door floris v »

De eerste link werkte, de tweede niet. Bij de eerste moet je er natuurlijk rekening mee houden dat een afbeelding te hoog kan zijn om nog op een bladzijde te passen. Als je een tekst op voor weergave in een browser hebt opgemaakt, speelt dat niet omdat je daar geen pagina's hebt, maar als je voor een e-reader bezig gaat, wordt dat anders. Soms moet je dan een afbeelding verplaatsen om de opmaak goed te krijgen. OP de PDF kan ik natuurlijk niet zien waarom de bijschriften de mist ingaan.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

Hallo Floris (en anderen),

Het gaat NIET om een bestand voor een eReader, gewoon een pdf om op de pc te kunnen lezen. Dat plaatjes soms te hoog zijn, spreekt vanzelf. Dan pas ik ze aan. Niet eens nodig , want ze springen dan vanzelf al naar een volgende bladzijde, maar als ik ze daar niet wil hebben, pas ik de grootte aan. Had geen zin dta in het voorbeeld bestand te doen, omdat dat ene plaatje in het echte bestand wel goed staat.

Vreemd dat je de odt-link niet kunt openen. Bij mij opent hij prima. Nog even getest. Nu een link gemaakt naar de laatste volledige versie:
http://bit.ly/1lrJzeB Ook een odt-bestand. Wie weet doe die het wel. Het is een enorm bestand, maar probeer maar of het lukt. Dan zie je echt hoe de bedoeling is en ws. ook welke plaatjes weg zijn of waarde bijschriften weg zijn, hoewel dat laatst alleen in Libre Office was en niet in Open Office.

Ik hoop nog steeds op een oplossing zodat ik het eBook af kan maken en niet steeds alles opnieuw hoef te doen.
Groet,

Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door RPG »

Hallo

Over het bestand van 110 MB wat alles bevat.
Maak eerst een kopie van het bestand
Open daarna het bestand met LibreOffice en sta het reparatie verzoek toe. Bij mij lukte het om het bestand te lezen. Zonodig wil ik het bestand wel opsturen maar zelf repareren is gemakkelijker. Zorg in het vervolg voor meerdere kopieen van het zelfde bestand. Ik geef altijd een nummer extra aande bestandsnaam en verhoog dit regelmatig. Op die manier heb ik altijd wel een kopie als er een crash optreedt. Ik verhoog dat nummer regelmatig en zeker na grote wijzigingen.

De opmaak
Ik denk dat floris over de opmaak wel meer kan vertellen maar het komt op mij over als de opmaak aanpassen aan het gewenste. Ik denk niet dat het automatisch zal kunnen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

Dank je wel Romke!

Ik had al geschreven dat ik steeds kopieën opsla. Doe dat precies zoals jij schrijft. Ben nu aan versie 82. Het openen van het bestand is het probleem niet, maar wel dat de bijschriften na opslaan en opnieuw openen toch weer verdwijnen ONDER het plaatje waar het bijschrift bij hoort. Dan werk je voor niks.

Het lijkt of ik niet duidelijk kan maken waar het om gaat. Ik zoek nu een oplossing voor het steeds opnieuw verdwijnen van de bijschriften in Libre office.

Ik kan het bestand goed openen en repareren indien nodig ook.

Ik ga nu opnieuw Libre office downloaden vanaf de link van Floris, omdat dat gisteren tot 3x toe niet lukte. Bestand was steeds beschadigd werd er gemeld. Ik neem aan dat de still-versie het beste is voor mij. Wat betekent dat trouwens: still en freshversie?

Het bestand crashte vaak in Open Office, maar niet in Libre Office, dus daar heb ik nu geen last meer van, zeker niet nu ik het bestand in 5 delen heb gesplitst van elk 20 artikelen.

Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

Het lukt weer niet met downloaden van LO. Krijg steeds dezelfde foutmelding. Nu al 4x! Heb er nu een screenshot van gemaakt:
Schermafdruk 2015-12-01 13.01.11.png
Snap er niets van!

Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door RPG »

Hallo

Jouw site gaat opruimen in de ruimste zin van het woord. Het gaat over het op orde krijgen van delen van het leven. Ik denk dat het nuttig is om dat toe te passen op jouw laatste probleem met de computer. Het mag zo zijn dat het probleem wel op de zelfde computer plaatsvindt maar dat betekent absolute niet dat het van toepassing is op het onder werp van deze draad. Ik zou zeggen leer het probleem in een part vakje te stoppen in dit geval open een nieuwe draad.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

Je hebt gelijk Romke.

Ik had er zelf ook al aan gedacht om er een nieuw topic van te maken.
Ga dat nu doen.

Hoop nog wel op een antwoord op mijn plaatjes/bijschriften probleem.

Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door RPG »

Hallo

Hoe het een en ander op te lossen? Ik denk dat hier niet zo'n duidelijk antwoord op is. Er zijn verschillende oplossingen gegeven die al of niet compatible met elkaar zijn. Soms werkt het alleen met OpenOffice soms moeten er ook andere hulpmiddelen gebruikt worden. Als je met OpenOffice / libreOffice wilt blijven doorwerken dan lijkt mij de beste oplossing om eerst met 100 losse bestanden te gaan werken en dan die te zien koppelen op welke manier dan ook.

Door met kleine bestanden te werken wordt het duidelijker waarde fout is. Het lijkt mij dat de fout, problemen, verschillende oorzaken kunnen hebben. Wanneer je er voor kiest om te blijven bij OpenOffice gebruik dan de LibreOffice still versie.

Blijven bij OpenOffice betekent ook kennis krijgen hoe stijlen en opmaak werkt. Ik denk dat een met "stijlen en opmaak"(F11) gemaakt document minder gauw fouten maakt.

Het zou kunnen zijn dat het bijschrift wat wegvalt niet als een bijschrift herkent wordt. De oorzaak kan al in het originele document zitten.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door floris v »

Het gedownloade bestand was beschadigd, er ontbraken aardig wat afbeeldingen. Wel was goed te zien dat alle bijschriften goed zichtbaar waren.
 Edit: Ik weet niet veel van Libre op Apples. Het kan zijn dat er in de versie voor de Apple bugs zitten die de problemen veroorzaken die je hier meldt. 
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

Beste helpers van toen!

Een super late reactie, maar ik wil toch nog even melden dat het uiteindelijk GELUKT is. In okt. 2016 was het enorme eBook van 512 blz. klaar mét alle plaatjes, precies zoals ik het wilde. Het heet: "Honderd Wegwijzers naar Ruimte".

Ik heb verder gewerkt in Libre Office, nog heel veel gedoe met de lay-out gehad, wat ik niet meer ga en kan beschrijven, maar ik heb de plaatjes verkleind of eigenlijk gecomprimeerd, wat prima en super makkelijk ging in Libre Office waardoor het bestand veel minder zwaar werd en er ook geen rare ding meer met de plaatjes gebeurden.

Toen uiteindelijk alles per hoofstuk (100) opgeslagen als pdf, zodat ik de lay-outveranderingen de baas bleef. Die 100 pdfjes heeft mijn schoondochter met een Adobe-programma aan elkaar gekoppeld en zo is alles goed gekomen, na ontelbare uren hard werken.

Het is mooi geworden en het staat nu te koop op mijn website. Ik wil iedereen nog heel erg HARTELIJK BEDANKEN voor het meedenken, want al met al ben ik door alle hulp toch tot de oplossing gekomen. Ik voeg een bijlage toe van de cover.

Hartelijke groet,

Jala
Cover Final 30 sept.2016_kleiner.jpg
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door eremmel »

Leuk dat je nog je resultaat terug koppelt. Voorkant ziet er leuk uit. Nog een tip: maak een versie met 2 a 3 drie halve hoofdstukken die je als voorproef kunt downloaden, ik (als toevallige bezoeker) heb nu geen idee van de kwaliteit van de inhoud.
vr.gr.
Erik
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

Leuke tip Erik! Dank je wel!!

Op mijn salespage staat heel veel geschreven over de inhoud en ik heb daar ook mogelijkheid gegeven om de hele inhoudsopgave te downloaden, maar dit is ook een goed idee. Ik zal kijken of ik dat ook nog ga doen. Dank je wel!

Hier de link naar de salespage: http://www.opruimen.org/honderd.html Leuk als je daar eens zou willen en mij dan laat weten of je het na dit gelezen te hebben ook nog zinvol vindt.
Hartelijke groet,

Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door eremmel »

Jala,

Ik heb even een paar blogjes gelezen van je. Hier en daar een handige tip voor mij. Maar ik denk dat mannen er toch nuchtiger in staan. Ik ben wel een boeken verzamelaar. Vroeger kocht ik 1 meter IT-vakliteratuur per jaar om bij te blijven. Tegenwoordig doe ik dat alleen nog digitaal: veel handiger zoeken en je kunt makkelijk extra informatie (links, pagina's, presentaties etc) toevoegen aan PDFs met een programma als PDF XChange Editor waardoor deze boeken nog waardevoller worden. Mijn papieren exemplaren puilen ook uit van de 'knipsels'. Want wat op internet staat kan zo maar weer verdwenen zijn.
Verder kan ik redelijk opruimen. Alles wat ik niet gebruik stop ik in een doos en als ik die niet in 5 jaar open heb gemaakt, gaat de inhoud weg.

Vorig jaar was mijn vader overleden en die bewaarde echt alle correspondentie, nota's etc. Helaas niet beroemd genoeg om de hele zooi te schenken aan een wetenschappelijke bibliotheek. Als familie hebben we duizenden dossiers doorgeworsteld en in 80% kon het weg, voor de rest aan betrokkenen geschonken. Wat ik daar van geleerd heb, wil je je eigen nagedachtenis niet verpesten zorg dat je niet te veel troep achter laat (Dit is natuurlijk een beetje ironisch).

Misschien weer twee ideeën voor een blog voor je.

Groet,
Erik
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

Dank voor je reactie Erik! Leuk dat je op mijn website hebt gekeken en wat blogs hebt gelezen. MIjn aanpak past inderdaad niet bij iedereen, maar dat hoeft ook niet. Wie zich aangesproken voelt, is welkom. Er zijn genoeg organizers met een andere benadering. Ook bedankt voor je blogsuggesties. Ik snap dat je niet blij was met de 'nalatenschap' van je vader! Leuke aanpak van die doos die je na 5 jaar ongezien wegdoet. Lijkt me alleen lastig als je in die vijf jaar iets terug wilt vinden....Hartelijke groet, Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
Plaats reactie