Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bespreek de tekstverwerker
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

Hallo lezers,

Ik ben in een groot Writer bestand van ongeveer 600 pagina's bezig. Het zijn 100 artikelen met plaatjes ertussen. Heel veel werk, maar het erge is dat er steeds plaatjes spontaan verdwijnen. Zie screenshots. Geen idee waardoor. Onderste zie ik eerst. Als ik daar op klik zie ik het bovenste screenshot. Daardoor moet ik die er steeds opnieuw in zetten. Ik sla alles wel steeds op (na elk artikel) in een nieuwe versie. Ik word er een beetje wanhopig van. Moet ook eigenlijk dit weekend af zijn, maar zo gaat dat niet lukken. Wie weet hoe dat komt en wat ik er aan kan doen?
Groet,
Jala

PS. O jee, de teksten zijn verwisseld bij de screenshots. Eerst zie je die met die tekst door elkaar, daarna die met "Afbeelding kan niet weergegeven worden".
Zo ziet het er eerst uit.
Zo ziet het er eerst uit.
Na erop klikken ziet het er zo uit.
Na erop klikken ziet het er zo uit.
Laatst gewijzigd door RPG op vr sep 11, 2015 9:43 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het probleem lijkt mij niet een erkend fout. Het vlammetje staat voor een erkende fout.
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door floris v »

Wat er hier precies speelt weet ik niet.
Bij grote bestanden is het beter afbeeldingen niet in het bestand zelf op te slaan maar als link in te voegen. Openen en opslaan kost dan ook minder tijd. Vink het keuzevakje Link tussen het vak met het bestandenoverzicht en het vak Bestandsnaam aan.
link.jpg
Je kunt de afbeeldingen dan natuurlijk niet meer verslepen naar een andere map.

Geef de computer de tijd om grote bestanden op te slaan - vaak wordt het opslaan gebufferd zodat in één keer meer naar de harde schijf kan worden geschreven, dan duurt het langer voordat een bestand werkelijk is opgeslagen.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door RPG »

Hallo

Het zichtbaar zijn is afhankelijk van een optie in OOo. In deze draad staat informatie over het al of niet zichtbaar zijn van afbeeldingen.

Plaatjes moeten verankerd worden aan een alinea of letter zoals hier beschreven in een andere draad.

Belangrijk is dat het document opgeslagen wordt met een ODF extensie en niet met een MSO extensie. Zorg er voor dat je meer dan een kopie hebt van het bestand.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

floris v schreef:Wat er hier precies speelt weet ik niet.
Bij grote bestanden is het beter afbeeldingen niet in het bestand zelf op te slaan maar als link in te voegen. Openen en opslaan kost dan ook minder tijd. Vink het keuzevakje Link tussen het vak met het bestandenoverzicht en het vak Bestandsnaam aan.
link.jpg
Je kunt de afbeeldingen dan natuurlijk niet meer verslepen naar een andere map.

Geef de computer de tijd om grote bestanden op te slaan - vaak wordt het opslaan gebufferd zodat in één keer meer naar de harde schijf kan worden geschreven, dan duurt het langer voordat een bestand werkelijk is opgeslagen.
Dan je wel voor je reactie Floris en je tip om afbeeldingen als link in te voegen. Ik vraag me af hoe het er dan uitziet als ik er een pdf van maak. Zien lezers dan het plaatje wel, of moet dat dan als ze het lezen ook nog gedownload worden?

Ik geef mijn MacBook alle tijd om het bestand op te slaan, want ik snap dat dit tijd kost met zo'n groot bestand. Ik ga als hij aan het opslaan is even iets anders doen (even in de benen) anders zou ik ongeduldig worden. Verder sla alle versies op in (betaalde) Dropbox. Ik kreeg wel de melding dat de opstartschijf vol is en dat ik bestanden moet verwijderen. Hoe kan dat als ik in Dropbox werk? Alle versies van dit eBook zijn bij elkaar nu een kleine 8 GB. zag ik.
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

RPG schreef:Hallo

Het zichtbaar zijn is afhankelijk van een optie in OOo. In deze draad staat informatie over het al of niet zichtbaar zijn van afbeeldingen.

Plaatjes moeten verankerd worden aan een alinea of letter zoals hier beschreven in een andere draad.

Belangrijk is dat het document opgeslagen wordt met een ODF extensie en niet met een MSO extensie. Zorg er voor dat je meer dan een kopie hebt van het bestand.

Romke
Dank je wel Romke voor je antwoord. Ik zal de door jou aangegeven draden gaan bekijken.
Mijn plaatjes zijn aan de alinea verankerd.
Ik sla mijn bestanden op met ODT extensie. Wat is ODF? en MSO? dat zegt me niets.

Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door RPG »

Hallo

Het is goed dat het bestand is opgeslagen met een ODT extensie dat is een ODF extensie. MSO staat voor Microsoft Office.

Hoe kan iemand een 600 pagina's groot document hebben en nu pas tegen deze problemen oplopen? Is het gekopieerd van een webpagina?

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

RPG schreef:Hallo

Het is goed dat het bestand is opgeslagen met een ODT extensie dat is een ODF extensie. MSO staat voor Microsoft Office.

Hoe kan iemand een 600 pagina's groot document hebben en nu pas tegen deze problemen oplopen? Is het gekopieerd van een webpagina?

Romke
Hallo Romke,

Ik had ook net ontdekt dat ODF opslaat als ODT. MSO, eignelijk logisch, maar ik had het niet bedacht.

Wat mijn document betreft, dat zijn 100 (zelf geschreven) artikelen van mijn website waar ik nu een eBook (PDF-bestand) van heb gemaakt. Dit als 'jubileum-uitgave' n.a.v. mijn honderdste Ruimtewijzer (mijn eZine). Het is eind juni verschenen als eBook, maar nog zonder plaatjes, omdat die toen (juni 2015) ook al problemen gaven. Ik ben dus nu vanaf juni bezig een plaatjesversie te maken en ook de teksten hier en daar wat aan te passen qua lay-out. Ik wilde die herzien versie nu volgende week naar de kopers van het eBook sturen, maar dat gaat dus niet lukken nu blijkt dat hij de plaatjes er steeds weer (gedeeltelijk) uithaalt. Duidelijk? Hoop wel de oorzaak te achterhalen van die verdwijnende plaatjes. Ze verdwijnen ook niet allemaal. Voor mij heel vreemd.

Ik heb ook gekeken bij de draad 'plaatjes weergeven', maar alles staat bij mij in het menu op plaatjes weergeven, voor zover ik het kan zien.
Groet,

Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door RPG »

Hallo

Nu is het probleem denk ik duidelijker. Dat betekent niet dat ik een oplossing weet. Ik denk dat de oplossing ook niet te vinden is met OOo maar eerder met tools die werken met PDF's. Ik geloof dat er een tool is die PDF documenten aan elkaar kan koppelen.

Wat ik lees op het Engelse forum is dat web pagina zich moeilijk laten bewerken in OpenOffice. Je zou alles kunnen printen naar een PDF en die PDF aan elkaar koppelen.

Deze draad gaat over het installeren van pdf tools voor Linux maar mogelijk werken die ook voor de MAC zoals ik dat ook in de draad aangeef. Het staat aan het eind.

Deze vraag komt ook af en toe aan de orde op het Engelse forum ik weet geen link

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

Schermafdruk 2015-09-11 15.46.50.png
RPG schreef:Hallo

Nu is het probleem denk ik duidelijker. Dat betekent niet dat ik een oplossing weet. Ik denk dat de oplossing ook niet te vinden is met OOo maar eerder met tools die werken met PDF's. Ik geloof dat er een tool is die PDF documenten aan elkaar kan koppelen.

Wat ik lees op het Engelse forum is dat web pagina zich moeilijk laten bewerken in OpenOffice. Je zou alles kunnen printen naar een PDF en die PDF aan elkaar koppelen.

Deze draad gaat over het installeren van pdf tools voor Linux maar mogelijk werken die ook voor de MAC zoals ik dat ook in de draad aangeef. Het staat aan het eind.

Deze vraag komt ook af en toe aan de orde op het Engelse forum ik weet geen link

Romke
Hallo Romke,

Ik ben aan het uitzoeken hoe de tekst in OO is gekomen. Vanuit een nieuwsbrief-lay-out of vanuit de web lay-out. Ik heb dat niet zelf gedaan, maar een studente die mij regelmatig helpt als VA. Misschien dat het daarin zit. In OO zit al een pdf-faciliteit om het als pdf op te slaan. Die gebruik ik ook. Ik kreeg nu weer problemen met het opslaan. Ik had er wat al bewerkte artikelen bij geplakt en wilde toen alles opslaan. Toen kreeg ik een foutmelding: Algemene fout bij het opslaan. Nu zie ik rare dingen. Zie screenshot.

Net reactie van mijn hulp: zij heeft het vanuit de webversie van mijn eZine gedaan. Dat kan dus allerlei opmaak-conflicten geven besef ik nu. Enige/een oplossing lijkt me om alles als plain text in een nieuw document te plakken en daarna helemaal opnieuw op te maken. Dat gaat dan wel veel tijd kosten, maar dan zou het goed moeten komen. Dit is ook geen doen. Al die uren werk en dan nog niet goed. Of heb jij een andere/betere suggestie?

Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door RPG »

Hallo

https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... it=webpage
Beschrijft moeilijkheden over het plakken van webpagina's

https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... lit=ebooks
Beschrijft iets over Ebooks

Ik heb ook op het Engelse forum gezocht en vond bovenstaande links.

Ik kan wel een deel kopieren van de site maar niet een hele pagina.

Romke
Bijlagen
vanruimtewijzer.odt
(17.47 KiB) 217 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

RPG schreef:Hallo

https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... it=webpage
Beschrijft moeilijkheden over het plakken van webpagina's

https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... lit=ebooks
Beschrijft iets over Ebooks

Ik heb ook op het Engelse forum gezocht en vond bovenstaande links.

Ik kan wel een deel kopieren van de site maar niet een hele pagina.

Romke
Dank je wel voor de links! Fijn dat je zo meedenkt! Daar ga ik zeker nog naar kijken. Nu eerst maar even rust. Ben een beetje te lang doorgegaan deze week en nu wordt het me teveel. Hoofdpijn, zere ogen en meer. Ik laat die deadline vallen.

Dat kopiëren van die webpagina's heeft ze gedaan binnen mijn eZine verzendprogramma: AutoRespond.nl. Niet gewoon vanaf de website zelf. Hier een link naar de publieke webversie (zonder macro's en zo) van Ruimtewijzer 10, dat was de honderdste. Als voorbeeld. Er is ook nog een webversie voor abonnees.
https://www.e-act.nl/ah/site?a=14&p=83172&h=183199
Nogmaals bedankt!
Groet,

Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door RPG »

Hallo

Ik kon de nieuwbrief goed inlezen. Zowel voor LibreOffice als voor Apache Office. Het was wel zo dat het enige tijd koste voor alle foto's zichtbaar waren. Ook heb ik getest met Firefox. Ik heb alles laten printen naar PDF's. Met reeds gemeldde tools laten veel PDF's zich samen voegen tot een enkel document. Het resultaat zou wel eens erg groot kunnen worden.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door eremmel »

Misschien een heel andere benadering. Ik heb eens een vergelijkbaar probleem gehad en toen een klein javascriptje gemaakt die via GreaseMonkey plugin (FF) (het kan ook via Chrome) de gewenste pagina's afliep en naar de default printer liet sturen bv PDF printer of FinePrint en dan naar PDF. Je kunt dan met PDF tools als (PDF XChange Editor) het document aanpassen en klaarmaken.
Laat maar weten of je dat stukje javascript code wilt hebben.

P.S.
Heb je al overwogen om met een hoofddocument te werken een een aantal sub-documenten (bv. 1 per jaar). Past m.i. ook beter bij de adviezen die je geeft :-).
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

Dank je wel Eremmel voor je reactie. Ik snap het maar gedeeltelijk, maar zit nu met een deadline voor iets anders. Kom er graag op terug en zal dan uitleggen wat ik niet snap en nog iets meer uitleg geven over wat het probleem precies is. heb het idee dat ik dit nog niet helemaal duidelijk genoeg heb uitgelegd, maar helaas nu geen tijd voor. Word donderdag. Toch even deze korte reactie, zodat jij en de anderen weten dat ik er wel aan denk en het probleem ook zeker nog speelt, maar dat ik nu even iets anders eerst moet doen. De deadline voor dit eBook heb ik maar laten vallen. Oké?
Groet!

Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door cornouws »

Dag agoddijn,

Dat probleem heeft LibreOffice ook een tijd gehad.
Maar ergens in versie 4.3 of 4.4 is het verholpen. LibreOffice zit nu op 5.0 (Fresh) en 4.4 (Still)
Zie http://www.libreoffice.org/download/libreoffice-still/
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

Hallo Cor,

Kun je zonder problemen van Open Office naar Libre Office overstappen?
Of is dat niet compatible met elkaar?
Groet,

Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door cornouws »

agoddijn schreef:Kun je zonder problemen van Open Office naar Libre Office overstappen?
Jawel. LibreOffice en ApacheOpenOffice stammen beiden af van OpenOffice.org
LibreOffice heeft een berg extra functies en moderniseringen enzo, maar werkt gewoon met ODF bestanden (en leest Microsoft formaten ook beter).
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

Dank je wel Cor, voor je snelle reactie!
Ik ga het meteen (laten) downloaden door mijn hulp. Zou fijn zijn als daarmee het probleem was verholpen!
Ik laat het weten!
groet,

Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door cornouws »

agoddijn schreef:Dank je wel Cor, voor je snelle reactie!
Welkom :)
agoddijn schreef:Ik ga het meteen (laten) downloaden door mijn hulp. Zou fijn zijn als daarmee het probleem was verholpen!
Nee, plaatjes die kwijt zijn, krijg je niet meer terug, tenzij natuurlijk uit een bewaarde oudere versie :\
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

Dat snap ik wel hoor Cor!
Ik denk echt niet dat die plaatjes spontaan terugkomen, (zou wel leuk zijn trouwens) maar hoop dat we in Libre Office kunnen werken in een hersteld document zonder dat het )verdwijnen van plaatjes) steeds weer opnieuw gebeurt, zoals dat nu wel in Writer van OO gebeurt.

Nog geen tijd gehad om Libre Office te downloaden ivm. ander werk wat vandaag af moest. Dat wordt donderdag, maar ik laat het weten. Wordt vervolgd!
Groet,

Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

Dag Cor,

Nog even een vraag. Ik wil LibreOffcie 5.0.1. downloaden (https://nl.libreoffice.org/download/), maar er staat bij de uitgave notities dat ik Open Office beter eerst kan verwijderen. Moet dat? Ik wil eigenlijk eerst kijken of het me bevalt, dat LIbre O.
Lees graag je reactie.

Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door floris v »

agoddijn schreef:Dag Cor,

Nog even een vraag. Ik wil LibreOffcie 5.0.1. downloaden (https://nl.libreoffice.org/download/), maar er staat bij de uitgave notities dat ik Open Office beter eerst kan verwijderen. Moet dat? Ik wil eigenlijk eerst kijken of het me bevalt, dat LIbre O.
Lees graag je reactie.

Jala
Deïnstalleren van AOO is nergens voor nodig, het is alleen zo dat beide programma's de eigenaardigheid hebben dat de laatst geïnstalleerde versie de bestandskoppelingen voor zichzelf opeist. Dus dat zal in dit geval Libre worden.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door cornouws »

Dag Jala,
agoddijn schreef:Nog even een vraag. Ik wil LibreOffcie 5.0.1. downloaden (https://nl.libreoffice.org/download/), maar er staat bij de uitgave notities dat ik Open Office beter eerst kan verwijderen. Moet dat?
Ik denk dat het meevalt met conflicten. Misschien bestandsassociaties? Het is lang geleden dat dit advies tot stand kwam, dus ik kan het me niet meer precies herinneren.
Je kunt altijd ook kiezen voor een parallelle installatie
https://wiki.documentfoundation.org/Ins ... n_parallel
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

cornouws schreef:Dag Jala,
agoddijn schreef:Nog even een vraag. Ik wil LibreOffcie 5.0.1. downloaden (https://nl.libreoffice.org/download/), maar er staat bij de uitgave notities dat ik Open Office beter eerst kan verwijderen. Moet dat?
Ik denk dat het meevalt met conflicten. Misschien bestandsassociaties? Het is lang geleden dat dit advies tot stand kwam, dus ik kan het me niet meer precies herinneren.
Je kunt altijd ook kiezen voor een parallelle installatie
https://wiki.documentfoundation.org/Ins ... n_parallel


Hallo Cor,

Ik heb op de link geklikt voor parallelle installatie en gelezen wat daar staat uitgelegd, maar dat is mij te ingewikkeld. Het zou misschien lukken als ik uren de tijd had, maar die heb ik niet. Kan ik niet gewoon L.O. downloaden, of gebeurt er dan iets ergs waardoor alles misgaat?

Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door cornouws »

gewoon doen :)
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

Help jij me als er toch iets mis gaat?
Ik ga het nu maar doen.
Groet,

Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

Hallo Cor,

Ik heb vorige week meteen Libre Office geïnstalleerd en het lijkt totaal geen probleem te geven. Fijn!! Ik ben verder niet meer hier mee bezig geweest. Druk met andere belangrijke zaken. Ga vanavond of morgen hier weer mee verder. Ben heel benieuwd of nu de plaatjes wel behouden blijven. Ik houd jullie op de hoogte. Als ik niets laat horen, zijn er andere dingen tussen gekomen. Ik kom hier echt op terug.
Groet,

Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

Hallo beste forumleden,

Ik heb heel lang niets meer aan dit eBook kunnen doen door allerlei moeilijke privé-situaties en daarom hier niets laten weten. Nu ga ik weer verder. Ik werk nu in Libre Office, in de hoop dat dit programma het beter doet. Kan ik hier dan nog steeds hulp vragen of moet ik naar een ander forum? Het probleem is nog steeds niet opgelost helaas.

Nu blijven de plaatjes wel staan na het opslaan, maar zien we de bijschriften niet. Die blijken ONDER de plaatjes te zitten. Die kunnen we tevoorschijn halen door het plaatje te verschuiven en dan zijn ze weer terug, maar bij het opslaan verdwijnen ze weer. Ze zijn dan opnieuw niet zichtbaar en zitten weer onder het plaatje verstopt. Je ziet steeds 2 frames: een van het plaatje en een van het bijschrift. Ook opslaan als pdf houdt de bijschriften niet zichtbaar. Wat nu?

We willen het eBook toch echt nog dit jaar af hebben. Hoop op hulp waardoor we verder kunnen en alles niet steeds opnieuw hoeven te doen.
Alvast bedankt voor het meedenken!

Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door RPG »

Hallo
agoddijn schreef:Kan ik hier dan nog steeds hulp vragen of moet ik naar een ander forum? Het probleem is nog steeds niet opgelost helaas.
Je kunt hier nog steeds met vragen terecht ook al gebruik je LibreOffice.

Ik zou op naar de download site bij LibreOffice gaan en kijken of er ook al een nieuwere versie is. LibreOffice vernieuwd nog al vaak. Je kunt zowel gaan testen met de fresh versie als de still versie. Het is best mogelijk dat het resultaat verschillend is.

Probeer het ook met een bestand wat je opnieuw inlaad. Op die manier kan een ander programma geen wijziging in het bestand gemaakt hebben die een verkeerde weergave geven. Het zou best kunnen dat Apache Office al zoveel wijzigingen in het bestand gemaakt heeft dat het niet meer kan werken.

Ik zou het eerst proberen met een enkele bestand en niet alle bestanden.

Voorlopig heb ik op dit moment geen tijd maar later op de dag wel.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
agoddijn
Berichten: 31
Lid geworden op: di sep 08, 2015 7:15 pm

Re: Plaatjes verdwijnen en lay-out verandert

Bericht door agoddijn »

Hallo Romke,

Ik ben meteen gaan kijken of er nog een nieuwere versie was van LO en dat was er: 5.0.3. Die heb ik gedownload, maar ik kreeg steeds opnieuw de foutmelding dat het bestand beschadigd was, niet geopend kon worden en dat ik het in de prullenbak moest gooien. Dat heb ik nog twee keer gedaan, maar hij bleef dit zeggen. LO stat nog wel bij de icoontjes, maar zegt dat het niet geopend kan worden omdat het in de prullenbak zit. Het rare is dat het steeds zegt dat het het oude LO is (van 26-10) en niet het laatst gedownloade.

Verder weet ik niet wat een fresh en wat een still versie is. Ik had de 'stable version' gedownload.
Probeer het ook met een bestand wat je opnieuw inlaad. Op die manier kan een ander programma geen wijziging in het bestand gemaakt hebben die een verkeerde weergave geven. Het zou best kunnen dat Apache Office al zoveel wijzigingen in het bestand gemaakt heeft dat het niet meer kan werken.
Wat bedoel je met het bestand opnieuw 'inladen'?

Ik zou het inderdaad met een deel van het bestand proberen, of het werkt of niet.
Hoop dat jij of een ander nu wel tijd heeft. Ik ben vrijwel de hele dag ermee bezig geweest en helaas nog geen stap verder gekomen.
Groet,

Jala
Open Office 4.1.1 op MacBook Pro
Plaats reactie